Schietmotje

Gestart door ticor, augustus 17, 2007, 19:27:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

ticor

Ik had deze reeds geplaatst in het onderdeel Microvlinders, maar op aanraden van Han ook even hier geplaatst.

Iemand een idee over welk schietmotje het hier gaat?

Met vriendelijk groeten,
Tim
Insectenalbum

Arp

Zie hier - het kunnen er volgens mijn informatie twee zijn, maar we voeren om nog niet toegelichte reden alles in als één van beide soorten?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

lo.troisfontaine

Hoi,

het kunnen er zelfs nog meer zijn dan twee. Maar de andere Mystacides staan niet in het Nederlands Soortenregister.
Volgens een Duits forum blijken er ook nog een of twee leden van de familie Brachycentrus te  bestaan die ook niet uit te sluiten zijn.
blijkbaar aan de hand van aantal sporen aan de tibia, puntogen, vleugeladers en de vindplaats, kun je dan verder gaan onderzoeken welke tot de mogelijkheden behoren of juist niet.

al met al een zeer grijs gebied zoals al terecht opgemerkt door  Pudding4brains.

Waarnemingen invoeren als species lijkt vooralsnog de enigste oplossing. Niet echt aantrekkelijk maar het is niet anders.

groeten,

Lo

David Tempelman

Ik heb inmiddels de derde soort Mystacides toegevoegd aan de lijst. Er zijn drie soorten in NL (zie dus de soortenlijst). Brachycentrus is erg zeldzaam, dus minder voor de hand liggend.
Het zou best een M. nigra kunnen zijn. Ik zal proberen daar achter te komen, aan de prachtige foto kan het niet liggen... ;-) mvg, David
met vriendelijke groet,
David

lo.troisfontaine

Hoi,

ik heb nog een exemplaar, waarvan ik nu denk of besef dat dit wel eens tot deze familie kan behoren. In 2004 gezien en gefotografeerd bij een visvijver in Noord-Limburg. Deze heb ik daarna nog eens waargenomen in Venray bij een waterrijkgebiedje.

Zou deze inderdaad tot dezelfde familie behoren? En wie durft hier iets over te zeggen?

Arp

#5
CiteerZou deze inderdaad tot dezelfde familie behoren? En wie durft hier iets over te zeggen?
Lijkt me wel wat schietmotterigs, maar in vergelijking met die zwarte dieren mis ik ook wel die prachtige enorme "snor"  :o  Maar goed, zelfde familie zou desondanks natuurljk best wel eens kunnen.

Weet iemand trouwens wat die "snor" is? Wel een intrigerend aanhangsel ...  :huh:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

David Tempelman

dag Tim,
beetje late reactie, maar inmiddels is het me duidelijk dat de eerste een Mystacides azurea moet zijn; staalblauwe vleugels en rode ogen!
geen nigra dus, wat k eerder suggereerde,
met vriendelijke groet,
David

ticor

He dat is leuk!  
Hartelijk dank David  :duim:  
Met vriendelijk groeten,
Tim
Insectenalbum

berthigler

De tweede foto is Athripsodes albifrons! Een zeldzame soort, waar een paar foto's van ingezonden zijn uit Zuid-Limburg. Gefeliciteerd.
Bert Higler