Coelioxys conoidea?

Gestart door JohanvantBosch, augustus 06, 2015, 10:59:18 AM

Vorige topic - Volgende topic

JohanvantBosch

Gisteren kwam ik dit kegelbij vrouwtje tegen bij Ouddorp. Ik vond het nogal een opvallend ding, met die brede, spierwitte haarbandjes. Met de visual guide op Bwars kom ik zelf op Coelioxys conoidea. Ik heb gelezen dat Coelioxys lastig van foto te determineren zijn, maar ik heb het idee dat deze toch moet kunnen lukken....  O0

Brede witte banden op T2-5, allemaal breed onderbroeken. Witte banden op S2-4 ook breed onderbroken. De punt van het achterlijf niet met een extra puntje. Ik denk ook een ridge tussen de antennen te zien.

De foto's zijn niet optimaal, het ging allemaal snel, zodat ik niet echt de tijd had om er eens even lekker voor te aan zitten.
Excuus voor de grote hoeveelheid foto's. Ik heb gewoon maar alles wat ik heb kunnen schieten erop gezet, in de hoop dat ze iets bijdragen.
Als ik nog ergens een uitsnede van moet maken (voor zover de kwaliteit het toelaat), laat het weten.

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/105117481
onzeker Grote Kegelbij - Coelioxys conoidea gezien op 2015-08-05 Ouddorp - duinen en strand t.h.v. Groene Dijk
Foto's:





























bij voorbaat dank Johan van 't Bosch

wilde

#1
Je vermeld niet de geschatte grootte. Coelioxys conoidea is een grote bij.
Dit is een vrouwtje en voor zowel vrouwtjes als mannetjes van deze soort wordt belang gehecht aan de stompe dikke vorm van de buitenste spoor aan de achterscheen. Dat is zonder vangen moeilijk vast te leggen, maar het geheel lijkt wel erg sterk op conoidea.
Ook de onderrand van de clypeus (kleur en vorm beharing) is van belang, maar dat staat helaas niet scherp op de foto's.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

JohanvantBosch

#2
Citaat van: wilde op augustus 06, 2015, 11:33:47 AM
Je vermeld niet de geschatte grootte. Coelioxys conoidea is een grote bij.
Dit is een vrouwtje en voor zowel vrouwtjes als mannetjes van deze soort wordt belang gehecht aan de stompe dikke vorm van de buitenste spoor aan de achterscheen. Dat is zonder vangen moeilijk vast te leggen, maar het geheel lijkt wel erg sterk op conoidea.

Grootte schatten vind ik moeilijk. Hij kwam op mij vrij fors over. Groter dan ik me herinner van het vrouwtje kegelbij dat ik van de week in Meijendel zag. Zonder dat ik op dat moment ook maar van het bestaan van conoidea af wist...

Voor die spoor had ik de laatste uitsnede toegevoegd. Dat ie stomp is valt niet te zien, wel dat ie dikker is dan de andere spoor.

JohanvantBosch

Als ik toch een poging moet doen voor de grootte.... duidelijk groter dan aanwezig zilveren fluitje, meer de grootte van of ik denk zelfs iets groter dan  de aanwezige Grote bloedbij. Maar dat is een beetje achteraf bedenken hoe het ook al weer was.

wilde

Ja , dat klopt wel ongeveer. Sphecodes albilabris is 14 -15 mm en deze conoidea is maximaal 16 mm.
Een honingbij is 13-14 mm. Die gebruik ik meestal als vergelijking.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

JohanvantBosch

Super bedankt voor het meekijken. Het moet hem bijna wel zijn...

JohanvantBosch

Ik zat op mijn telefoon nog even naar die sporen te kijken. En ik vond dat je met wat fantasie best kon zien dat die linkse op de foto dik en stomp is (De rechtse is dunner en puntig, dat is op andere foto's wel beter te zien). Daarom heb ik nog een wat kleinere uitsnede gemaakt, die opgeblazen en nog wat bewerkingen (middentonen oplichten en contrast naar beneden) zodat het volgens mij beter zichtbaar is.

Ik ben trouwens ook nog wel benieuwd wat de andere experts ervan vinden....


Stijn Schreven

#7
ik heb C. conoidea zelf nog nooit gezien, maar heb even de boeken erbij gehaald (Amiet 2004, Nieuwenhuijsen 2010). De vorm van sterniet 6 is helaas niet goed te zien op de foto's, maar het is wel duidelijk dat die niet heel spits is zoals bij inermis/mandibularis. Veel andere kenmerken zijn duidelijk (twee indrukken in tergiet 6; aanliggend behaarde clypeus foto 13-14; haarbanden sternieten en tergieten onderbroken).
Met de visual guide kom ik ook op conoidea uit, alleen al vanwege de breed onderbroken haarbanden. Nou komen er in Engeland 3 Nederlandse soorten niet voor: C. aurolimbata. C. alata en C. conica. Die vallen echter ook af door combi haarbanden en vorm S6.

Volgens mij blijft er dan niets anders over dan Coelioxys conoidea.

Ik heb Hans Nieuwenhuijsen even om zijn commentaar gevraagd, hij maakte de Nederlandse tabel (gepubliceerd in HymenoVaria nr.1, 2010).
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

JohanvantBosch

Dankjewel voor je reactie, Stijn. En voor het benaderen van Hans Nieuwenhuijsen. Ik ben benieuwd naar zijn oordeel.

Stijn Schreven

inmiddels heeft Hans Nieuwenhuijsen gereageerd: "Ik denk dat je gezien de geografische vindplaats, de habitat en de morfologische kenmerken die je noemt kunt goedkeuren. Ik heb maar één vrouw uit Schoorl en die lijkt hier wel op. Het is zeker geen C. mandibularis."

beschouw hem dus maar als bevestigd.

PS: kun je in je waarneming dit topic als externe link toevoegen?
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

JohanvantBosch

#10
Citaat van: Stijn Schreven op augustus 20, 2015, 18:13:59 PM
inmiddels heeft Hans Nieuwenhuijsen gereageerd: "Ik denk dat je gezien de geografische vindplaats, de habitat en de morfologische kenmerken die je noemt kunt goedkeuren. Ik heb maar één vrouw uit Schoorl en die lijkt hier wel op. Het is zeker geen C. mandibularis."

beschouw hem dus maar als bevestigd.

PS: kun je in je waarneming dit topic als externe link toevoegen?

Top, dankjewel voor het navragen. En Hans bedankt voor de bevestiging.
Ik heb het topic als externe link toegevoegd.