Eremocoris -----> Eremocoris fenestratus !

Gestart door GerardL, augustus 06, 2015, 00:30:50 AM

Vorige topic - Volgende topic

GerardL

Hallo forumlezers,

Heb deze net op laken gefotografeerd, tis een Eremocoris, maar welke?
De 3 die op waarneming staan, plebejus, abietis en podagricus vind ik niet echt lekker lijken, maar vond wel op internet nog een Eremocoris fenestratus die wel beter lijkt.
Nu komt die niet in NL voor, dus ergens zit ik fout.
Wie kent deze Eremocoris? 05 aug 2015 Brunssum

waarneming : http://waarneming.nl/waarneming/view/105124518

Alvast bedankt,

Grtzzzz

Gerard

Henk Soepenberg

Citaat van: GerardL op augustus 06, 2015, 00:30:50 AM
Nu komt die niet in NL voor, dus ergens zit ik fout.

en als je nergens fout zit heb je een nieuwe soort dus. Spannend!  :blink:
Vriendelijke groeten,
Henk

thijsdegraaf

Ik wacht nog even met feliciteren, maar hij lijkt er veel op. Je kunt hem ook als bodemwants onbekend wegzetten. Dat had ik met mijn nimf  Eremocoris plebejus gedaan en die had Berend heel snel gevonden. Maar hij zal de onbekende wantsen ook wel nalopen.

GerardL

Hallo Henk en Thijs,

Ja ik wist het niet meer, had in mijn eigen verzameling bevestigde Eremocoris een paar
exact gelijkende staan, maar vond weer geen info over voorkomen, of verwacht voorkomen.
Gisteravond op het laken , in een tijd van 15 minuten, wel 15 op het laken, maar kon ze
niet allemaal controleren, want het zijn nogal nerveuse type`s.
Toen ik echt goed ging tellen, dacht ik , dit kan niet, het zijn er te veel als die hier niet zou voorkomen.
Maar nu hoop ik dat de verzamelde exemplaren de juiste zijn!
Hopelijk ziet Berend dit snel, of anders kan iemand Berend emailen ?

Volgens Wachmann, Melber , Deckert, komt die alleen in Zuid-Duitsland voor en dan ook nog zelden.

Grtzzzz

Gerard

PS: mijn dag kan sowieso niet meer kapot, gister ook bleek blauwtje hier bij mij "grens Brunssum"

thijsdegraaf

GerardL

GerardL

Zojuist mailtje gelezen van Berend Aukema, waarin hij vermelde dat het bij deze 2 wantsen
gaat om de Eremocoris fenestratus, nieuw voor Nederland.

Als ik het goed begrepen heb is deze wants alleen door microscopisch onderzoek te onderscheiden
van zijn broertje E. abietis, E. fenestratus heeft een "knobbeltje" op het mesosternum, en de
aanwezigheid van verspreide lange haren op de (achter)schenen.

Had die avond zeker 15 van deze wantsen op het laken, waarvan ik er 3 naar Berend heb gestuurd.
Het waren 2 vrouwtjes en 1 mannetje Eremocoris fenestratus.
Volgens Berend leeft deze soort zowel onder loofbomen als naaldbomen met een voorkeur voor
Cupressaceae als jeneverbes en Thuja.

Grtzzzz

Gerard

jck

rietvanoosten

met vriendelijke groet, Riet

thijsdegraaf

Gefeliciteerd Gerard! Je zou bijna een berichtje bij de nachtvlinderaars zetten. Misschien zijn er meer die hem zien, maar zich meer op de motjes richten. (niet bij mij tot nu toe op het laken)  :duim:

Henk Soepenberg

Vriendelijke groeten,
Henk

GerardL

Danke voor al die leuke berichten!!!

Gisteravond weer 6x Eremocoris fenestratus op het laken, nu was het niet zo warm.
Laken opgesteld van 09.30-24.00, temp tussen 22 en 15 graden, Brunssum Z.-Limburg

waarneming: http://waarneming.nl/waarneming/view/105634460

Grtzzzz

Gerard

Henk Soepenberg

Vriendelijke groeten,
Henk