Hoofdmenu

Digitale camera

Gestart door fspaapen, augustus 15, 2007, 23:41:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

fspaapen

(ik weet niet of dit een goed topic is dan wel op het juiste forum staat, maar weet niet waar anders dit te plaatsen)

Ik ben in bezit van een Konica Minolta Dimage Z5 (12xoptische zoom 5mp) maar zit te denken aan een andere camera (geen spiegelreflex). 2 jaar oud
Ben benieuwd wat jullie als voor en nadelen van jullie camera(s) kunnen opnoemen voor het fotograferen van vogels.

(http://www.dpreview.com/reviews/konicaminoltaz5/)

voordelen
- snel opstarten
- lange batterijduur (indien alleen door viewer)
- goede continue mode
- 12xzoom

nadelen
- veel ruis (onscherpte) als de zon niet schijnt bij 12x zoom
- duurt erg lang scherp te stellen (vooral op vliegende vogels)
- viewer is niet scherp genoeg om te kunnen beoordelen of de camera juist gefocust is

Ben benieuwd naar jullie (vogel)ervaringen met jullie camera's.

Groeten
Frank
Frank Spaapen

petermeer

Kijk eens bij Diversen/Multimedia: Fotografie/Geluid. Ik denk dat deze vraag daar meer op zijn plaats is.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Chris van Rijswijk

Beste Frank,

Stel je vraag ook eens op http://www.birdpix.nl/ daar zitten een hoop vogelfotografen.

Met vriendelijke groet,

Chris van Rijswijk

Kijk ook eens op mijn website http://www.birdshooting.nl/    

------------------------
De Azorengoudvink
Barmsijzen

frankw

ik zou ten 1e voor een spiegelreflex kiezen aangezien je daarmee veel meer mogelijkheden hebt mbt lenzen ed. de beste daarin tot € 1300 is momenteel de pentax k10d, deze heeft bijna alle prijzen die er zijn gewonnen, met als meest recente de EISA 'beste product' prijs.

michel.wissink

Citeervoordelen
- snel opstarten (1 sec.) en afdrukken (sluitervertraging 0,01 sec.)
- lange batterijduur
- 12x optische zoom
Om deze voordelen ben ik erg tevreden met mijn Fujifilm Finepix S5600. Het is geen spiegelreflex (was geen budget voor), maar heeft wel meer mogelijkheden dan een compactcamera. Verder is het een robuust, goed in de hand liggend model.
Hij is erg veelzijdig; van semi-macro tot 10x optische zoom (in mijn geval plus 2x converter) en heeft RAW-mode, voor uitgebreid nabewerken.
Nadelen:
- bij het vervangen van de batterijen gaan soms de persoonlijke instellingen verloren;
- het xD kaartje is in de PC vrij traag met openen.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Dragonfly

Ook ik bezit een zg. hybride-camera (camrea tussen compacte en spiegelreflex in).
Namelijk de Panasonic Lumix DMC-FZ7. Sinds een half jaar in bezit, bevalt heel erg goed.
Heb ook voor deze camrea gekozen door budget-redenen. Een digitale spiegreflex zit er voorlopig niet in. Toch vind ik deze camera meer dan voldoende, een groot voordeel is dan ook het gewicht en de grootte. Beter mee te nemen dan een spiegelreflex  :rolleyes:

Voordelen:
Snel opgestart
12x optische zoom bij 6 Mp
15,6x optische zoom bij 3 Mp (instelbaar)
Mogelijkheid tot extra voorzetlenzen (bezit zelf extra macrolens)
Lange batterijduur (accu)

Nadelen:
Kan minder goed met weinig licht overweg (binnenfoto's, avondfoto's met ruis)

Voor voorbeeldfoto's: zie mijn blogje: Godelieve Wandelt
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Leon Olsthoorn

CiteerOok ik bezit een zg. hybride-camera (camrea tussen compacte en spiegelreflex in).
Namelijk de Panasonic Lumix DMC-FZ7. Sinds een half jaar in bezit, bevalt heel erg goed.
Heb ook voor deze camrea gekozen door budget-redenen. Een digitale spiegreflex zit er voorlopig niet in. Toch vind ik deze camera meer dan voldoende, een groot voordeel is dan ook het gewicht en de grootte. Beter mee te nemen dan een spiegelreflex  :rolleyes:

Voordelen:
Snel opgestart
12x optische zoom bij 6 Mp
15,6x optische zoom bij 3 Mp (instelbaar)
Mogelijkheid tot extra voorzetlenzen (bezit zelf extra macrolens)
Lange batterijduur (accu)

Nadelen:
Kan minder goed met weinig licht overweg (binnenfoto's, avondfoto's met ruis)

Voor voorbeeldfoto's: zie mijn blogje: Godelieve Wandelt
Ik heb sinds ongeveer 4 maanden dezelfde camera en deel je positieve beoordeling.

Vooral de flexibiliteit, dat je zowel een rustende buizerd op 100m afstand kan fotograferen als een kevertje in close-up op 5 cm. afstand zonder van lens te wisselen maakt hem voor mij ideaal.
Ook de instelbare stabilisator (shock-absorbtion) is bij fotograferen in de natuur erg handig.
Ik heb zelf 125 euro bespaard door de Italiaanse versie te kopen, maar ik mis een goede Nederlandse of Engelse gebruiksaanwijzing wel.

Nadeel is inderdaad dat hij moeite heeft met omstandigheden met erg veel of juist weinig licht. Zodra het begint te schemeren zijn planten en insecten alleen nog maar goed te fotograferen als je ook een zaklampje meeneemt.

Maak je echt significant betere foto's met zo'n macro-lens Godelieve? Is het het geld van de lens en het verloopstuk dus waard? Want ik loop er al een tijdje over na te denken.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Dragonfly

@ Leon:
Leuk, iemand die dezelfde positieve ervaringen deelt!

Enkele tips:
Nederlandse gebruiksaanwijzing is hier te vinden: Gebruiksaanwijzing (ik heb zelf de japanse/engelse variant en dus ook maar een nederlandse gebruiksaanwijzing uitgeprint...)

Ik vind de macrolens een zeer goede aanvulling. Vooral in combinatie met macrostand en 1-2x optische zoom. Met meer zoom wordt het erg lastig stilhouden.
Een verloopstuk heb je niet nodig! Als het goed is, bestaat je zonnekapje uit twee delen. De eerste ring daarvan is het verloopstuk! Kijk maar, er zit een schoefdraad binnenin aan het uiteinde. Dat scheelt weer in de kosten.
Zie voor foto's gemaakt met de macrolens onder andere  deze (met foto van mijn macrolens zelf) en deze foto's.
Ik moest zelf trouwens wel vooral wennen aan de geringe scherptediepte die de lens geeft. Geeft wel mooie/rustige achtergronden. De vlieg is mijn favoriet  :)  
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

frankw

daarom moet je niet via internet oid apparatur kopen ondanks de prijs... nederlandse handleiding altijd handig, nederlandse menus altijd handig, uitleg en service altijd ....

maar ik ben bevooroordeeld  :whistle:  

Platbuik

Citeerdaarom moet je niet via internet oid apparatur kopen ondanks de prijs... nederlandse handleiding altijd handig, nederlandse menus altijd handig, uitleg en service altijd ....

maar ik ben bevooroordeeld  :whistle:
Nee, dan moet je eerst de handleiding in het nederlands downloaden, goed doorlezen (!) en dan eventueel kopen, via internet (in welk land dan ook) of in de winkel om de hoek.
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

frankw

alleen wordt er vergeten dat je camera's van buiten europa niet ter reparatie aan kunt bieden in de meeste gevallen. En zonder aankoopbewijs en/of stempel van een (erkend) bedrijf op het garantie bewijs vervalt ook de garantie! Verder is het natuurlijk niet net om op het internet een camera te kopen en vervolgens bij de fotograaf uitleg te vragen of andersom wat ik ook heel vaak mee maak..

fspaapen

Bedankt zoveer.
Mijn foto's met de Z5 staan op http://waarneming.nl/gebruiker.php?id=6214&tab=foto

Een spiegelreflex vind ik te duur en te groot / zwaar. Ik gaa eerst wat geld uitgeven aan een verrekijker, want na een paar keer meegekeken te hebben, besef ik dat dat onmisbaar is.

Zo'n converter is toch een 'vergroter'. Die kan je zeker niet op elke camera zetten.

Overigens zijn er ook al camera's met 18x zoom, maar die komen qua foto kwaliteit niet zo goed uit de bus (wel qua vergroten).

Groeten
Frank
Frank Spaapen

frankw

overigens: de nieuwe Canon Eos 40D is briljant!!  Super snel, bijna perfecte focussing en live view!! dus ideaal voor de vogelfotografie. En rond de 1100 euries ook redelijk betaalbaar, zeker ten opzichte van de d300 van nikon

Bestel m nu!

Bij mij...  :rolleyes: