Piepkleine eendagsvlieg (3-4 mm), driedaderig

Gestart door gardensafari, augustus 12, 2015, 13:27:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

gardensafari

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/105340441
Eendagsvlieg onbekend - Ephemeroptera indet. gezien op 2015-08-12 Arnhem - Presikhaaf
Foto's:




Toelichting:
Opvallend: alle drie met de rug vast op de achtergrond (pootjes in de lucht, zal ik maar zeggen). Lengte 3-4 mm, excl staartdraden.
Staartdraden heel lang.
bij voorbaat dank Hans Arentsen
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

frankneijts

Zijn imago's van een Caenis-soort die lastig tot op soort zijn te determineren.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

gardensafari

Nagekeken: 10 soorten in Nederland en op heel internet weinig (betrouwbaars) te vinden.
De zeer lange draden zijn dan een geslachtskenmerk en geen soortkenmerk.
Op mijn foto's dus mannetjes.
Ik had hoop dat het streepje op het lijf zou kunnen helpen, maar ik zie dat streepje nergens terug.
Enkele soorten zijn uit te sluiten omdat ze veel donkerder zijn, maar over de rest kom ik weinig te weten.
Dat wordt dus Caenis spec, of een andere kenner moet nog een briljante inval hebben...

Heel erg bedankt Frank, in ieder geval een nieuw genus voor mij, ook altijd leuk!
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Ton van Haaren

het feit dat het een stadssingel is zijn een 2-tal soorten het meest voor hand liggend Caenis robusta en C. horaria. Eventueel zou C. luctuosa ook nog kunnen, maar minder waarschijnlijk. Het watertype waarlangs een Caenis wordt gevonden is van belang omdat de larven/nimfen vaak een specifiek (water) habitat nodig hebben.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-