Beukenmelkzwam (Lactarius fluens) wordt Grijsgroene melkzwam (L. blennius)

Gestart door rietvanoosten, augustus 20, 2015, 20:12:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

rietvanoosten

Hallo forum,

Geef ik een ander forumlid het advies om bij melkzwammen naar de verkleuring van het melksap op een witte zakdoek te kijken, vergeet ik het zelf  :rolleye:, ook vergeten te ruiken. Dat het mijn 1e melkzwam van dit jaar is, mag geen excuus zijn.
Moet maar eens een checklist maken  ;D

Is dit de Beukenmelkzwam (Lactarius fluens)? De korte steel wordt in Gerhardt genoemd.
In deel V Handbuch für Pilzfreunde staat dat de Beukenmelkzwam het melksap rijkelijk laat stromen.

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/105590635
onzeker Beukenmelkzwam - Lactarius fluens gezien op 2015-08-20 Ambt Delden - Hellecaterveld / Schijvenveld / Koematenveld
Foto's:














Toelichting:
hoed: 9 cm, melksap heel scherp, hoedvlees met lamellen: eerst mild, later heel scherp. Vergeten om naar verkleuring melksap te kijken en om te ruiken. In strook tussen boslaan met oude beuken en Twickelervaart. 21-08-2015: geen noemenswaardige geur. Melksap verkleurt bij opdrogen, lichtgroen/grijs. Lamellen zijn verkleurd door melksap. Op forum gezet.
met vriendelijke groet, Riet

rietvanoosten

#1
Herkansing:

Melksap vandaag laten opdrogen op een witte zakdoek, wordt lichtgroen/grijs.
Lamellen zijn verkleurd door het melksap van gisteren.
Geen noemenswaardige geur opgemerkt.

Met de Veldsleutel tot de melkzwammen van Nederland en België (Noordeloos en Verbeken) KAN ik uitkomen op de Beukenmelkzwam.
Hoofdsleutel tot de groepen => punt 8:
8. Hoed droog, smaak mild of scherp = sleutel 9 (kom ik niet verder mee)
8. Hoed kleverig tot slijmerig - 9.(b) = sleutel 8   Maar ... de hoed niet kleverig of slijmerig.

Sleutel 8: 1 -2 -3 -4 - 5 en dan is het kiezen tussen Beukenmelkzwam (L. fluens) en Grijsgroene melkzwam (L. blennius), en dan komt Beukenmelkzwam volgens mij eerder in aanmerking.

Ontdek nu ook nog de witte rand  :blink:
met vriendelijke groet, Riet

Ismael

De beukenmelkzwam groeit het liefst op klei meen
ik. Ook de zonering op de hoed past meer voor de beukenmelkzwam
Groeten Ismaël Wind

rietvanoosten

Dank je Ismael!
Lees in een artikel in Grondboor & Hamer, nr. 1 2001 op blz. 4 iets over leemlagen: Twickelervaart wordt daarin genoemd.
Deze paddenstoel in smalle strook tussen boslaan en Twickelervaart, humusarm zeker.
met vriendelijke groet, Riet

ratje

Voorheen moest de Beukenmelkzwam toch altijd met de  :micro: gecontroleerd worden? :o

rietvanoosten

#5
als er meer meer hadden gestaan, had ik er zeker 1 meegenomen Hannie, voor sporen en om door te snijden.

Verspreidingsatlas noemt het wittige randje als onderscheid van L. blennius (zie onder "Opmerkingen"):
http://www.verspreidingsatlas.nl/0069190#
De hoedbreedte, de korte steel, veel melksap, de concentrische ringen en de uiteindelijke kleur van het melksap ... las vanmorgen in Roger Phillips dat melksap van L. blennius grijs opdroogt en van L.fluens grijsgroenig, pleiten voor Beukenmelkzwam.
Is eerder groenig dan grijzig.
Vanmiddag nog een foto van de zakdoek gemaakt, nu eerder geelgroenig geworden, maar niet grijs.

met vriendelijke groet, Riet

Gert Kremer

als er meer meer hadden gestaan, had ik er zeker 1 meegenomen Hannie, voor sporen en om door te snijden.

Riet: je kun ook een klein stukje uit de hoed snijden (taartje model) om te bekijken. doe ik ook wel eens als ik bezwaar heb.   ;D   :(
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

rietvanoosten

Citaat van: Gert Kremer op augustus 22, 2015, 19:29:14 PM
als er meer meer hadden gestaan, had ik er zeker 1 meegenomen Hannie, voor sporen en om door te snijden.

Riet: je kun ook een klein stukje uit de hoed snijden (taartje model) om te bekijken. doe ik ook wel eens als ik bezwaar heb.   ;D   :(

Dank je Gert!  :blink: Weet ik wat ik morgen te doen heb  ;D
met vriendelijke groet, Riet

ratje

Citaat van: rietvanoosten op augustus 22, 2015, 16:57:35 PM
als er meer meer hadden gestaan, had ik er zeker 1 meegenomen Hannie, voor sporen en om door te snijden.
Daar gaat het e niet om. Ik bedoel dat deze ondanks alles gecontroleerd moet worden met de  :micro: . Wrn hanteert deze regels. Ik denk dat deze ook gehanteerd moeten worden.

rietvanoosten

#9
Citaat van: Gert Kremer op augustus 22, 2015, 19:29:14 PM
als er meer meer hadden gestaan, had ik er zeker 1 meegenomen Hannie, voor sporen en om door te snijden.

Riet: je kun ook een klein stukje uit de hoed snijden (taartje model) om te bekijken. doe ik ook wel eens als ik bezwaar heb.   ;D   :(

In het belang van de "wetenschap" vandaag toch maar over mijn "bezwaar" heengestapt  :'(

Enkele foto's verwijderd, nieuwe toegevoegd (ook in dit topic aangepast).

Nu is een en ander wel duidelijker te zien.
Het volgende uit R. Phillips:
L. blennius: plaatjes jong wit of witachtig, later cremekleurig tot bleek geelachtig, bij verwonding bruin-achtig grijs wordend.
L. fluens   : plaatjes jong al met cremekleurige tint, later creme tot koffie-met-melk-kleurig, bij beschadiging donkerbruin wordend.
Uit Handbuch für Pilzfreunde V:
L. blennius: lamellen door melksap grijsgroen gevlekt. KOH: hoedhuid direct bleekgeel tot honinggeel.
L. fluens   : lamellen door melksap bruin gevlekt.       KOH: hoedhuid direct roodbruin
(Heb getest met ooit zelfgemaakte behoorlijk sterke oplossing NaOH, en KOH 3%, in beide gevallen honinggeel).

Grijsgroene melkzwam (L. blennius) voldoet nu  :rolleye:
(Lamellen licht van kleur met grijzige verkleuring, hoedhuid-verkleuring honinggeel.)

Ook microscoopwerk gedaan (preparaat hoedhuid), helaas heeft dat niet echt wat opgeleverd.
Als de sporee nog wat oplevert komt er een vervolg.


met vriendelijke groet, Riet