bloedende zwam

Gestart door kvb, oktober 29, 2005, 21:07:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

kvb

Weet iemand wat dit is. Gevonden in een gemengd bos van de Schoorlse Duinen. Ik ben zo stom geweest niet op te letten wat voor een boomstomp het was waar hij op groeide.


http://home.quicknet.nl/qn/prive/ch.vanbox...es/h_vraag.html

kvb

Corryabbink

Volgens mij is dit de Teervlekkenzwam die groeit op naaldbomen. Daarvan ken ik dit verschijnsel. Maar misschien zijn er nog meer soorten die zo lekken kunnen.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Robert Heemskerk

#2
Dat afscheiden van dikke druppels noem je volgens mij 'guttatie' en komt bij verschillende soorten voor. Bijvoorbeeld bij Elzeweerschijnzwam of Beukeweerschijnzwam (of Teervlekkenzwam, wat Corryabink net verteld..) Daar lijkt jouw zwam erg veel op..
Ik heb overigens zo'n zelfde zwam (Teervlekkenzwam) laatst ook gezien in een bos bij Zeist.
Zal even het plaatje opzoeken..


groet, Robert Heemskerk

Corryabbink

Was de laatste foto de Elzeweerschijnzwam ?
Bij Elzeweerschijnzwam wordt het verschijnsel met name genoemd.
Bij Teervlekkenzwam staat in het boek van Gerrit Keizer dat ze het bij aanraking zou doen.
Ik heb ze vaak zo maar zien bloeden en wat is aanraking, kan ook door de wind.....
Corry.

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

De afgebeelde soorten zijn inderdaad Teervlekkenzwammen. Je moet ze volgens mij echt even aanraken, zoals bv. om blauwverkleuring te constateren bij de poriƫn van boleten.

Gr.
Han.

kvb

Allemaal bedankt. Ik ben teruggeweest en de boomstronk blijkt een zwarte den te zijn. Kan het zijn dat de zwam de gifstoffen (harsen e.d.) op deze mannier kwijtraakt.



fungi_nl

De guttatie druppels is een manier van de paddestoel om het teveel aan vocht kwijt te raken. Meer niet.  

Roely

Prachtige foto kvb! En prachtige zwam natuurlijk.

Roely