eendagsvlieg zonder naam...

Gestart door annelies vriens, augustus 17, 2015, 21:23:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

annelies vriens

Bestaan er eigenlijk meer soorten eendagsvliegen? Op deze site komt er 1 naar voren...

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/105513969
onzeker Eendagsvlieg onbekend - Ephemeroptera indet. gezien op 2015-08-13 Meijendel - Kijfhoek
Foto's:


Toelichting:
ook via Forum
bij voorbaat dank Annelies Vriens

harry60

M.Vr.Gr. Harry de Koning

annelies vriens

Dank je Harry! Ik pas de waarn. aan.
PS, wil je ook nog naar mijn ''elfje-vraag'' kijken?
Vriendelijke groet, Annelies Vriens

frankneijts

Inderdaad een wijfje (imago) maar ik zou er Cloeon simile van maken vanwege de geheel doorzichtige vleugel zonder tekening/kleur aan de rand zoals bij C. dipterum, zie hier bijv.: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=324609.0
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: annelies vriens op augustus 17, 2015, 21:23:09 PM
Bestaan er eigenlijk meer soorten eendagsvliegen? Op deze site komt er 1 naar voren...


Momenteel zijn er in Nederland nog enkele 10-tallen soorten eendagsvliegen te vinden al zal dat vooral (nog) in Zuid-Limburg en, in mindere mate, het oosten van Brabant, Gelderland en Overijssel zijn. Vooral in die gebieden in Nederland zonder stromend water is het gewoonlijk nog veel slechter wat de soortenrijkdom aan haften betreft. Het totale aantal taxa in Europa bedraagt 369.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

annelies vriens

Beste Frank,
Dank voor de uitgebreide informatie. Wat betreft deze waarn: wij komen al jaren in dit gebied en troffen op deze dag [op deze plek] ineens talloze eendagsvliegen aan. Let wel; voorheen nog nooit gezien....
Ik pas de waarn. aan.
Vriendelijke groet, Annelies Vriens

HPM

In de infiltratiegebieden van Meijendel komen meerdere haftensoorten voor, waarvan Cloeon dipterum wel de talrijkste zal zijn. En met talrijk bedoel ik ook echt talrijk. In zomernachten en vroege ochtenden kunnen ze met miljoenen zwermen en zitten vervellen. Spektakel. Ik heb er vaak vol mee gezeten. Ze vormen een voedselbron voor zangvogels, kleine roofvogels en watervogels.
Voor mij is het altijd een van de 'wereldwonderen' van het duin geweest.
Herman van der Meer

Arp

Ik vind de vleugels nogal "melkig", maar dat kan vreemde reflectie zijn. Waaraan kun je makkelijk herkennen dat het geen subimago is? Ik heb me daar mooit zo in vediept ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

annelies vriens

Beste Herman,
Wat een verhaal! Miljoenen in dit gebied en dan ben ik al blij als ik er ca. 20 zie :) In de vroege ochtend komen wij er ook, zomernachten [nog] niet, wel in de avonduren maar, zoals gezegd, niet eerder deze exemplaren tegengekomen.
Vriendelijke groet, Annelies

frankneijts

Citaat van: Arp op augustus 18, 2015, 10:38:11 AM
Ik vind de vleugels nogal "melkig", maar dat kan vreemde reflectie zijn. Waaraan kun je makkelijk herkennen dat het geen subimago is? Ik heb me daar mooit zo in vediept ...

Ik kan dat het beste laten zien aan een plaatje van een subimago, in dit geval een mannetje (van C. simile), zie bijlage

Citaat van: HPM op augustus 18, 2015, 06:11:48 AM
In de infiltratiegebieden van Meijendel komen meerdere haftensoorten voor, waarvan Cloeon dipterum wel de talrijkste zal zijn. En met talrijk bedoel ik ook echt talrijk. In zomernachten en vroege ochtenden kunnen ze met miljoenen zwermen en zitten vervellen. Spektakel. Ik heb er vaak vol mee gezeten. Ze vormen een voedselbron voor zangvogels, kleine roofvogels en watervogels.
Voor mij is het altijd een van de 'wereldwonderen' van het duin geweest.

Het massale uitsluipen van Palingenia longicauda, de grootste Europese haft die, toen-ie nog in al onze grote rivieren voorkwam, model stond voor een beroemde biologische les van de 17e eeuwse Jan Swammerdam, is tegenwoordig alleen nog maar te zien op de Hongaarse rivier de Tisza en wordt "the blooming of the Tisza" genoemd: http://www.amusingplanet.com/2013/09/blooming-of-tisza.html.  Zelf heb ik eens gedurende een week in juni grootschalig uitsluipen van Ephemera danica meegemaakt op de rivier de Thaurion in Midden-Frankrijk en dat was inderdaad een onvergetelijke ervaring: na enkele dagen was de rivier bezaaid met stervende of dode eendagsvliegen waar vogels en vissen zich helemaal aan te buiten gingen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Die Palingenia is natuurlijk een stuk groter, maar het effect wat ik vaak gezien heb is hetzelfde. Het begon voor mij altijd als ik in donker/schemering over een verhard pad tussen de infiltratieplassen door naar mijn inventarisatiegebied fietste. Boven dat pad hingen dan wolken haften, als metershoge rookzuilen. Daar moest ik dan doorheen of omheen. Daarna bij oranje opkomende zon uitkijken over een plas. Miljoenen haften boven en op het water en op alles op het land. En dan behalve de zingende vogels, met het bijbehorende geluid van slobberende eenden en geritsel in mijn haar. En verschillende keren op de haften jagende Boomvalken of Roodpootvalken. Kleine prooien voor ze maar door de massaliteit kennelijk de moeite waard. Ik zal ook nooit de eerste keer vergeten dat ik door een vergrootglas zo'n haft op mijn arm zag vervellen. Een wonder op zich.
Het zijn van die dingen die het midden in de nacht opstaan om het veld in te gaan zo de moeite waard kunnen maken.
Herman van der Meer