Dragonfly #4 - Noord Spanje -> Boyeria irene

Gestart door bartvanhoof, augustus 26, 2015, 21:10:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

bartvanhoof

I would like to know which species this is
It concerns this observation
http://observation.org/waarneming/view/105754470
Unidentified Dragonfly - Anisoptera spec. observed at 2015-08-25 Spain - Cantabria
Photos:






remarks:
If I compare this to the other large dragonfly from the same day ... abdomen seems more curved in flight. The action was also slightly different in that it went along the river bank, similar route each time, and inspected nooks crannies etc. Will put this to the Forum.
thanks in advance Bart van Hoof

Dit is dus de tweede observatie van de dag ... nu de eerste als Boyeria irene is ge-IDed door mensen op dit forum (dank) zou deze het ook kunnen zijn als ik mijn boek lees. Al moet ik zeggen dat ze wel iets anders vlogen, en ik vond dat het achterlichaam wat meer gebogen was bij deze ... die van Boyeria irene was vrij recht. Misschien is dit meer een Cordulegaster boltonii?
Opnieuw excuus vvor de slechte kwaliteit foto's, maar ik hoop dat jullie (met meer expertise) er toch wat van kunnen maken ... wat betreft grote libellen vind ik het erg lastig om ze vast te leggen op foto, dat lukt mij tot nu toe veel beter met kleinere libellen en juffers!

Dank alvast,
bart.

AvanderHeijden


bartvanhoof

Hallo Antoine,

Dank! Tja, als een beginelling als ik twee keer op een dag op twee compleet verschillende type plekken deze tegen het lijf loopt dan lijkt mij deze toch vrij normaal hier, al dacht ik dat ik ergens had gelezen dat die niet al te vaak voorkwam.

Anyway:
Plek 1 - een riveirtje, met medium tot snelle stroming, veel bomen (en dus schaduw) die ver uit over het beekje hangen, dikke stenen brug (mooi) en op bepaalde plekken begroeiing in het water. Veel steen en af en toe wat diepe poelen. Water schoon.
Plek 2 - vrij grote rivier voor het gebied, deze tijd van het jaar is het ondiep (kan de hele rivier overlopen), veel stenen, medium stroming. Wat bomen langs de over, maar ook veel zon. Niet zuper veel schaduw als bij plek 1. Water schoon.

groet,
bart.

grunsven

Het gedrag is ook een mooi beschrijving van een mannetje Boyeria die vrouwtjes zoekt.
Ze zitten op allerlei stromende wateren met schaduw en bomen op de oever. Het is niet nodig dat de hele beek beschaduwd is.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

bartvanhoof

Ah okay, dank voor de extra info Roy, zal het mee nemen voor toekomstige sightings. :) Misschien was het ook een mannetje en vrouwtje in de foto met de twee exemplaren (of twee mannetjes die elkaar het gebeid niet gunde natuurlijk).

groeten,
bart.

frankneijts

Een goed kenmerk (van een mannetje!) dat op vrijwel alle foto's hierboven en in het andere topic zichtbaar is, is de (groen-)grijzige 'lantaarn': de 2 laatste segmenten hebben nauwelijks donkere tekening. Verder is de rest van het achterlijf maar 'saai': zonder opvallend geel, groen of blauw of heftige contrasten.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

bartvanhoof

Hallo Frank,

Dank. Zal me niet meer vergissen (hoop ik) met al deze informatie. :)

groet,
bart.