Externe microfoon of niet

Gestart door Jeroen Veeken, augustus 16, 2015, 07:56:48 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Veeken

Beste trektellers,


Op mijn telposten loopt standaard geluidsopnameapparatuur mee. Ik heb een Olympus LS-11 met externe richtmicrofoon. De resultaten van de opgenomen roepjes zijn mijns inziens prima. Maar ik twijfel steeds..... De interne microfoon van de LS-11 zelf is ook best aardig. Voordeel daarvan is dat het 'blikveld' een stuk ruimer is en je dus relatief minder mist. De kwaliteit van de roepjes die wel worden opgenomen, is natuurlijk wel wat minder dan met de externe microfoon wel aangekoppeld.


Wat doen jullie? En wat zijn jullie ervaringen? Hoeveel missen jullie met een richtmicrofoon en hoe tevreden zijn jullie over de interne microfoon van jullie recorders (in dat geval graag ook merk en type vermelden)?


Groet,
Jeroen
Vriendelijke groeten,
Jeroen Veeken

Thijs Fijen

Het helpt wel om te vertellen wat je zelf voor externe microfoon hebt ;). Zelf gebruik ik een Sony PCM-M10 met Sennheiser ME66 richtmicrofoon.

Een GOEDE externe microfoon zal vele malen beter zijn dan de interne microfoons van de LS-11, maar het hangt heel erg van de situatie af. Op een windstille rustige dag met weinig ruis zal je niet veel verschil horen tussen een richtmicrofoon en de gewone recorder. Op een dag met veel ruis en wind is een richtmicrofoon erg fijn doordat je beter van de ruis af kan richten (bijvoorbeeld een kwartslag draaien om de snelweg niet op te nemen). Ook ervaar ik dat een goede dead-cat op mijn richtmicrofoon enorm veel beter kan omgaan met wind dan mijn recorder.

Mijn ervaringen met opnemen met richtmicrofoon is dat ik deze in mijn hand moet houden omdat ik wil richten naar het geluid. Als ik de recorder ergens neerleg, heb ik het gevoel dat ik te veel mis of dat de kwaliteit te laag is. Keuzes... Met mijn recorder alleen heb ik het gevoel dat ik alles kan opnemen wat ik hoor, met de richtmicrofoon mis ik praktisch alles wat achter mij gebeurt.
Thijs Fijen

Jeroen Veeken

Kortom, en extra recorder aanschaffen ;).

Ik gebruik trouwens de sennheiser me67, dus daarover niet te klagen. Het gaat me echt om wat ik mis, niet om de kwaliteit van wat ik opneem.

Gr Jeroen
Vriendelijke groeten,
Jeroen Veeken