Lieveheersbeestje

Gestart door RWester, oktober 29, 2005, 17:06:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

RWester

Hallo allemaal!

Bij  m'n buurvrouw in huis is was eergisteren een explosie van een 'veelstippelige' lieveheersbeestje (ik dacht zelf veertienstippel). Naast het raam in een hoekje zaten tientallen beestjes bij elkaar op een kluitje en het gordijn was behangen met nog meer lieveheersbeestjes.

Waar komen ze zo plots vandaan? Het warme weer (weer warme dag na lange koudere dagen) verantwoordelijk?

Met vriendelijke groet,

Remco Wester
VWG Nijmegen
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Floppy

#1
Ik vernam onlangs, dat het te maken heeft met het zoeken naar overwinteringsplekken. Met zonnig weer en relatief warm weer (boven 15 graden) verzamelen de lieveheersbeestjes zich in groepen vooral op witte strukturen zoals muren en kozijnen van gebouwen. Doorgaans is dat zo tussen 12-17 uur te zien.
Ik zie ze al enkele dagen in grote getale op de voorgevel van m'n huis.
Vanmiddag zag ik bv. een honderdtal Harmonia axyridis succinea (19-stips) (oranje/rood met zwarte stippen) en een dertigtal Harmonia axyridis conspicua (zwart met 2 of 4 rode stippen). Voorts nog een aantal zevenstippelige LHB's.
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Stippen

#2
In amerika worden ze wel 'Halloween beetle' genoemd.
Dit is namelijk de tijd dat ze zich verzamelen om te gaan overwinteren.

Overigens is dit het eerste jaar dat dit in Nederland op grote schaal gebeurt.
Nadat deze soort 4 jaar geleden voor het eerst in Nederland is waargenomen (geintroduceert in de landbouw)

In Belgie was het vorig jaar al raak met de massale verzamelingen, en als je even op internet zoekt vindt je in Amerika gruwelverhalen over 'ladybug' plagen. Daar zijn ze al midden jaren 70 geintroduceert.

Het feit dat ze vooral (maar niet alleen) witte gebouwen uitkiezen heeft te maken met hun natuurlijke overwinteringsplaatsen in Japan en China: krijtrotsen.

Op stippen.nl : reacties komen tientallen meldingen binnen.
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Floppy

CiteerHet feit dat ze vooral (maar niet alleen) witte gebouwen uitkiezen heeft te maken met hun natuurlijke overwinteringsplaatsen in Japan en China: krijtrotsen.
Weer wat extra's erbij geleerd. Dank je ! :)  
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

RWester

Hallo allemaal!

Bedankt voor de reacties! Ga nu uitzoeken welke het waren enne

CiteerHet feit dat ze vooral (maar niet alleen) witte gebouwen uitkiezen heeft te maken met hun natuurlijke overwinteringsplaatsen in Japan en China: krijtrotsen.

En Kees/Stippen, hoe wist je dat de kozijnen en het gordijn wit waren? <_<

Met vriendelijke groet,

Remco Wester
VWG Nijmegen
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Dragonfly

Ongeveer 7 jaar terug had mijn moeder haar slaapkamerraam openstaan en kwamen en honderden zo niet duizenden 7-stippelige naar binnen die in grote "wolken" tegen het plafond hingen. In 1 dag! Ook die hebben we maar opgeveegd en naar buiten gezet (en de volgende dag weer, want ze kwamen weer terug). Ik vond het toch wel bijzonder, al die beestjes! Helaas geen foto's van gemaakt.

Ik dacht altijd dat het vrij speciaal was, maar wij waren dus niet de enigen.
Oja, dit was in Beek-Ubbergen, bij Nijmegen.
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Mark van Veen

Maar ook ver van bewoning zie je de Veelkleurige Aziatische Lieveheersbeestjes massaal: ik was vrijdag op de Veluwe alwaar er zeer veel op de berken en in het haarmos zaten. Ik heb gemakshalve het aantal maar even op 1000 gezet, te lezen als zeer veel.
groet,

Mark van Veen

Stippen

#7
Twee jaar geleden zagen we een van de eerste conglomeraties inderdaad in spleten van berken. Niet meer dan ongeveer 12 exemplaren toen, maar ze hebben er de hele winter gezeten.
(Kralingse bos, Rotterdam)
Grotere concentraties waren er toen al rondom Tilburg.

Op de foto: Dr. Ir. Antoon Loomans ontdekt Harmonia Axyridis conglomeratie in een berk in het Kralingse Bos
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

woutje

Citeer
CiteerHet feit dat ze vooral (maar niet alleen) witte gebouwen uitkiezen heeft te maken met hun natuurlijke overwinteringsplaatsen in Japan en China: krijtrotsen.
Weer wat extra's erbij geleerd. Dank je ! :)
Hoi Kees,
Vorig jaar is er hier in Eindhoven rond deze tijd ook zo'n invasie geweest . De hond heeft er diverse te pakken gekregen , hij vond het prachtige speeltjes........maar ik niet.
Ik heb hem maar naar binnen gedaan. Eindhoven ligt niet zo ver van Belgiƫ af , dus misschien kwamen ze daar vandaan ? :o
Groetjes van Woutje. :gap:  

Stippen

Ha Woutje,

Volgens mij zijn ze zowel in Belgie als in Nederland uitgezet.
Inderdaad waren er vorig jaar al invasies, maar niet zoveel als dit jaar.
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

woutje

CiteerHa Woutje,

Volgens mij zijn ze zowel in Belgie als in Nederland uitgezet.
Inderdaad waren er vorig jaar al invasies, maar niet zoveel als dit jaar.
Hoi Kees,
Dit jaar heb ik nog geen invasie gehad , maar dat kan nog komen natuurlijk!
Fijne avond nog.
Groetjes van Woutje. :gap:
http://krulikovsky.com/

marcel123

CiteerDr. Ir. Antoon Loomans
heeft ergens op dit forum nog een oproep geplaatst.

Stippen

#12
Die oproep staat ook op:  www.stippen.nl/artikelen.php?art=HAXART (en dan met formulier)
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl