Nog een wesp

Gestart door spectator, augustus 18, 2007, 14:58:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

spectator

Geacht forum
Deze wesp vond ik aan de voet van de Mont Ventoux in Zuid Frankrijk. Hoewel hij een flink vrachtje meedroeg was hij toch nog mobiel Wat kan het voor soort zijn en weet iemand misschien iets over de parasiet?
vr. groet
Arend Breukel

Jelle

#1
Hoe groot was de wesp? Het groene beestje is de prooi en ik veronderstel dat het een bladluis is.

spectator

Het was een flinke wesp, ca 15 mm. Weet je zeker dat het groene diertje een prooi is? Ik heb de wesp nl enige tijd gevolgd voor ik een foto kon maken, hij vloog traag rond en het vrachtje bleef in de zelfde positie op het achterlijf  
vr. groet
Arend Breukel

GerardL

#3
die prooi kon nog wel eens eens sprinkhaan zijn!
Kijk eens naar die lange gespikkelde antennes!

grtzzzz

Gerard

spectator

Miisschien een nimf van een sprinkhaan? De vorm van het hoofd doet er ook wel wat aan denken. Ik vind het overigens nog steeds vreemd hoe hij zo met het achterlijf van de wesp verkleefd bleef. Je zou toch van zo'n joekel van een wesp verwachten dat hij het beestje tussen de kaken houdt.
vr. groet
Arend Breukel

Jelle

#5
Ik wou juist vragen of het geen sprinkhaan was en nu vallen alle puzzelstukjes mooi samen.
Puzzelstukje 1: prooi is nimf? sprinkhaan
Puzzelstukje 2: grote volledig zwarte graafwesp (15 mm)
Puzzelstukje 3: donkere vleugels met violette glans
Puzzelstukje 4: langgesteeld achterlijf, steel is niet gekromd
Puzzelstukje 5: wittige beharing op kop en borststuk
Puzzelstukje 6: drie cubitaalcellen
Puzzelstukje 7: fijne beharing op tergiet 2 en basis 3

--> Isodontia mexicana of paludosa (de eerste is een vrij nieuwe soort voor Europa en breidt zijn areaal snel uit ook naar het Noorden). Is op vele plaatsen in Zuid-Frankrijk algemener dan I. paludosa.

Het was ook mijn eerste gedacht toen ik de foto zag, maar de kleine sprinkhaan deed me twijfelen. Achteraf gezien blijken kleine sprinkhanen wel de standaardprooien van deze wesp te zijn.

spectator

Dank je wel Grusgrus. Beetje slordige eter dus deze wesp, zijn maaltijd a.h.w. aan zijn kont gelapt.
vr. groet
Arend Breukel

Jelle

Zij zal er zelf niet van eten. Ze vangt sprinkhanen die ze naar een nest brengt en waarvan de larven dan eten.