Hoofdmenu

bosbes

Gestart door Erik Simons, juli 25, 2015, 19:10:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

Erik Simons

Hoi,

gisteren een fraai bloeiend bosbesje http://waarneming.nl/waarneming/view/104748708 op de gevoelige plaat vastgelegd, maar bij het zien van de foto begin ik te twijfelen wat het eigenlijk is, wellicht Vaccinium intermedium?

ik heb geen enkele ervaring met die kruising, en er is in de geschreven literatuur en op internet weinig te vinden over de bloemen.

wat opviel in het veld:

-duidelijk geen Rode bosbes, dit blad is minder glanzend/leerachtig/donkergroen, misschien niet zo duidelijk op de foto, maar het blad was eerder Blauwe bosbes-achtig
-ten opzichte van Blauwe bosbes: hij bloeide dus nog, terwijl Blauwe bosbes verder nergens meer in bloei stond, wel in vrucht
-de bloemen lijken een beetje intermediair tussen Blauwe en Rode bosbes qua kleur, maar qua vorm (kroonbuis minder gesloten) duidelijk meer richting Rode bosbes

ondanks mijn onderschrift wil ik het nu juist zeker weten alvorens ik het een hybride noem ;-)
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

Willy

#1
Dit is een Trosbosbes(Vaccinium corymbosum)
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Erik Simons

dat denk ik toch niet, die is in alle opzichten toch wat groter en grover
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

petraw

Beste Erik,

Ik deel je mening dat het toch wel heel sterk op de hybride lijkt, zeker als ik lees wat er in buitenlandse flora's staat, in de Bildatlas van Haeupler staat een sterk gelijkende foto als die van jou.

Misschien een idee om het kerngewicht door Ben Zonneveld van Naturalis te laten bepalen. Hier is daar meer over te lezen: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=314057.msg1783715#msg1783715 Als je materiaal vers opstuurt op een maandag dan kan hij dat woensdag in het lab verwerken.
Groet, Petra

Erik Simons

Hoi Petra,

dank voor je reactie

helaas ben ik zo stom geweest om er niets van mee naar huis te nemen, dus kerngewicht bepalen zal voorlopig niet lukken
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'