Verschil tussen de vossen

Gestart door cvsw123, juli 14, 2014, 17:06:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

cvsw123

Nu we naast de kleine en de grote, ook een oostelijke vos in Nederland kunnen zien (en die nog niet in veel gidsen staat), hier een pdf met de belangrijkste verschillen tussen deze drie soorten: http://www.vlindernet.nl/doc/verschil_tussen_vossen_v4.pdf
Chris van Swaay
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)
Butterfly Conservation Europe (www.bc-europe.eu)

Robertmeer

Ik las ergens dat bij de Oostelijke Vos de ruimte tussen de hoekige zwarte vlekken in de voorvleugelrand wit is, terwijl deze bij de Grote Vos vaak geel is.
In de bijlage heb ik dit 'kenmerk' uitgewerkt, met links een Grote Vos (foto van Ton van Bracht) en rechts een Oostelijke Vos (foto van Bernard Lucas).
Hoe 'hard' is dit kenmerk, aangezien het niet in de pdf wordt genoemd?
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

j.steenbergen

Ik begreep dat het bij Oostelijke vooral de buitenste lichte vlek is, die bij deze soort vrijwel wit is. Maar wellicht is dit kenmerk niet hard.
Jeroen Steenbergen

cvsw123

Het is idd een kenmerk, maar wel aan slijtage onderhevig, zoals Paul terecht opmerkt. Bij oude grote vossen zal dit ook licht worden. Maar ik zal het erbij zetten.
Chris van Swaay
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)
Butterfly Conservation Europe (www.bc-europe.eu)

Margreet Kwh

Chris, zijn er ook verschillen op de onderzijde van de vleugels zichtbaar?
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

cvsw123

Eigenlijk niet. De tand aan de avl bij ader 3 is bij de oostelijke vos langer dan breed, bij de grote vos ongeveer even lang als breed. Maar dit werkt alleen bij kakelverse dieren, want is aan slijtage onderhevig. Je kunt ook zien dat 'onze' vlinders een eind gevlogen hebben, ze hebben allemaal wat beschadigingen.
Chris van Swaay
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)
Butterfly Conservation Europe (www.bc-europe.eu)

nick w

dus enkel die 'wazig afgebakende' zwarte zoom van de Oostelijke tegen de 'helder afgebakend met een licht randje' zwarte zoom van de Grote vos is een goed houvast? En de rest niet altijd goed te zien?

Groet,
Nick W

JohanvantBosch

#7
Citaat van: nick w op juli 15, 2014, 21:09:39 PM
dus enkel die 'wazig afgebakende' zwarte zoom van de Oostelijke tegen de 'helder afgebakend met een licht randje' zwarte zoom van de Grote vos is een goed houvast? En de rest niet altijd goed te zien?

Groet,
Nick W
plus dat in de voorvleugel de zwarte band niet versmald bij de grootste uitstulping bij O.V. - edit: overigens heb ik het idee dat dit ook wel een beetje variabel is, maar dat de band bij OV misschien versmalt, maar soms wel wat vager wordt aan de binnenkant (dit op basis van plaatjes kijken)
plus de pootkleur (die ik verrassend goed te zien vond, maar die misschien in een enkel geval net iets minder duidelijk is.

j.steenbergen

Ik weet niet hoe hard het kenmerk is, maar ik vond het opvallend hoe 'gehakkeld' de vlinders overkomen, met name als je de ondervleugels ziet. Dat viel me ook op toen ik de Grote Vos dacht te zien, maar het een Oostelijke bleek. Waarom dit kenmerk niet vermelden bij onderscheid? Misschien niet diagnostisch, maar wel een indicatie.
Jeroen Steenbergen

JohanvantBosch

Omdat kleine vos ook voor verwarring zorgt, zou het verhelderend zijnom een foto van de onderkant van Kleine vos toe te voegen en een entry voor de onderzijde in de tabel.