Lastige zwammetjes

Gestart door han.endt, oktober 28, 2005, 18:27:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

han.endt

Hallo paddo-fans,

Ik ben vandaag op pad geweest en kwam nogal wat paddestoelen tegen waar ik niet uit kwam.

1. Een roze russula, met Phillips kwam ik op Roze Russula, maar die is vetrood. Zal hem wel niet zijn dus :wacko:.
Onder een Boswilg. Smaak zacht even later iets scherp. Geur zwammig. Hoedhuid tot 2/3 aftrekbaar.
http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=402042

2. Trechterwasplaat? Zou het graag bevestigd zien.
http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=402043

3. Micromphale dacht ik, maar welke?
http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=402044

4. Een melkzwam, Kaneelkleurige, L. quietus?
http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=402047

5. Ik vond 'm sprekend lijken op het Groot Mosklokje, Galerina clavata, maar het zal waarschijnlijk een mosklokje s.l. zijn?
http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=402048

Vast bedankt voor de moeite,
Gr.
Han.

Robert Heemskerk

dag Han,


In een paddestoelengids van Gerrit J. Keizer zie ik een Russula die het misschien kan zijn.
De Broze Russula (Russula fragilis var. fragilis)

H gewelfd tot vlak met ingedeukt centrum
doorsnede 2-5cm, zeer variabel van kleur: purper, violet, purperrood, olijfgroen, gelig of combinaties hiervan, met een lichtere, gevoord-gstreepte rand. L smal aangehecht, wit tot bleekcrème, met gezaagde lamelsnede. St 3-6cm x 5-15mm, wit. Vl wit. Sm zeer scherp. G fruitig. Sp wittig.
Algemeen bij loof- en naaldbomen in lanen en bossen.

groet, Robert

han.endt

#2
Hallo Robert,

De Broze Russula zie ik hier wel eens. Die is wel erg varabel qua kleur. maar ik dacht niet zo roze. De Broze heeft juist een donkerder centrum en een lichter rand en een veel scherpere smaak. Wat ik nog niet gemeld had: de plaatjes zijn bij mijn russula opvallend gevorkt, zowel naar de hoedrand als naar de steel toe.

Gr.
Han.

Robert Heemskerk

Op de foto in mijn boek is ie wel roze, maar heeft ie inderdaad een donker centrum.
Dat heeft de Russula van jou duidelijk niet..

Tja.., dan weet ik het ook even niet hoor..
dat wordt een hulplijn denk ik..  :lol:  

han.endt

Niemand die mij verder kan helpen?  :(

Gr.
Han.

Corryabbink

Zou ik graag willen maar als jij het al niet weet.....
Waarom is het mosklokje geen Honinggeel mosklokje?

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

Han ik heb nog even naar de Russula gekeken maar is dit niet de Braakrussula ?
Als ik haar zo bekijk doet ze me sterk aan Braakrussula denken. Klopt ook met jouw beschrijving. Staat bij mij in de buurt ook in graslandje naast Wilgen.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

#7
Braakrussula is zeker geen gek idee. Die zie ik hier ook regelmatig. Echter de hoedrand is geribd. Ik dacht dat braakrussula's (s.l.) dat niet hadden? Verder is het een andere kleur roze. Ik had de onderzijde er ook bij gedaan:
http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=402042

Honinggeel Mosklokje lijkt er inderdaad ook heel erg op, zou dus best kunnen. Ik moest ook goed nadenken, waarom ik op Groot Mosklokje ben gekomen: op de linkerfoto zijn langs de rand van de hoed heel fijn wat velumresten aanwezig. Vogens Gerardt heeft het Grote Mosklokje die wel en de Honinggele juist niet.

De Trechterwasplaat is toch een Gewoon Vuurzwammetje. Dat wist John me te vertellen.

Die micromphale is niet te doen denk ik? Jammer, hij is toch heel opvallend met die wijduitstaande plaatjes.

En de melkzwam is volgens mij gewoon goed, Kaneelkleurige Melkzwam.

Bedankt,
Han.

Corryabbink

Als ze ouder worden zie je een gestreepte rand.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

#9
Oké. Ik voer 'm in als Braakrussula met een vraagteken. Staat in ieder geval beter dan een vetrode Roze Russula?  :rolleyes:

Bedankt voor het meedenken  :) ,
Han.

Corryabbink

Hoi Han,

Nog een keer de Russula. De enige waar je deze mee zou kunnen verwarren is de Broze russula.
De verschillen zijn soms zeer klein. Kost mij ook altijd moeite. Er zijn echter 2 kenmerken waar je iets mee kunt en dat zijn volgens Gerrit Keizer:

De aanhechting van de plaatjes bij Braakrussula zijn deze vrij en bij Brozerussula zijn ze smal aangehecht.

De lamelsnede bij Brozerussula is  gezaagd zou je met een loep kunnen zien.

Mijn vraag is wie heeft er ooit een duidelijk gezaagde snede gezien ? Ik zie soms wel onregelmatigheden van de snede maar bij gezaagd stel ik me wel iets anders voor. Zijn de lamelsneden van Broze russula echt duidelijk gezaagd ?

Corry.

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

Corry,

Ze staan op steenworp afstand bij mij vandaan in een tuin van een vriend. Ik loop er even naar toe en bekijk een vers exemplaar en dan probreer ik zoveel mogelijk gegevens te verzamelen.

Gr.
Han.

han.endt

#12
Wat aanvullende informatie over de russula:
- Plaatjes glad/niet gezaagd of ingesneden, gevorkt soms ook richting steel, niet of nauwelijks aangehecht.
- Smaak scherp, maar blijft niet lang hangen. Geur heel licht fruitig (appel).
- Steel en plaatjes wit, bij het ouder worden meer gelig/licht oker verkleurend.
- Hoedhuid voor 2/3 aftrekbaar. Dofroze naar het centrum toe wit/gelig. Oude exemplaren donkerder roze. Hoedrand gerimpeld.
http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=402042

Gr.
Han.

Corryabbink

En de doorsnede van de hoed ?

Braakrussula kan wel 10 cm worden. Broze ca. 5.

Als ik alles zo lees zou ik kiezen voor Braakrussula maar mogelijk denkt Fungi er anders over.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

De grootste was ongeveer 7 cm.

Han.  

fungi_nl

De trechterwasplaat lijkt mij het gewone vuurzwammetje. Ik zie er niets trechtervormig aan.

han.endt

CiteerDe Trechterwasplaat is toch een Gewoon Vuurzwammetje. Dat wist John me te vertellen.
Dat was al verwerkt, bedankt.  :)

Han.

Corryabbink

Volgens Keizer kom je dan echt op Braakrussula. Ook kun je er lezen dat er verschillende kleuren zijn en bij het ouder worden zijn ze ook gerimpeld de biotoop klopt overigens ook.

Verder kan ik je er niet bij helpen.

In ieder geval heb ik ondertussen weer een duidelijker beeld van de Braak- en Broze russula gekregen.

Het is mooi weer, geniet ervan.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

#18
Het begint er echt op te lijken. Ik hou het op Braakrussula. Voor alle zekerheid toch maar met een vraagteken -_- .

Bedankt,
Han.

fungi_nl

Er zijn meer boeken dan de Keijzer en daar hecht ik toch meer waarde aan.
Probeer een met Pilze de Schweiz deel 6 (Russula's en lactarius).
Ik zou het zeker niet zo op een braakrussula zetten. Russula emetica s.l. zou zeker niet misstaan voor registratie.


han.endt

Helaas heeft iemand de s.l. soorten er deels tussenuitgevist, kennelijk met het idee dat ze er dubbel instonden.  :(
De Goudhoed staat staat klaar voor verzending, evenals de peltigera voor Corry. Ik heb het doosje van de Goudhoed even geopend en de russula erbij gedaan. Misschien kan je even kijken?

Gr.
Han.

fungi_nl