Klein zwart-wit kevertje

Gestart door fireswamp, augustus 15, 2015, 16:59:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

fireswamp

Iemand een idee welk klein zwart wit kevertje dit is ondanks de slechte foto`s  1,5-2 mm groot ,op rode ogentroost Meinerswijk Arnhem
Groetjes G

blaauw7

Groeten,
Dick Belgers

Arp

Volgens het NOS-Journaal zijn dat vliegjes - zal ik 'm maar naar de vliegen verplaatsen dan? ;D
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Marco de Haas

Aeolothrips spec. op waarneming.nl kan alleen Aeolothrips albicinctus worden ingevoerd, maar ik betwijfel of dat hem is.
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

Ton van Haaren

Als het nieuws zegt zal het wel zo zijn.
Jammer Arp, hier laat je een kans liggen om je onsterfelijk te maken bij de NOS  ;)
Ik neem aan dat het item ging over waarschuwingsferomonen bij thripsen en dat die verschillen per aggressor. Bij dit beest speelt de kleur vast ook een rol..........wat een mooi beest
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Arp

Nee het ging over een nieuwe importbeperking van de Russen op Nederlandse bloemen etc. vanwege kleine vliegjes - trips dus. Niet dat er opeens meer trips op zou zitten, maar een snoodaard die een verband zou bedenken tussen MH17, onderzoekscommissies en wat dies meer zij ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#6
Ik heb de Aeolothripidae op waarneming.nl in overeenstemming gebracht met het soortenregister.

Elders brengt men enkele genera (Melanthrips, Cranothrips) onder in een eigen familie Melanthripidae, maar laten we hier maar gewoon het soortenregister volgen.

Ook buiten de Aeolothripidae zijn er beesten met gebandeerde vleugels, onder andere Dendrothrips ornatus, maar die zouden dus smallere vleugels moeten hebben.

Behalve Aeolothrips spp. hebben minimaal nog Melanthrips ficalbii en Franklinothrips vespiformis donkere dwarsbanden over de vleugels. Bij M. ficalbii ligt de tweede zwarte band over de vleugelpunt, dus die is het niet.  F. vespiformis zal het ook niet zijn, Voor Cranothrips emersoni en Rhipidothrips brunneus vind ik zo snel geen hele duidelijke info/afbeeldingen.

Desondanks denk ik dat Aeolothrips sp. geen overdreven gewaagde naamgeving is - die zien er nou eenmaal wel "precies" zo uit. Ze zijn grofweg te verdelen in twee groepen, met duidelijk gescheiden zwarte bandjes en met bandjes die aan de achterkant van de vleugels samensmelten, Maar ook in de groep met gescheiden bandjes zitten er tussen de Nederlandse soorten een stuk of wat, dus meer dan spec. lijkt me wat te enthousiast.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Marco de Haas

Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http