Hoofdmenu

Eitjes

Gestart door Wilma van Holten, augustus 13, 2015, 20:14:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Wilma van Holten

Iemand enig idee van welke vlinder deze eitjes zijn? Eitjes zag ik zojuist op mijn woonkamerraam zitten.

Rayan Majoor

Aan de vorm legsel en kleur v.d. eitjes te zien waarschijnlijk van een uiltje en zelfde kenmerken+ het feit dat het in een bebouwd gebied is denk ik in de richting v.d. huismoeder of zoiets. Ik kan de eitjes zélf niet heel goed zien (ik weet niet of dat door de kwaliteit foto komt of door het feit dat ik deze foto nu op mijn mobiel kijk komt) dus kan het patroon niet goed zien en niets met zekerheid zeggen. Een foto van dichterbij (waarbij de eitjes echt goed in detail te zien zijn) zou handig zijn en anders maar gewoon in de gaten houden en over een paar weken onder het raam in de plantwn op zoek gaan naar de rupsjes.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Wilma van Holten

Ik zal morgen nog wat proberen. Enne onder mijn raam is de stoep, en er staan geen planten...............

Rayan Majoor

Tja, dan kan de oorzaak van dat de eitjes daar gelegd zijn twee redenen hebben:
1: wat ik me net bedacht is dat de eitjes ook van de wapendrager kunnen zijn alleen dat is lastig te herkennen van de onderkant met een minder duidelijke foto, en dan zou er een loofboom erg dicht in de buurt kunnen zijn waar de eitjes dan mogelijk naar zouden kunnen overlopen wat toch een vrij kleine kans is dat dat gebeurt. Deze eitjes herken je aan dat ze op gegeven moment blauw of wit kleuren aan de bovenkant en een groene, later zwarte stip hebben. De onderkant (die je op de foto ziet) blijft groen en als ze bijna uitkomen wordt de onderkant grijzig.
2: veel nachtvlinders, waaronder soms ook de wapendrager zoals hierboven genoemd worden aangetrokken door licht. Hier blijven ze soms zelfs zitten tot ze doodgaan en leggen, als ze dat echt moeten, de (soms ook nog onbevruchte) eitjes daar gewoon in de buurt af en zullen de rupsjes dat dus waarschijnlijk niet overleven.
Als je de rupsjes zou willen opkweken raad ik het volgende aan: maak nog wat duidelijke foto's van de bovenkant van de eitjes en laat ze dan nog eens determineren. Plak dan (bijv. met plakband) een doosje (niet doorzichtig, dan krijg je broeikaseffect!) over de eitjes met een takje/ blaadje van de waardplant erin en wacht tot ze uitkomen om ze vervolgens in het bakje op te kweken of op de  waardplant los te laten. Laat het bakje wel minimaal twee keer per dag luchten (als de zon erop staat vaker) of zorg dat er iets is waardoor het kan luchtsn, maar er geen rupsjes doorheen kunnen.
Ik hoop dat het hiermee gaat lukken. Je kan zelf misschien ook een andere optie bedenken maar met de eitjes op het glas is het lastig.
Suc6 ermee!
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Wilma van Holten

Helaas is alles toch verdwenen van het raam, ondanks dat ik een afdakje had gemaakt tegen de regen.


Rayan Majoor

Het hele eierpakketje of alleen de rupsjes?
Wel altijd jammer als je zoiets van dichtbij mee kan maken en het plotseling, ondanks alle moeite die je ervoor hebt gedaan, in het water valt om het zo maar te noemen.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl