Vuurvliegjes of wat anders.

Gestart door yvette_van_alert, augustus 20, 2015, 23:57:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

yvette_van_alert

Wat zijn dit? vuurvliegjes?

vanavond gezien om ca 22 uur bij Apeldoorn. 

Ze zijn van voren meer een stik en van opzij lijken het net kikkervisjes.  Het was in de buurt van een lamp.  Maar er waren meer lampen aan daar zagen we ze niet. Het was een soort zwem.  Ze zag ze oplichten in het lamplicht maar ook daar buiten.
Het was een grappig gezicht.

https://youtu.be/dXPiXV7KG6s


HPM

Dit zijn geen lichtgevende insecten maar door een lamp beschenen insecten. In Nederland komen zulke 'vuurvliegjes' ook niet voor.
Herman van der Meer

yvette_van_alert

oke maar dan nog heb ik dit nooit eerder gezien terwijl ik daar al jaren lesgeven en vanaf deze tijd de  lampen aangaan tot net voor de zomer.  Blijf het apart vinden. Wat voor een insecten zijn dit dan?

jeeweevz

Groeten,

Jan Willem van Zuijlen
Coordinator EIS-werkgroep Opomyzoidea

HPM

Citaat van: yvette_van_alert op augustus 21, 2015, 10:33:59 AM
oke maar dan nog heb ik dit nooit eerder gezien terwijl ik daar al jaren lesgeven en vanaf deze tijd de  lampen aangaan tot net voor de zomer.  Blijf het apart vinden. Wat voor een insecten zijn dit dan?

Aan een paar lichtvlekjes valt niets te herkennen.
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: jeeweevz op augustus 21, 2015, 11:28:56 AM
Hoezo komen vuurvliegjes niet voor in Nederland??

http://natuurinfocus.blogspot.nl/2013/08/vuurvliegjes.html

Ik schreef 'zulke vuurvliegjes'. Dat Kleine Glimwormen vliegend licht kunnen maken weet ik, maar dat is niet te vergelijken met de foto hierboven, wat bovendien geen lichtgevende insecten zijn.
Overigens wordt op die site niet vermeld om welke soort het daar gaat. Dat moet de lezer zelf maar concluderen.
Herman van der Meer

Arp

CiteerDe grote of gewone glimworm is het meest algemeen. Van deze soort geven alleen de stilzittende vrouwtjes licht. De kortschildglimworm is de meest zeldzame soort en kan niet vliegen. Dan is er nog de kleine glimworm (Lamprohiza splendidula), waarvan de vliegende (!) mannetjes licht geven.
Het vliegt en het geeft licht ... rara, welke is het? Moet dat nou serieus nog verder voorgekauwd worden?

@Yvette: Hartelijk welkom op het forum hoor ;) Misschien komt het wat kortaf over, maar Herman heeft wel gelijk met z'n antwoorden - uit de beelden valt heel weinig af te leiden en er zijn vreselijk veel insecten die op licht afkomen en deels (sterk) reflecterende vleugels hebben. Ik zou inzetten om één of ander motje. Als je het echt wilt weten kun je het beste proberen om er eentje te vangen in een potje en even rustig bekijken - kan nooit moeilijk zijn in die kluwe :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)