Orchidee verbergen

Gestart door Edwin Schuller, augustus 05, 2015, 19:30:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Edwin Schuller

Zie http://waarneming.nl/waarneming/view/104117355.

Met die eerste foto erbij heeft verbergen weinig zin. Zo heel veel Ikea's heeft Utrecht niet, en die brug is ook niet echt een moeilijke hint... Wellicht een idee om deze foto te verbergen?
Edwin Schuller

migratorius

Je hebt het advies van Vincent niet opgevolgd zie ik.
Er lijkt me hier weinig aan de hand... het is een algemene soort op een niet-kwetsbare plek die alleen vanwege de complete "orchideeënvervaging" niet getoond wordt.

JanHein

artos

Ik vind dat een beetje onzin. Het gaat hier om rietorchis nr zoveel in nederland. Dat hij op een rode lijst staat wil nog niet perse zeggen dat het een bedreigde soort is. Het kan best zijn dat de aantallen en groeiplaatsen jaarlijks toenemen.  Ik vraag me weleens af of natuurorganisaties baat hebben bij een grote rode lijst. Bovendien zal hij niet de 1e zijn die ze daar heeft gezien.

Stef,

Edwin Schuller

Ik weet niet of het zin of onzin is... het is een suggestie. Ik ging er vanuit dat die dingen om een reden verborgen worden, als dat hier niet van toepassing is... dan is er niks aan de hand.

Dat hij wel of niet op een rode lijst staat was voor mij geen factor.
Edwin Schuller

HPM

Citaat van: artos op augustus 05, 2015, 19:53:25 PM
Ik vind dat een beetje onzin. Het gaat hier om rietorchis nr zoveel in nederland. Dat hij op een rode lijst staat wil nog niet perse zeggen dat het een bedreigde soort is. Het kan best zijn dat de aantallen en groeiplaatsen jaarlijks toenemen.  Ik vraag me weleens af of natuurorganisaties baat hebben bij een grote rode lijst. Bovendien zal hij niet de 1e zijn die ze daar heeft gezien.

Stef,

Dat is niet relevant. Orchideeen worden in Waarneming verborgen omdat ze veel worden uitgestoken.  Misschien wist de waarnemer dat niet want je zou zeggen dat hij anders die ene foto niet geplaatst zou hebben.
Herman van der Meer

Edwin Schuller

Edwin Schuller

René Bult

Misschien in dit specifieke geval een idee om de eerste foto te verwijderen i.v.m. de herkenning van de groeiplek.
met vriendelijke groet,
René

Frans Langelaan

Citaat van: HPM op augustus 05, 2015, 20:13:23 PM

Dat is niet relevant. Orchideeen worden in Waarneming verborgen omdat ze veel worden uitgestoken.  Misschien wist de waarnemer dat niet want je zou zeggen dat hij anders die ene foto niet geplaatst zou hebben.

Ik heb zelf meerdere malen meegemaakt dat orchideëen (en daslook trouwens ook) inderdaad worden uitgestoken (jammer genoeg).

En soms groeien rietorchissen samen met andere, zeldzamere, soorten. Iemand op strooptocht zal zich in zo'n geval niet alleen beperken tot de rietorchissen.
Groet,
Frans.

Edwin Schuller

En een foto verbergen is niet zoveel werk en niemand heeft er last van, vandaar ook mijn suggestie om de eerste foto te verbergen. Kleine moeite...
Edwin Schuller

nick w

wist niet dat je foto's ook zelf kon verbergen?

groet,
Nick W

HPM

Citaat van: nick w op augustus 05, 2015, 20:57:41 PM
wist niet dat je foto's ook zelf kon verbergen?

groet,
Nick W

Dat kan volgens mij niet.
Herman van der Meer

nick w

ik kan in elk geval geen knopje vinden om dat te doen. Ik weet dat ze bij libellen en vlinders vangstfoto's verbergen maar dat doen de admins. Zelf kan het volgens mij niet.

groet,
Nick W

Edwin Schuller

Edwin Schuller

Willemien Troelstra

groet, Willemien Troelstra

Edwin Schuller

Edwin Schuller

René Bult

#15
Citaat van: Willemien Troelstra op augustus 06, 2015, 15:53:53 PM
Ik heb hem verborgen.
Ik hoop nu niet dat ik dingen zie die er niet zijn  :o . Of is er een na-ijl effect?
met vriendelijke groet,
René

Rob Koelman

Ik ga er morgen gelijk heen om er een paar uit te steken. Iemand anders ook nog een paar?...  :wacko:
Met vriendelijke groet, Rob

peterv

Citaat van: René Bult op augustus 06, 2015, 16:31:22 PM
Citaat van: Willemien Troelstra op augustus 06, 2015, 15:53:53 PM
Ik heb hem verborgen.
Ik hoop nu niet dat ik dingen zie die er niet zijn  :o . Of is er een na-ijl effect?
Verbergen van een foto wil zeggen dat de foto niet verschijnt in de algemene soortoverzichten. Zo'n foto blijft wel zichtbaar bij de waarneming zelf, dus via de link in de 1e post blijf je de gewraakte foto altijd zien. Omdat foto's de belangrijkste documentatie vormen van een waarneming en via foto's ook determinatiefouten opgespoord kunnen worden zou het vreemd zijn als "verborgen" foto's ook niet meer bij de betreffende waarneming zelf zichtbaar zijn. In geval van echt zeer kwetsbare situaties kan een admin de waarneming 'in behandeling' zetten, dan is de waarneming alleen nog zichtbaar voor admins en de waarnemer zelf. Er zal dan vervolgens in overleg met de waarnemer moeten worden besloten hoe belangrijk een bepaalde foto is voor de documentatie of dat de waarnemer zo'n foto beter kan verwijderen. Zo'n groot probleem lijkt mij hier niet aan de orde. 
Peter Venema

WimV

Ik zal dan ook maar even reageren, voordat dit echt uit de hand gaat lopen.
Ten eerste zijn door het starten van dit topic inmiddels al veel meer mensen op de hoogte van deze groeiplaats dan daarvoor.
Ten tweede komen er in de gemeente Utrecht een paar duizend Rietorchissen voor, dus waar hebben we het over.
Ten derde is het best lastig om bij die groeiplaats te komen. aan de ene kant staat een groot hek. Aan de andere kant moet je via Rijkswaterstaat en dat wordt dan vast gelegd op camera. Het is maar wat je wilt.
Ten vierde staat er behalve deze Rietorchis 1 andere bijzondere soort. Een soort die 0 waarde heeft bij uitsteken. De rest stelt niks voor.
Ten vijfde staan in de omgeving van Ikea nog diverse andere veel meer bijzondere soorten, waar geen haan naar kraait.

Maar ja het is beleid van Waarneming.nl. Dus wat dat betreft heeft de starter gelijk. Maar het is wel een enorme storm in een glas water.....

Groetjes,
Wim

Frank van de Putte

Citaat van: Rob Koelman op augustus 06, 2015, 17:30:58 PM
Ik ga er morgen gelijk heen om er een paar uit te steken. Iemand anders ook nog een paar?...  :wacko:

Blijf je dan wel achter het lintje?  ;)
Groetjes,

Frank van de Putte

Datura

Citaat van: WimV op augustus 06, 2015, 21:08:35 PM
.......
Ten vijfde staan in de omgeving van Ikea nog diverse andere veel meer bijzondere soorten, waar geen haan naar kraait.

....

Groetjes,
Wim

Schroeforchissen en In-elkaar-Donderkruid neem ik aan Wim?  ;D
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Edwin Schuller

Citaat van: WimV op augustus 06, 2015, 21:08:35 PM
Ik zal dan ook maar even reageren, voordat dit echt uit de hand gaat lopen.
...
Ten derde is het best lastig om bij die groeiplaats te komen. aan de ene kant staat een groot hek. Aan de andere kant moet je via Rijkswaterstaat en dat wordt dan vast gelegd op camera. Het is maar wat je wilt.
...

Over storm in een glas water gesproken, die plek is gewoon openbaar toegankelijk. Ik weet niet waar dat grote hek moet staan?

Dat neemt niet weg dat het behoorlijk wat discussie is geworden over een relatief onbelangrijk puntje, maar.... geen storm zonder posters. Dus ook bedankt voor jouw bijdrage :).
Edwin Schuller

HPM

Citaat van: Datura op augustus 07, 2015, 08:16:41 AM
Citaat van: WimV op augustus 06, 2015, 21:08:35 PM
.......
Ten vijfde staan in de omgeving van Ikea nog diverse andere veel meer bijzondere soorten, waar geen haan naar kraait.

....

Groetjes,
Wim

Schroeforchissen en In-elkaar-Donderkruid neem ik aan Wim?  ;D

Missende (Kruiskop-)Schoeforchissen toch?
Herman van der Meer

Datura

Volgens mij zelfs 2 soorten:

Spiranthes neglecta
- Vergeten schroeforchis
Spiranthes difformis - Misvormde schroeforchis

:angel:
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

WimV

In 2014 stond daar een groot hek. Kon je er niet zomaar bijkomen.

Overigens heeft de zoektocht in de buurt van Ikea naar de Zweedse kornoelje nog niets opgeleverd.....Ik blijf echter optimistisch.

Groetjes,
Wim


petraw

Beste Wim,

Citaat van: WimV op augustus 07, 2015, 09:30:55 AM
Overigens heeft de zoektocht in de buurt van Ikea naar de Zweedse kornoelje nog niets opgeleverd.....Ik blijf echter optimistisch.
Groetjes, Wim

Je wist zeker nog niet dat ze die gebruikt hebben voor vloerplanken, is nl. prima hout ;)
Groet, Petra

Datura

Gezien het formaat van Zweedse kornoelje denk ik dat ze die alleen gebruiken voor die irritante houten plugjes die je er nooit goed in kan krijgen en afbreken als je ze er ooit weer uit moet halen...
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides