Hoofdmenu

Roze spanner

Gestart door A. Soeting, augustus 18, 2015, 18:48:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

A. Soeting

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/105532725
Macronachtvlinder onbekend - Heterocera indet. gezien op 2015-07-20 Terschelling - Duinen Noord van Longway
Foto's:




bij voorbaat dank Lida Soeting

Rayan Majoor

Ik zou iets denken in de richting van eupithecia tripunctaria, maar dan zit hij wel op een verkeerde plant. Je ziet echter geen vraatsporen dus misschien een verdwaalde...
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

A. Soeting

Eupithecia tripunctaria is de Schermbloemdwergspanner.  Ik heb op vlindernet gekeken en de rups op het plaatje daar was niet roze. Hij was wit met een donkerder tekening aan de bovenkant. Heb ook nog op andere sites gezocht, maar nergens een roze rups. Ik wacht dus nog even af of er nog een ander bericht komt. Dit lijkt mij hem niet te zijn

Lida

Rayan Majoor

zwartvlekdwergspanner (Eupithecia centaureata) misschien?

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

A. Soeting

Heb in vlindernet de meeste dwergspanners bekeken. De enige roze rups die ik daar kon vinden is van de Heidedwergspanner, Eupithecia styrata. Die lijkt er het meest op. Komt op Terschelling voor. Alleen wordt Havikskruid of Leeuwentand, Ik weet niet precies de naam van de plant. Niet bij de waardplanten vermeld. Dopheide staat er echter wel in de buurt.
Maar van rupsen ben ik echt geen kenner.

Lida

Rayan Majoor

hmm, die heb ik zeker overheen gekeken. Zeker als je hier kijkt http://lepiforum.de/lepiwiki.pl?Eupithecia_Satyrata zie je dat hij er erg op lijkt op sommige foto's. Op vlindernet staat ook bij de waardplant: verschillende struiken en kruidachtige planten, waaronder... dus zal deze plant er ook wel bij zitten (lijkt me eerder iets als hoefblad ofzo, maar ik heb weer niet zo veel kennis wat planten betreft). Zelfs als deze plant niet tot zijn waardplanten behoort kan hij , zoals ik eerder al zei, op een andere plant terecht zijn gekomen waar hij dus niet van zal eten (je ziet ook geen vraatsporen) of zelf een plek om te verpoppen zoeken. Ik denk dat je wel gelijk hebt.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl