Hoofdmenu

elzenboleet?

Gestart door knabenkraut, oktober 30, 2005, 23:08:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

knabenkraut

Deze heb ik gefotografeerd om z'n vreemde vergroeide vorm.
Nu ik bij de boleten aan het zoeken ben zie ik dat de elzenboleet enkele overeenkomsten heeft. De gekrulde hoed naar boven en de aflopende buisjes.
Deze stond echter aan de rand van een larixbos, met veel holsteelboleten en gele ringboleten. vandaar mijn gedachte van een vergroeid exemplaar.
Wie heeft een idee wat het kan zijn?
groetjes,
Dini

fungi_nl

Ik vind er moeilijk wat van te maken. Elzeboleet is het in ieder geval niet. Heb je de steel gecontroleerd dat het niet een vergroeide vorm van de holsteelboleet is?

knabenkraut

nee, omdat dit de enigen van dit soort waren vond ik het jammer.
en  ik dacht eerst ook aan een vergroeide vorm. Ik ga vanmiddag nog eens kijken.
groetjes,
Dini

fungi_nl

Probeer dan ook nog wat foto's te maken van de bovenkant en let goed op welke bomen er nog meer staan. Misschien kunnen we er dan nog wat van maken. Als de fungi niet te oud is, ruik dan er aan of je iets spedifieks ruikt.

knabenkraut

Bedankt John, ik zal m'n best doen :).
groetjes,
Dini

knabenkraut

#5
Hallo John,

Ik ben net even naar het vreemde geval geweest en kan je dit vertellen.
Hij staat aan de rand van een larixbos en hij staat vlak naast een berk. Verder niks dan larix.
Hij had geen echte geur, maar ik denk inderdaad dat hij zijn beste tijd gehad heeft. Hij was nog wel stevig. De steel was niet hol. Zie de foto's hier onder.
Zou het dan een gele ringboleet zijn? Toch blijf ik die steel gek vinden.

Bedankt alvast voor de moeite.
groetjes,
Dini

knabenkraut

foto 2
groetjes,
Dini

knabenkraut

foto3
groetjes,
Dini

fungi_nl

Het zou inderdaad een oud exemplaar van de gele ringboleet kunnen betreffen.Z Zeker weten doe ik het niet.