dwergmuis? op asfalt

Gestart door spinnenvrouw, augustus 16, 2007, 20:18:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

spinnenvrouw

Dit muisje, 2-3 cm lang, zat doodstil op de weg in de Ginkel bij Ede. Een wonder dat hij niet door fietsers en auto's is platgereden.
Is het een dwergmuis? Of een jonkie van iets anders?
De staart is ongeveer even lang als het lichaam.  
Jacomijn Prinsen

spinnenvrouw

#1
Hier ging iets mis. De vorige foto is een detail van het oor.  Aan de basis van het oor zit een roze flapje, is dat het klepje wat de zoogdiergids bedoelt?
Als het goed is staat het hele beest er nu ook op.
De kop is bijna even groot als de rest van het lijf, is dat iets van jonkies, of hoort het zo?
Jacomijn Prinsen

mlahaye

Beste Jacomijn,

Zou je een andere foto kunnen toevoegen? Op de huidige foto zie ik alleen een oor.... Een oor die voorlopig in de richting van een bosmuisje wijst.

Vriendelijke groeten,
Maurice La Haye
admin zoogdieren

spinnenvrouw

Maurice, bedankt voor je snelle reactie. De oortjes van mijn beest zijn veel kleiner dan die van de bosmuis van het Hearstervoetveer.
Is mijn beest daarmee een jonge bosmuis die zijn oren nog moet laten groeien?
Ik geef nog een plaatje in vooraanzicht.

Jacomijn Prinsen

Jeroen Nagtegaal

Vanaf deze foto lijkt het mij een jonkie, en het is zeker bosmuis,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

mlahaye

Hallo Jacomijn,

Je was net even sneller met je reacte dan ik, maar het scheelde niet veel. Het is inderdaad een jong bosmuisje. De grote achterpoten zijn kenmerken, evenals de oren (zijn veel ronder bij dwergmuis). Verder is de kleur van een dwergmuisje veel goud-geler. Desondanks, goed opgemerkt. Hoeveel mensen zullen niet ongezien het diertje hebben gepasseerd....?

Vriendelijke groeten,
Maurice La Haye
admin zoogdieren

spinnenvrouw

Citeergoed opgemerkt. Hoeveel mensen zullen niet ongezien het diertje hebben gepasseerd....?

Dank voor de uitgebreide uitleg.

Wat het opmerken betreft, vogelaars mogen dan met de neus in de lucht rondfietsen, maar een entomoloog als ik kijkt altijd naar de grond. Zelfs voor een overstekende spin stap ik af!  
Jacomijn Prinsen

Zonnekoning

CiteerWat het opmerken betreft, vogelaars mogen dan met de neus in de lucht rondfietsen, maar een entomoloog als ik kijkt altijd naar de grond. Zelfs voor een overstekende spin stap ik af!
Oef... Dan ben ik een slechte vogelaar. ^_^ Anders had ik dat bosmuisje bij het Haersterveer nooit gezien. :lol:  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

spinnenvrouw

:D
Vloog er niet net een ekster overheen?
Jacomijn Prinsen