Hoofdmenu

Micro?

Gestart door dekamper, augustus 05, 2015, 13:50:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

dekamper

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/105098692
onzeker Microvlinder onbekend - Microlepidoptera indet. gezien op 2015-08-04 Delden
Foto's:


bij voorbaat dank R. de Kamper
Deze kan ik ook niet thuis brengen, is het wel een micro of misschien een uil? Groeten Rinus de Kamper

Marion5

Hallo Rinus,

Ik denk hier een Gamma-uil te zien.

Groetjes,
Marion

jack_windig

Waarom denk je eigenlijk een micro? Was het een klein beestje? Als dat zo was valt een Gamma-uil af. Wat het is, is erg lastig te zien omdat deze van de bovenkant is gefotografeerd, en de flits helpt ook niet. Als vlinders de vleugels zo gevouwen houden moet je van de zijkant fotograferen. Als dit een kleine ukkepuk is dan zou het best eens een Gemarmerd Heide-uiltje kunnen zijn.

dekamper

Het is geen gamma-uil, deze is kleiner. Bovendien kan je bijna altijd het gammateken zien, ook in deze stand van de vleugels. Verder heb ik bij het wegvliegen ook niet gezien dat het om een gamma-uil gaat, geen tekens gezien en het vlieg gedrag leek ook niet op een gamma-uil.
Het formaat komt min of meer overeen met bijvoorbeeld een rode eikenlichtmot (misschien heel iets lager) vandaar mijn twijfel over een micro. Geen tijd gehad om meer foto's te maken, wat ik altijd probeer, want na 1 foto vloog het weg. Het gemarmerd heide-uiltje is (nadat ik het had opgezocht) dan het meest waarschijnlijk. Ik vul deze naam vast in, maar laat het op onzeker staan, groeten Rinus

dekamper

Ik heb een foto in mijn archiefje gevonden van een gamma-uil met gesloten vleugels, die voegik als bijlage bij, groeten Rinus.

Marion5

Hallo Rinus en Jack,

Volgens mij toch duidelijk een afgevlogen Gamma-uil met zo'n grote kuif op het borststuk en nog twee kleinere daarna,
zelfs het gamma-teken is nog goed zichtbaar. Ik zie ze dagelijks en ze kunnen behoorlijk in grootte verschillen.
Maar die kuif is toch niet te missen hier  :lol:

Groetjes,
Marion

dekamper

Ja, dat klopt, ik heb deze foto toegestuurd om de verschillen te laten zien tussen een gamma-uil en de foto waarvan ik geen naam kon vinden. De bijlage is van een gamma-uil. De oorspronkelijke foto denk ik van niet, groeten Rinus.

Marion5

Ik bedoelde juist je eerste foto: ik zie een duidelijke kuif en gamma-teken.

Groetjes,
Marion

henkvanwoerden

Het is niet het meest duidelijke exempaar en foto (liever van de zijkant) maar echt wel Gammauil.
Met vriendelijke groet,

Henk.

jack_windig

Tja, na lang staren meen ik ook het gamma-teken te ontwaren, en een gemarmerd heide-uiltje is eerder iets korter dan een eikenlichtmot (maar heeft wel iets van een kuifje). Nou ja het zal wel een gamma-uiltje zijn, maar duidelijk is anders.

dekamper

Oké, ik verander het in Gamma-uil. Ik heb nog eens foto's bekeken van het marmeren heide-uiltje en zie toch teveel verschillen, bedankt en groetjes, Rinus. P.s. Ik heb gisteravond weer een foto gemaakt die ik niet thuis kan brengen en die enigszins lijkt op deze, ik durf hem bijna niet te plaatsen maar ik zal het toch maar doen.

Marion5

Gewoon doen Rinus, gooi maar in de groep  :blink:, daar hebben we dit Forum voor

Groetjes,
Marion