Kempense Heidelibel - 2015

Gestart door Goyatlah, augustus 18, 2015, 01:52:26 AM

Vorige topic - Volgende topic

AvanderHeijden

#30
Citaat van: frankneijts op augustus 19, 2015, 09:47:34 AM
Ik begrijp toch echt niet wat nou helemaal het probleem is om iemand uit te leggen dat het beestje Kempense heidelibel heet omdat het tot voor kort (in de Benelux) vrijwel uitsluitend voorkwam in de Nederlandse en Belgische Kempen, anders dan dat Dolf er een "beetje flauw van wordt". Maar als we het dan toch over namen hebben: misschien ligt dat ook wel aan zijn gekozen avatar, immers betekent Goyatlah in het Chiricahua-Apache "hij die gaapt" ... 8)

Het hele "probleem" is gewoon dat het (iig door een deel van de libellenliefhebbers) een onlogische naam gevonden wordt, meer moet je er niet achter zoeken. Het is geen halszaak, geen wereldramp en niemand ligt er wakker van. Ik vind het tot nu toe wel een leuke discussie die in alle vriendelijkheid plaatsvindt, zonder dat er mensen op de barricades gaan om fanatiek een standpunt op te dringen. Daarom vind ik het een beetje onvriendelijk als je nu op de man gaat spelen, user names en avatars hebben helemaal niks met de hele discussie te maken.

Wim Bakker

Wacht even. Dolf doet er "een suggestie bij om een referendum te houden over de naam" en vervolgens zegt hij "Dus Moerasheidelibel klopt als naam wel. Of ie mooi is moet iedereen voor zichzelf uitmaken." Dan krijg ik het gevoel dat de naam al vaststaat en dat Dolf daar eigenlijk helemaal niet over wil praten. Een naam hoeft helemaal niet te "kloppen." Mijn naam "klopt" ook niet en toch is hij prima. Ook met Kempense heidelibel is niks mis, net zo goed als er met Paardenbijter niks mis is ook al "klopt" die naam niet...
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

nick w

niet vechten mensen! het moet wel leuk blijven... :police:

groet,
Nick W

Wim Bakker

Is dit geen referendum dan?   ;)

Ik denk dat Dolf nog even heel duidelijk moet zeggen wat hij bedoelt, want volgens mij berust deze hele discussie grotendeels op een misverstand.
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

jvanleeuwen

Hoi

Wie gaat er eigenlijk over om tot een naamsverandering te besluiten in het geval dat "we" het ooit met zijn alleen eens zouden worden?
Nederlandse soorten register? en Belgie dan?

Hans

p.s. heb nog niks onaardigs gelezen, alleen mensen met duidelijke voorkeuren.

frankneijts

Citaat van: AvanderHeijden op augustus 19, 2015, 10:04:53 AM
Citaat van: frankneijts op augustus 19, 2015, 09:47:34 AM
Ik begrijp toch echt niet wat nou helemaal het probleem is om iemand uit te leggen dat het beestje Kempense heidelibel heet omdat het tot voor kort (in de Benelux) vrijwel uitsluitend voorkwam in de Nederlandse en Belgische Kempen, anders dan dat Dolf er een "beetje flauw van wordt". Maar als we het dan toch over namen hebben: misschien ligt dat ook wel aan zijn gekozen avatar, immers betekent Goyatlah in het Chiricahua-Apache "hij die gaapt" ... 8)

Het hele "probleem" is gewoon dat het (iig door een deel van de libellenliefhebbers) een onlogische naam gevonden wordt, meer moet je er niet achter zoeken. Het is geen halszaak, geen wereldramp en niemand ligt er wakker van. Ik vind het tot nu toe wel een leuke discussie die in alle vriendelijkheid plaatsvindt, zonder dat er mensen op de barricades gaan om fanatiek een standpunt op te dringen. Daarom vind ik het een beetje onvriendelijk als je nu op de man gaat spelen, user names en avatars hebben helemaal niks met de hele discussie te maken.
Helemaal niks onvriendelijks aan Antoine. De discussie gaat over namen en ik koppel Dolf zijn opmerkingen  over "flauw worden" aan zijn user name/avatar, bij wijze van  8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

AvanderHeijden

#36
Citaat van: frankneijts op augustus 19, 2015, 11:53:18 AM
Citaat van: AvanderHeijden op augustus 19, 2015, 10:04:53 AM
Citaat van: frankneijts op augustus 19, 2015, 09:47:34 AM
Ik begrijp toch echt niet wat nou helemaal het probleem is om iemand uit te leggen dat het beestje Kempense heidelibel heet omdat het tot voor kort (in de Benelux) vrijwel uitsluitend voorkwam in de Nederlandse en Belgische Kempen, anders dan dat Dolf er een "beetje flauw van wordt". Maar als we het dan toch over namen hebben: misschien ligt dat ook wel aan zijn gekozen avatar, immers betekent Goyatlah in het Chiricahua-Apache "hij die gaapt" ... 8)

Het hele "probleem" is gewoon dat het (iig door een deel van de libellenliefhebbers) een onlogische naam gevonden wordt, meer moet je er niet achter zoeken. Het is geen halszaak, geen wereldramp en niemand ligt er wakker van. Ik vind het tot nu toe wel een leuke discussie die in alle vriendelijkheid plaatsvindt, zonder dat er mensen op de barricades gaan om fanatiek een standpunt op te dringen. Daarom vind ik het een beetje onvriendelijk als je nu op de man gaat spelen, user names en avatars hebben helemaal niks met de hele discussie te maken.
Helemaal niks onvriendelijks aan Antoine. De discussie gaat over namen en ik koppel Dolf zijn opmerkingen  over "flauw worden" aan zijn user name/avatar, bij wijze van  8)

Iemand suggereert dat de naam van een libel niet (meer) logisch is en in plaats van een inhoudelijke reactie reageer je op zijn forumnaam en avatar. Komt op mij over als een persoonlijke aanval maar als je het niet onvriendelijk bedoelt is dat een misverstand mijnerzijds. :)

Citaat van: jvanleeuwen op augustus 19, 2015, 11:43:17 AM
Wie gaat er eigenlijk over om tot een naamsverandering te besluiten in het geval dat "we" het ooit met zijn alleen eens zouden worden?
Nederlandse soorten register? en Belgie dan?

Hans

Ben ik ook wel benieuwd naar eigenlijk. Ik zie deze discussie zelf vooral als theoretiseren over een passender naam, die er vast nooit komt. Maar stel dat er voldoende steun is voor een naamsverandering, hoe gaat dat dan in zijn werk?

Citaat van: Wim Bakker op augustus 19, 2015, 10:51:17 AM
Een naam hoeft helemaal niet te "kloppen." Mijn naam "klopt" ook niet en toch is hij prima.

Maar als je vindt dat je eigen naam voor verwarring zorgt zijn er in ieder geval procedures voor om je naam te wijzigen. ;)

frankneijts

Citaat van: AvanderHeijden op augustus 19, 2015, 14:22:12 PM
Citaat van: frankneijts op augustus 19, 2015, 11:53:18 AM
Citaat van: AvanderHeijden op augustus 19, 2015, 10:04:53 AM
Citaat van: frankneijts op augustus 19, 2015, 09:47:34 AM
Ik begrijp toch echt niet wat nou helemaal het probleem is om iemand uit te leggen dat het beestje Kempense heidelibel heet omdat het tot voor kort (in de Benelux) vrijwel uitsluitend voorkwam in de Nederlandse en Belgische Kempen, anders dan dat Dolf er een "beetje flauw van wordt". Maar als we het dan toch over namen hebben: misschien ligt dat ook wel aan zijn gekozen avatar, immers betekent Goyatlah in het Chiricahua-Apache "hij die gaapt" ... 8)

Het hele "probleem" is gewoon dat het (iig door een deel van de libellenliefhebbers) een onlogische naam gevonden wordt, meer moet je er niet achter zoeken. Het is geen halszaak, geen wereldramp en niemand ligt er wakker van. Ik vind het tot nu toe wel een leuke discussie die in alle vriendelijkheid plaatsvindt, zonder dat er mensen op de barricades gaan om fanatiek een standpunt op te dringen. Daarom vind ik het een beetje onvriendelijk als je nu op de man gaat spelen, user names en avatars hebben helemaal niks met de hele discussie te maken.
Helemaal niks onvriendelijks aan Antoine. De discussie gaat over namen en ik koppel Dolf zijn opmerkingen  over "flauw worden" aan zijn user name/avatar, bij wijze van  8)

Iemand suggereert dat de naam van een libel niet (meer) logisch is en in plaats van een inhoudelijke reactie reageer je op zijn forumnaam en avatar. Komt op mij over als een persoonlijke aanval maar als je het niet onvriendelijk bedoelt is dat een misverstand mijnerzijds. :)



Misschien ben ik nog niet duidelijk genoeg geweest: het had helemaal niks met 'persoonlijke aanval' te maken, het was een grap Antoine ....  8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

AvanderHeijden

Citaat van: frankneijts op augustus 19, 2015, 15:35:17 PM
Citaat van: AvanderHeijden op augustus 19, 2015, 14:22:12 PM
Citaat van: frankneijts op augustus 19, 2015, 11:53:18 AM
Citaat van: AvanderHeijden op augustus 19, 2015, 10:04:53 AM
Citaat van: frankneijts op augustus 19, 2015, 09:47:34 AM
Ik begrijp toch echt niet wat nou helemaal het probleem is om iemand uit te leggen dat het beestje Kempense heidelibel heet omdat het tot voor kort (in de Benelux) vrijwel uitsluitend voorkwam in de Nederlandse en Belgische Kempen, anders dan dat Dolf er een "beetje flauw van wordt". Maar als we het dan toch over namen hebben: misschien ligt dat ook wel aan zijn gekozen avatar, immers betekent Goyatlah in het Chiricahua-Apache "hij die gaapt" ... 8)

Het hele "probleem" is gewoon dat het (iig door een deel van de libellenliefhebbers) een onlogische naam gevonden wordt, meer moet je er niet achter zoeken. Het is geen halszaak, geen wereldramp en niemand ligt er wakker van. Ik vind het tot nu toe wel een leuke discussie die in alle vriendelijkheid plaatsvindt, zonder dat er mensen op de barricades gaan om fanatiek een standpunt op te dringen. Daarom vind ik het een beetje onvriendelijk als je nu op de man gaat spelen, user names en avatars hebben helemaal niks met de hele discussie te maken.
Helemaal niks onvriendelijks aan Antoine. De discussie gaat over namen en ik koppel Dolf zijn opmerkingen  over "flauw worden" aan zijn user name/avatar, bij wijze van  8)

Iemand suggereert dat de naam van een libel niet (meer) logisch is en in plaats van een inhoudelijke reactie reageer je op zijn forumnaam en avatar. Komt op mij over als een persoonlijke aanval maar als je het niet onvriendelijk bedoelt is dat een misverstand mijnerzijds. :)



Misschien ben ik nog niet duidelijk genoeg geweest: het had helemaal niks met 'persoonlijke aanval' te maken, het was een grap Antoine ....  8)

:duim: Was inmiddels duidelijk hoor!

Rob S

Citaat van: AvanderHeijden op augustus 18, 2015, 19:14:29 PM
Citaat van: Rob S op augustus 18, 2015, 18:49:35 PM
Ik vraag me alleen af of deze discussie ook zou Spelen als het nu de Friese heidelibel zou zijn.....

Ja, waarom niet?  :huh: net zo fout (uit principe) als Kempense of Kop-van-Overijsselse Heidelibel.

Omdat het onderwerp begint met "steeds meer mensen (met name Friezen maar ook een enkele Groninger, etc.)". Ik denk niet dat iemand op de Kempen de naam wil aanpassen en als het de Limburgse heidelibel zou zijn zou ik het graag zo laten ook als deze elders voorkwam.

Als je hem anders wil noemen vooral doen daarom zijn er Latijnse namen zodat dingen redelijk begrijpelijk blijven (als de taxonomen het toelaten). Mijn niet libellen expert mening is dus lekker zo laten.
Groeten

Rob Schaareman

Menko Vlaardingerbroek

Bij Vliegen heeft men een aantal namen veranderd (hoornaarzweefvlieg > stadsreus, geelbaardroofvlieg > roodbaardroofvlieg, eikenroofvlieg > bosrandroofvlieg, pyjamazweefvlieg > snorzweefvlieg, e.a.). Veel mensen zijn daar niet gelukkig mee en het schept verwarring. Niet aan beginnen dus ...
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

grunsven

Dat beest heeft toch een prachtige naam Sympetrum depressiusculum, en depressiusculum (de iets afgeplatte) blijft ook gewoon kloppen. De lokale naam kun je dus het beste negeren en de echte naam gebruiken.
De keus voor de naam Kempense heidelibel is onhandig maar gaan veranderen is nog onhandiger.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

nick w

daar zit wat in. Hij blijft gewoon sdepri...

groet,
Nick W

JohanvantBosch

Een zekere vogeladmin introduceerde van de week terloops de naam Vliegende chocoladereep. Die naam wil ik graag voorstellem als nieuwe naam voor de Bruine glazenmaker.   O0 :angel:

WJ

Ooit een libel gegeten Johan? Ik weet niet of die vliegende nou echt zo lekker zijn als die normale chocoladerepen :rolleyes:
Groeten,
Wouter

jvanleeuwen

#45
Nieuwe naamgeving kwam vandaag bij de koffietafel ter sprake met mijn Amerikaanse collega..
Amerikanen doen niet zo moeilijk met oude namen . :rolleye:. drie voorbeelden van recente veranderingen .. met verschillend succes blijkbaar.
1 Epitheca costalis (familie tweevlek),
was Stripe-winged Baskettail (getreepte) omdat deze nauwelijks gestreept is heet nu
Slender Baskettail (Slanke.. "hardly an improvement").

2 Celithemis ornate (korenbout),
was Faded Pennant (bleke, vage korenbout) ". . incomprehensible name"  heet nu
Ornate Pennant (Sierlijke, excessief.. "huge improvement , much better description").
(beestje gegoogled inderdaad erg sierlijk)

3 Somatochlora elongate (glans libel),
was Ski-tailed Emerald (Ski staart ) heet nu  Ski-tipped (Ski punt) Emerald.
( . . "nobody uses the new name")
Cerci van de mannetjes gezien van de zijkant lijken op ski-punten .. in elk geval creatief.

Samengevat: sommige naamsverandering zijn beter dan andere en worden al dan niet gebruikelijk bij liefhebbers. ( en gespreksstof tijdens koffiepauzes en Forums) .

Hans

JohanvantBosch

Citaat van: Wouter Janse op augustus 20, 2015, 19:14:41 PM
Ooit een libel gegeten Johan? Ik weet niet of die vliegende nou echt zo lekker zijn als die normale chocoladerepen :rolleyes:

Zou je denken? Sprinkhanen schijnen ook best lekker te zijn  O0

marcel123

Citaat van: jvanleeuwen op augustus 20, 2015, 19:48:16 PM
Nieuwe naamgeving kwam vandaag bij de koffietafel ter sprake met mijn Amerikaanse collega..
Amerikanen doen niet zo moeilijk met oude namen . :rolleye: . drie voorbeelden van recente veranderingen .. met verschillend succes blijkbaar.
Ik stel voor dat iedereen zijn eigen naam verzint en gebruikt en dat waarneming.nl alles gewoon bij het oude laat.
ps: chocolade repen vliegen niet...

AvanderHeijden

Citaat van: optilete op augustus 20, 2015, 20:53:47 PM
Citaat van: jvanleeuwen op augustus 20, 2015, 19:48:16 PM
Nieuwe naamgeving kwam vandaag bij de koffietafel ter sprake met mijn Amerikaanse collega..
Amerikanen doen niet zo moeilijk met oude namen . :rolleye: . drie voorbeelden van recente veranderingen .. met verschillend succes blijkbaar.
Ik stel voor dat iedereen zijn eigen naam verzint en gebruikt en dat waarneming.nl alles gewoon bij het oude laat.
ps: chocolade repen vliegen niet...

Pfff dat is saai? Tijdens een chat gisteravond kwam ik nog op Huilibel, vanwege de traanvormige vlekjes. Liefkozend afgekort tot 'Huilie'. Ik verwacht niet veel steun voor die naam maar je weet het nooit he, misschien slaat het aan!  :rolleye:

jvanleeuwen


Voortbordurend hierop... Tranen-libel ? .

Jacob Molenaar

Citaat van: JohanvantBosch op augustus 20, 2015, 20:44:35 PM
Citaat van: Wouter Janse op augustus 20, 2015, 19:14:41 PM
Ooit een libel gegeten Johan? Ik weet niet of die vliegende nou echt zo lekker zijn als die normale chocoladerepen :rolleyes:

Zou je denken? Sprinkhanen schijnen ook best lekker te zijn  O0
Niet dus, heb er wel eens eentje gegeten maar ze zijn niet te kanen, ik snap niet dat mensen het met vlees vergelijken. Ik had echt het gevoel dat ik op een stukje hout zat te kauwen...
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

nick w

er schijnen gebieden zijn waar ze ook echt libellen eten - hele grote...

groet,
Nick W

jvanleeuwen


Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

nick w

erg moeilijk te zien op die resolutie maar een vrouwtje Twelve-spotted skimmer zou kunnen, of een Painted skimmer, Amerikaanse Libellula soorten dus.

groet,
Nick W

Weia

Ik ken een paar mensen die heel erg enorm mordicus tegen naamsveranderingen zijn, en hun argument is nog veel sterker geworden, aangezien er intussen ver over de tienduizend veldgidsen in omloop zijn met dezelfde namen, daar kunnen andere soortgroepen nog een puntje aan zuigen.

Zelf ben ik niet een van die paar mensen. Bij deze soort vind ik alleen platte heidelibel een goede. Mooi kenmerk én vertaling van de latijnse naam.

Verder doe ik in de aanbieding: lantaarnglazenmaker en snorheidelbel.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

jvanleeuwen

Citaat van: Wim Bakker op augustus 18, 2015, 11:19:58 AM
Wees eens creatief!

Wow creatief tot nu toe. .

Moeras-heidelibel, Bonte-heidelibel, afgeplatte-heidelibel, platte-heidelibel, gevlekte-heidelibel, druppelvlek-heidelibel,
huil-heidelibel, tranen-heidelibel, sierlijke-heidelibel, oranjerode-heidelibel.  :duim: