Dit soort ervaring, dat ze op je hand zitten en je je eerste close-up maakt, kortom dat je mooie en speciale dingen beleeft in de natuur vind ik altijd heel bijzonder voor mijzelf en moeilijk in woorden te vatten, maar ik vind het in ieder geval leuk dat je dit met ons deelt.
Het startpunt van mijn fascinatie met libellen was ook zo'n bijzondere ervaring.
Een paar maanden geleden zat ik bij een slootje Geelgerande Waterroofkevers te observeren, toen ik een Lantaarntje in het oog kreeg dat op de stengel van een Zwanebloem zat te rusten. Even later kwam er een klein motachtig vlindertje onbekommerd & nietsvermoedend aanfladderen. Jij mag wel oppassen, met zo'n rover in de buurt, dacht ik, en ik had die gedachte nog niet afgemaakt of het Lantaarntje steeg op, plukte het motje bijna achteloos uit de lucht, nam weer plaats op de stengel en begon het arme slachtoffer doodgemoedereerd op te peuzelen.
De Steenrode op de Nieuwe Ooster, dat was een soort Bokito-ervaring. ik had het gevoel dat het dier zich zeer goed van mijn aanwezigheid bewust was, maar mij tegelijkertijd dusdanig vertrouwde dat hij op mijn hand durfde te gaan zitten. Op zulke momenten dreigt mijn bijgelovige aard het van de ratio over te nemen.