Hoofdmenu

Welke Meeuw?

Gestart door e.walstra, augustus 14, 2015, 17:38:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

e.walstra

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Door zijn erg witte lijf en zeer donkere vleugels kwam ik er niet goed uit.

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/105399509
Meeuw (Larus) onbekend - Larus spec. gezien op 2015-08-13 Leeuwarden - Aldlân-Oost
Foto's:

bij voorbaat dank Erwin Walstra

Blauwvoet

:huh: Ik zie helemaal geen poten. Waar heeft ie die nou verstopt  :huh:
Met vriendelijke groet,
Johan Jordaans

e.walstra

Ik ook niet. de donkere vleugels deden mij even 2kj(?) kleine mantel denken. Maar de bouw lijkt me meer kok of storm meeuw. Maar vooral de combi wit lijf en erg donkere vleugels doet mij verwarren.

Erwin

e.walstra

Heb deze foto niet bewerkt.

Blauwvoet

Op borsthoogte zie ik wel wat geelachtige vlekken. De poten zouden op de foto dan veel verder naar voren lijken te zitten dan ik verwachtte. Als de poten onder zijn lijf bungelden en de foto is onder een 'rare' hoek genomen, zouden de poten dan die gele vlekken op de borst kunnen zijn?
Met vriendelijke groet,
Johan Jordaans

e.walstra

Ik moet zeggen dat ik die gele vlekken niet zie. Maar als hij gele-poten zou hebben zou dat volgens mij met de meeuwen niet in dit kalender Jaar passen. Geelpoot, kleine mantel of pontische krijgen dit volgens mij pas in eind derde en vierde kj. Stommeeuw in 2kj licht gele verkleuring, maar dan kloppen de vleugels niet toch? Ben nog lerende in meeuwen dus ben niet zeker van mijn agrumenten hoor  :rolleyes:

mgieskens

Citaat van: e.walstra op augustus 14, 2015, 20:11:23 PM
Ik ook niet. de donkere vleugels deden mij even 2kj(?) kleine mantel denken. Maar de bouw lijkt me meer kok of storm meeuw. Maar vooral de combi wit lijf en erg donkere vleugels doet mij verwarren.

Erwin
De handpennen vertonen te veel zwart (te groot gebied ook) voor een Kokmeeuw. Ook is de ondervleugel niet zo grof getekend bij een Kokmeeuw.
Stormmeeuw lijkt mij dan waarschijnlijker. 2kj heeft in de zomer een kleed dat nog lijkt op eerste winter, met donkere staartband en grof getekende ondervleugel. Ook is de snavel fijner dan bij de grote meeuwen. De poten zijn licht onopvallend van kleur en kunnen in vlucht makkelijk tussen de veren schuil gaan.
Een Kleine Mantel lijkt mij minder waarschijnlijk (voor mijn gevoel klopt het beeld niet), maar durf ik op basis van deze foto niet uit te sluiten.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

frankmeer

Maar voor een Stormmeeuw lijkt ie me ook te donker. De dekveren van een Stormmeeuw zijn lichter, wit met meer of minder donkere zoompjes. Ik maak er daarom eerder een 2kj Kleine Mantel van. De gebandeerde onderstaartdekveren passen ook beter op een grote meeuw.
Frank van der Meer

mgieskens

Voor een kl. Mantel leek me de vleugel te donker op de voorste helft (van een Storm zou ik het niet eens weten), maar dat is denk ik vooral gebaseerd op >3kj.
Er zitten hier genoeg Kleine Mantels in het park, dus ik denk dat ik komend weekend wat te doen heb ... 2kj's opjagen zodat ik de onderzijde kan bestuderen  ;D  ;)
Michèl Gieskens

frankmeer

Bij nader inzien is het volgens mij toch eerder een 1kj. De vleugelveren lijken me vers en van één generatie te zijn en de ondervleugeldekveren zijn wel erg donker voor een 2kj.
Frank van der Meer

Leon Edelaar

Zie deze:
http://waarneming.nl/waarneming/view/104916356

en bijv. deze:
http://www.gull-research.org/lbbgaugsep/1cyaug09.html
Beide een enigzins vergelijkbare ondervleugel. Op bovenste is naar mijn mening een foute naam geplakt.
Zo donker kan de ondervleugel van Stormmeeuw niet zijn. Zelfs een Kamtschatschensis haalt dat niet.

mgieskens

Citaat van: frankmeer op augustus 15, 2015, 09:18:21 AM
Bij nader inzien is het volgens mij toch eerder een 1kj. De vleugelveren lijken me vers en van één generatie te zijn en de ondervleugeldekveren zijn wel erg donker voor een 2kj.
Dan lijken de vleugels beter te kloppen, maar is de buik dan niet erg licht met te weinig tekening  voor een 1kj kl. Mantel?
Michèl Gieskens

e.walstra

frankmeer

Citaat van: mgieskens op augustus 15, 2015, 14:24:57 PM
Citaat van: frankmeer op augustus 15, 2015, 09:18:21 AM
Dan lijken de vleugels beter te kloppen, maar is de buik dan niet erg licht met te weinig tekening  voor een 1kj kl. Mantel?

Nee, dat lijkt me niet per se een bezwaar tegen Kleine Mantel
Frank van der Meer