Misschien een Kameelhalsvlieg?

Gestart door Gerrit Reitsma, augustus 04, 2015, 14:08:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gerrit Reitsma


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/104978157
onzeker Kameelhalsvlieg onbekend - Raphidioptera indet. gezien op 2015-08-02 Zwolle - Westerveldse Bos
Foto's:






bij voorbaat dank Gerrit Reitsma

gbeersma

Gerrit, dit lijkt me eerder een bruine gaasvlieg.
Groeten, Gerard
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Gerrit Reitsma

Hallo Gerard,

Bedankt voor je reactie, ik houd het dan eerst daar maar op.

Groet Gerrit Reitsma

Arp

#3
Zet maar weg als Hemerobius humulinus onzeker ... ik krijg schele koppijn van die beesten  :-X

P.S. Ik zie dat je er na het vorige antwoord Bruinrode Gaasvlieg - Nothochrysa capitata van gemaakt had. Voor de duidelijkheid: Dat is geen "Bruine Gaasvlieg" (Hemerobiidae), maar een bruinige "Groene Gaasvlieg" (Chrysopidae). Andere familie dus :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Gerrit Reitsma

Hallo Arp,

Bedankt weer voor je reactie.
Toch maar een andere bril kopen lijkt me.
Ik pas het aan.

Groet Gerrit Reitsma

Arp

Citaat van: Gerrit Reitsma op augustus 06, 2015, 06:41:58 AM
Toch maar een andere bril kopen lijkt me.
Volgens mij treft jou of jouw bril geen blaam ;)

Dit is typisch een gevolg van het feit dat de taalunie (oh nee, zelf mogen ze wel met een kapitaal, sorry: Taalunie) in haar onmetelijke wijsheid heeft gemeend te moeten beslissen dat dergelijke soortnamen en familienamen in het Nederlands in onderkast geschreven dienen te worden (en dat mensen zoals Gerard hierboven dat dan ook keurig doen ;) )  Naar mijn mening één van hun slechtste beslissingen, al was dat geneuzel met de tussen-n enzo ook beslist niet fraai.

Het maakt nogal verschil of iets een bruine gaasvlieg is of een Bruine Gaasvlieg, een kleine wespenbok of een Kleine Wespenbok etc etc en naar mijn mening zou je dat in een zin gewoon duidelijk moeten kunnen maken (met die kapitalen dus). Er is meen ik ergens een clausule dat auteurs in vakliteratuur van de spellingsregel (alles in onderkast) mogen afwijken, maar die vind ik even niet gemakkelijk terug. Nou ja, heb ik hun toestemming ook niet voor nodig, vind ik - ik doe maar gewoon wat duidelijker is.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Gerrit Reitsma

Hallo Arp,

Zo dat lucht op, laat het maar gezegd zijn, (eind goed al goed?)

Arp, toch bedankt.

Groet Gerrit Reitsma