vreemde kever op laken : -----> Stenelmis canaliculata

Gestart door GerardL, augustus 14, 2015, 00:23:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

GerardL

Vanavond deze onbekende kever op het laken.
Heb totaal geen idee, waar die thuis hoort.
Brunssum Z.Limburg gisteravond op licht


Wie kent deze, of de familienaam ?

Alvast bedankt,

Grtzzzz

Gerard

develhorst

Dat is er weer een uit de Limburgse beken...
Stuur maar op..
Hartelijke groet,
Jan Burgers

GerardL

Hallo Jan,

Ja doe ik, heb er nog meer mits je interesse hebt.
Heb vandaag alle vreemdelingen eens in een potje gedaan.

Grtzzzz

Gerard

Ton van Haaren

een Elmidae. weet uit mijn hoofd niet welke, maar die ribben op het dekschild maken het wel makkelijker.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Henk Soepenberg

Met De waterkevers van Nederland: Stenelmis canaliculata? Staat op de lijst van verdwenen soorten.
Vriendelijke groeten,
Henk

jan cuppen

Kan niet missen: Stenelmis canaliculata met de laatste Nederlandse waarnemingen uit 1950 te Maastricht, ook op licht. Wil je de gegevens ook invoeren svp?
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

develhorst

Stuur maar een potje... Ik zorg wel dat het beest op de juiste plaats terecht komt.
En svp blijf opletten en opsturen.
Hartelijke groet,
Jan Burgers

Douwe van der Ploeg

Mooie vondst, Gerard, gefeliciteerd.
Douwe van der Ploeg

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

GerardL

Danke voor de felicitaties e.d.
Probeer gewoon te achterhalen wie het lef heeft om bij mij in de tuin, op mijn laken te gaan zitten.

Ben begonnen met nachtvlinderen met het laken, maar sinds verhuizing naar deze locatie, heb ik soms
maar 3 of 4 echte nachtvlinders op het laken zitten, laken staat meestal minimaal 2,5 uur op.
Maar wat een andere insecten heb ik hier, dus heb ik mijn aandacht wat verlegd, moet zeggen niet verkeerd!

Besef toch dat ik weer in een bijzonder stukje Nederland woon hier, met al deze prachtige beestjes
waarvan ik vele via waarneming op naam krijg, waarvoor mijn grote dank!

Grtzzzz

Gerard


harry60

na 65 jaar weer gevonden... mooie waarneming
M.Vr.Gr. Harry de Koning

bas waanders

Ik weet niet waar jij woont Gerard , maar ik ben vaker te vinden op de zuidflank van de steenberg Hendrik , langs de Rimburgerweg . Ook daar ben ik al vaker soorten tegengekomen die mijn wenkbrauwen deden fronsen haha . We zitten in een rijk gebied zolang die buitenring er niet doorheen gaat ploegen . Mooie waarneming van jou :-) m.vr.gr. Bas

GerardL


De zuidflank is dat stuk waar Ron en ik enkele jaren gelopen hebben inclusief het burg. Quint pad.
Ben eigenlijk helemaal tegen buitenring, maar die weg moet gewoon komen, alle "kap" word
gecompenseerd, en er komt een ecoduct, om de Brunssummerheide met Teverenerheide te
verbinden, en dat is het beste/mooiste wat er hier voor de natuur kan gebeuren. Hierdoor ontstaat
een heel groot heidegebied/watergebied/brongebied.
Maar kijk ook op de tekeningen, er komen ook weer stukjes mooie natuur terug.

Dat daardoor een klein stukje mooie natuur verdwijnt is best wel jammer, je ziet nu zelf,
wat die kolenberg/steenberg voor een potentieel heeft, als warmtebuffer, maar ook voor flora / fauna,
die deze deze "warmte" verkiest.
In dat stukje waar jij loopt heeft een "wereld" beroemde orchidee gestaan, kapotgetrapt door andere natuurliefhebbers
die er geen idee van hadden waar ze op stonden, waren te veel bezig met hun kijkers en hun telelenzen.
Dus van mij zal je geen info vinden over plaatsen waar ik iets vind.


Deze beestjes komen van het laken, ik woon in Treebeek, gewoon een wijk als ieder ander.


Grtzzzz

Gerard


bas waanders

Ik heb geen idee of dat pad zo heet : het is een mountainbike parcours die vrij veel gebruikt word overigens . Met vegetatie ben ik altijd voorzichtig en probeer alles te ontwijken zover mogelijk , ook vanwege aanwezige teken . De plannen heb ik ook gezien ..... en was er helemaal niet blij mee . Later zal het wel goed komen , daar ben ik niet zo bang voor maar dan zijn we wel 10-15 jaar verder denk ik . Zelf woon direct tegenover de groeve Beaujean aan de Unolaan : ook zo'n "ongerept" stuk , waar eigenlijk zo goed als geen mensen komen en dat maakt het uniek : de flora en fauna kunnen daar hun gang gaan en er word niets verstoord . De rand van de Brunssummerheide heeft ook zo zijn schitterende "spots" alhoewel daar ook veel meer recreatie is . Al met al heb ik kunnen vaststellen dat we in dit overbevolkte deel van deze aardkloot veel mazzel hebben , ook gezien de waarnemingen , en dat grensoverschrijdend plan zal zeker zin hebben .... maar tegen die tijd loop ik met een rollator , maar tot die tijd blijf ik mijn duit in het zakje doen bij waarneming :-)