Hoofdmenu

Welke vogel ?

Gestart door Floppy, oktober 28, 2005, 23:15:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

Floppy

Deze vogel fotografeerde ik 12 dagen geleden in het Nollebos in Vlissingen (vlak achter de duinen). Helaas zat 'ie erg ver weg, zodat de foto niet erg goed is. Misschien kan iemand er toch iets van maken ?
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Piter Anjema

Kan er weinig van maken.

Sijs?

jasper

:o  ook ik kan hier weinig van maken.
Niet toevallig nog meer foto's van deze vogel? Met iig een kop erop?

Jasper

han.endt

Ik hou het ook op een sijs. Gelig met gestreepte flanken, moet hem zijn.

Gr.
Han.

-Arthy-

Ik kan er ook niet veel vanmaken
Maar ik moest aan het groen van een halsbandparkiet denken.
Misschien eentje die zn kop raar houd en waarvan de straat ontbreekt?
Rick Gevers

Thijs Fijen

volgens mij ook halsbandparkiet, maar dat de staart schuin naar achter wordt gehouden waardoor wij die niet (goed) kunnen zien.

Thijs
Thijs Fijen

Robert Heemskerk

Lijkt me toch écht een Sijs, maar dit verschil in grootte (Halsbandparkiet / Sijs) dat moet Floppy kunnen maken lijkt me...
Bij zo'n waarneming is het dan ook goed om iets van geschatte lengte te vermelden.


groet, Robert Heemskerk

RWester

Hallo Floris,

Kun je ook omschrijven wat je zelf hebt gezien? Grootte, kleuren, etc. Is het misschien iets makkelijker. Anders doorsturen als Mysteriebird :rolleyes:

Met vriendelijke groet,

Remco Wester
VWG Nijmegen
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


RWester

Hallo Floris,

Nog ff gekeken: lijkt wel krachtig gestreepte zijflank met gelige borst. Ik meen geen zwart aan de kop te zien, dus man Sijs weg, te geel voor vrouwtje zijn, dus ik denk nu, vanwege egale bovenkop, zijflankstrepen, gelige borst aan Euro-Kanarie.

Ik had 9 oktober een Euro-Kanarie bij West-Kapelle en ze zijn nu op doortrek te verwachten aan de kust.

Met vriendelijke groet,

Remco Wester
VWG Nijmegen
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


carel

#9
Citeervolgens mij ook halsbandparkiet

onmogelijk een halsband heeft geen tekening
en vogel is veel te geel
ik kan wel meegaan met eurokanarie

Had hem maar naar mij gestuurd
leuke mystrybird  :D  :D  :D  
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

Guus Peterse

Ik hou het toch echt op sijs. Het lijkt erop of-ie met zijn snavel in zijn borst zit te prikken of zo; dan dus wel zwart op voorhoofd.

Guus
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

carel

heb je de foto ook in een groter bestand zodat deze te bewerken en te vergroten is?
stuur hem eens naar mij kan ik nog wel wat bewerken en vergroten
natuurlijk-erp@home.nl
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

-Arthy-

Citeeronmogelijk een halsband heeft geen tekening
en vogel is veel te geel
Deze vogel heeft voor zover ik kan zien ook geen tekening. (ja door de schaduw)
En het geel op de foto is volgens mij gewoon groen dat overbelicht is.
Rick Gevers

frankw

#13
zondag 30-10 op de hei tussen arnhem en otterlo de volgend roofvogel gefotografeerd. Ik dacht eerst aan een blauwe kiekendief aangezien ik er daar 1tje van had gezien 20 minuten eerder, maar begin nu te twijfelen door de foto's en ivm een melding van een slangenarend binnen een straal van 20 km.

De foto is uit de hand genomen met een Analoge SLR op 200mm met 2.0 teleconverter, en later ingescand, hierdoor laat de kwaliteit wat te wensen over..

frankw

een nog onduidelijker :

Piter Anjema

#15
Blauwe kiekendief

Gele poten, gevouwen zwarte vleugelpunten, donkere eindband op vleugels.
Zelfs de gele ogen kun je zien.

Groeten

Wouter

Die roofvogel is een volwassen mannetje Blauwe Kiekendief, te zien aan de grijze (blauwe) ondervleugels, met de zwarte uiteinden. Ik ben geen roofvogelexpert, maar een slangenarend is in ieder gevaal veel gestreepter op de borst en heeft niet van die opvallende zwarte uiteinden.

Maar wat betreft die groene vogel, ik ga voor een of andere exoot, hij doet me niet denken aan een sijs of europese kanarie...

Wouter

RWester

Hallo Frank,

De reacties zijn al binnen zie ik. Mijn waarneming betrof zoals ik had beschreven een grote roofvogel die bidde.(zie rest beschrijving aldaar) Concreter moet ik zijn qua vleugels: De vingertoppen waren donkerder. Niet de gehele hand

Met vriendelijke groet,

Remco Wester
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Freek Verkerk

Die eerste foto lijkt me geen halsbanparkiet; die zie ik dagelijks, die hebben een veel langere staart en zijn groener.

en die tweede lijkt me ook geen slangenarend, want hij lijkt niet op deze afbeeldingen van de
Slangenarend
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

RWester

Hallo Freek,

Eerst het onderwerp lezen. Het was al duidelijk dat het om een Blauwe Kiek ging. En dat het geen Halsbandparkiet is waren we ook al uit.

Met vriendelijke groet,

Remco Wester
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


frankw

dan had ik t toch in eerste instantie goed gezien.. maar door de fotos begon ik toch een klein beetje te twijfelen, bedankt voor de reacties iig.

laatvlieger

#21
Die eerste foto van die blauwe kiek vind ik erg vreemd, ik was dan ook blij dat die 2e erbij kwam. Op de eerste zit nl. een heel donker veld op de onderstaartdekveren, de anaalstreek en zelfs nog een stuk onderbuik (eigenlijk het hele gebied rondom de poten). Dit hoort helemaal niet bij een blauwe kiek. Op de 2e foto is daar ook niks meer van te zien. Heb je enig idee hoe zo´n donkere vlek op die foto gekomen kan zijn??

Wat betreft die foto van die sijs/ eurokanarie: heeft dat beest uberhaupt wel een kop, vleugels en een staart? ;)  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Dnl

Over die Roofvogel gesproken... Volgens mij is het gewoon de Blauw Kiekendief-man.
Met vriendelijke groet,

Daniël Paalvast


Dnl

En wat betreft het zangvogeltje, denk ik ook het eerst aan een Sijsje, een Europka wil ik echter ook niet uitsluiten, maar dat is misschien meer een kwestie van plaats, en tijd denk ik.
Met vriendelijke groet,

Daniël Paalvast


RWester

En daar is het voor nu allebei de tijd ;)

(Zie trektellen.nl of bekijk onder soortnaam op deze site en dan de waarnemingen: veel dootrekkers van zowel Sijs als Europese Kanarie (minder hoge aantallen)

En als ik vragen mag, wie bent U, Dnl?

Met vriendelijke groet,

Remco Wester
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


RWester

Hallo!

En om te reageren op Frank Wagenaar, de donkere anaal- en buikstreek en kop zou te maken kunnen hebben met zonval. 'T ziet er nu wel frappant uit, omdat ik zeker weet dat dit een Blauwe Kiek is, maar dit soort foto's zou inderdaad verwarring kunnen oproepen.

Remco Wester
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Dnl

CiteerEn als ik vragen mag, wie bent U, Dnl?

Zeg maar je  ;)

:P Tja ik ben ook maar iemand die veel met vogels en fotografie doet. En om misschien van dienst te kunnen zijn.. deel ik graag mijn mening, en wat is er leerzamer dan commentaar?

CiteerEn daar is het voor nu allebei de tijd

Trouwens nog een (misschien wat vergezochte ) opmerking, Europese Kanaries hebben de voorkeur voor naaldbomen en dit zangvogeltje zit volgens mij op een (maar dat weet ik niet zeker) een Els? Dat is wel een ideale fourageerplek voor de Sijs. Nu zal het zo zijn dat de vogels in de trektijd niet altijd hun voorkeur kunnen kiezen, maar misschien toch vermeldingswaardig.
Met vriendelijke groet,

Daniël Paalvast


RWester

Hallo DNL,

Europese Kanaries kunnen in de trektijd, net als andere soorten, overal opduiken.(zie soortenoverzicht Euro-Kanarie en lees de commentaren erbij maar eens)

En om iets specifieker te zijn, Europese Kanaries zitten tijdens broedseizoen graag in een omgeving met (wat) coniferen (broedplek) en fourageerplekken als (volks)tuinen, ruigtes, enz.

Met vriendelijke groet,

Remco Wester
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Dnl

Beste Remco Wester,

bedankt voor de aanvullende informatie over de Europese Kanaries. Inderdaad, dat zou heel goed kunnen. Maar om nog even terug te komend op de foto en de beschrijving, kan ik er niets meer van maken dan een Sijs of eventueel, die zeldzamere Europese Kanarie, die als je geluk hebt, langs komt, waar je dan toevallig net een foto van maakt.. ;)

Mits de vogel met opzet is gefotografeerd omdat het geen Sijs betrof..   ?
Met vriendelijke groet,

Daniël Paalvast


han.endt

CiteerMits de vogel met opzet is gefotografeerd omdat het geen Sijs betrof..   ?
Floris kennende zag hij wat bewegen en drukte toen af. Grapje Floris :D