Kan deze Megachile ericetorum misschien een Megachile ligniseca zijn?

Gestart door Theo M Kiewiet, augustus 09, 2015, 15:49:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

Theo M Kiewiet


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/86153087
Lathyrusbij - Megachile ericetorum gezien op 2014-07-06 Ameland - Nieuwlandsreid
Foto's:












Lathyrusbij - Megachile ericetorum was nog niet eerder op de Wadden gezien...

bij voorbaat dank Theo Kiewiet
Met vr groet, Theo.

wilde

Je laat verschillende exemplaren van Megachile zien: met en zonder stuifmeel in de buikscopa.
Chalicodoma ericetorum is het in elk geval niet. Die heeft een meer geelbruine scopa. Die met de oranjerode scopa lijkt het meest op centuncularis. Voor C. ericetorum moet je voor de zekerheid de kaken kunnen zien: 2-tandig.

Een vrouw M. ligniseca heeft geen volledig oranjerode scopa: sterniet 5 en 6 zijn zwart.
Ik begrijp niet hoe je met deze foto's op die soort komt.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Theo M Kiewiet

Citaat van: wilde op augustus 09, 2015, 18:34:43 PM
Je laat verschillende exemplaren van Megachile zien: met en zonder stuifmeel in de buikscopa.
Chalicodoma ericetorum is het in elk geval niet. Die heeft een meer geelbruine scopa. Die met de oranjerode scopa lijkt het meest op centuncularis. Voor C. ericetorum moet je voor de zekerheid de kaken kunnen zien: 2-tandig.

Een vrouw M. ligniseca heeft geen volledig oranjerode scopa: sterniet 5 en 6 zijn zwart.
Ik begrijp niet hoe je met deze foto's op die soort komt.

Deze waarneming betreft inderdaad 2 exemplaren.
Deze soort heb ik hier op het forum aangereikt gekregen, Chalicodoma ericetorum komt hier inderdaad niet voor, ontbreekt op de Waddensoortenlijst.
M. leachella is het niet, dan blijven er 4 Megachile's over: versicolor, maritima,  willughbiella en misschien circumcinta.
M. maritima heeft een populatie in de buurt.

Met vr groet, Theo.

wilde

Je vergeet voor het gemak de 5e die de meeste kans maakt. Die heeft als enige geen zwarte haren op S6 en/of 5: centuncularis.
Maritima heeft op S6 lange afstaande zwarte haren. De 4 die je noemt zijn het dus niet bij de vrouw met zichtbare scopa.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Theo M Kiewiet

Citaat van: wilde op augustus 10, 2015, 10:43:53 AM
Je vergeet voor het gemak de 5e die de meeste kans maakt. Die heeft als enige geen zwarte haren op S6 en/of 5: centuncularis.
Maritima heeft op S6 lange afstaande zwarte haren. De 4 die je noemt zijn het dus niet bij de vrouw met zichtbare scopa.

Daar maak je me blij mee, Albert, M. centuncularis is juist de soort die op Ameland (nog) ontbreekt en WEL op Schiermonnikoog, Terschelling en Texel voorkomen / gevonden zijn.
Een exemplaar daarvandaan vangen (ze vliegen nu) en meesturen met de Kegelbij (C. mandibularis/inermis?) en nog 13 gevangen bijen zou een oplossing kunnen zijn.
Erik van der Spek heb ik gevraagd of hij belangstelling heeft om ernaar te kijken, maar (nog) niet gereageerd, doch als jij belangstelling hebt om naar deze bijen te kijken, dan stuur ik je ze graag toe.

Met vr groet, Theo.

wilde

Vrouwen Coelioxys mandibularis en inermis zijn gemakkelijk te onderscheiden aan de vorm van de kaken. Bij mandibularis opvallend hoekig.
Probeer voor Megachile en Coelioxys de tabellen van Hans van Nieuwenhuijsen te gebruiken.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Ivo Raemakers

Volgens mij zijn alle afgebeelde exemplaren toch maritima.
Zowel model, kleurstelling als zeer lichtkleurige beharing van borststukflanken en -onderkant wijzen wat mij betreft zeer sterk naar die soort.
Groet Ivo

Theo M Kiewiet

Citaat van: Ivo Raemakers op augustus 10, 2015, 19:00:21 PM
Volgens mij zijn alle afgebeelde exemplaren toch maritima.
Zowel model, kleurstelling als zeer lichtkleurige beharing van borststukflanken en -onderkant wijzen wat mij betreft zeer sterk naar die soort.

Dat kan goed mogelijk zijn, Ivo, er zat een nest in de buurt.
Met vr groet, Theo.