gedrag kokmeeuwen en kluten

Gestart door Ton Koek, augustus 10, 2015, 00:08:16 AM

Vorige topic - Volgende topic

Ton Koek

Ik heb een paar weken geleden een tijd zitten kijken bij een aantal kluten met jongen. Zoals bekend, zijn die erg fel in het beschermen en verjagen van "in hun ogen gevaarlijke soorten".
Pleviertjes en visdiefjes mogen behoorlijk dichtbij komen, daar storen ze zich kennelijk niet aan.
Zilvermeeuwen en mantelmeeuwen en zelfs grauwe ganzen worden zwaar belaagd, vaak door meerdere kluten tegelijk.

Nu zag ik dat ze kokmeeuwen soms wel en soms niet verjagen.
Het viel me op dat kokmeeuwen een aantal maal in een groepje overvlogen en ondertussen veel kabaal maakten. Die groepen werd niet verjaagd of aangevallen.
Zodra er een of meer kokmeeuwen zonder geluid te maken langskwam, werd(en) die wel meteen weer verjaagd.

Herkent iemand dit?
Groet, Ton.

migratorius

Zo klein geschreven kan ik het in elk geval niet lezen...
Citaat van: Ton Koek op augustus 10, 2015, 00:08:16 AM
Ik heb een paar weken geleden een tijd zitten kijken bij een aantal kluten met jongen. Zoals bekend, zijn die erg fel in het beschermen en verjagen van "in hun ogen gevaarlijke soorten".
Pleviertjes en visdiefjes mogen behoorlijk dichtbij komen, daar storen ze zich kennelijk niet aan.
Zilvermeeuwen en mantelmeeuwen en zelfs grauwe ganzen worden zwaar belaagd, vaak door meerdere kluten tegelijk.

Nu zag ik dat ze kokmeeuwen soms wel en soms niet verjagen.
Het viel me op dat kokmeeuwen een aantal maal in een groepje overvlogen en ondertussen veel kabaal maakten. Die groepen werd niet verjaagd of aangevallen.
Zodra er een of meer kokmeeuwen zonder geluid te maken langskwam, werd(en) die wel meteen weer verjaagd.

Herkent iemand dit?
Een verklaring zou kunnen zijn dat Kokmeeuwen die veel lawaai maken niet op zoek zijn naar voedsel. Een "stille" Kokmeeuw is dat misschien wel. Blijkbaar hebben de Kluten dat door en besteden ze hun energie verstandig.

JanHein

Ton Koek

Dat zou een verklaring kunnen zijn, ik zag het een paar keer. Dankjewel.

Dat piepkleine ging onbewust, ik kan het zelf niet eens lezen zo. :-)
Groet, Ton.