prooi hermelijn

Gestart door stevenvdb, augustus 04, 2015, 10:58:26 AM

Vorige topic - Volgende topic

stevenvdb

Vorige week in Zwitserland zag ik een Hermelijn de weg oversteken met een serieuze prooi in de mond. Kunnen jullie de prooi determineren? Ik dacht eerst aan een rat, maar dat korte staartje is zo raar.

http://observation.org/waarneming/view/104657430



Alvast bedankt!
Gr, Steven

Rob Koelman

Apart beestje. Staart inderdaad te kort voor rat. Een grote woelmuis lijkt mij ook niet. De enige soort die qua formaat in aanmerking komt (woelrat) heeft een langere staart.

Siesel misschien?
Met vriendelijke groet, Rob

stevenvdb

#2
Bedankt voor je antwoord!
Heeft Siesel geen mooi behaarde staart? Ik denk ook niet dat dit binnen het verspreidingsgebied ligt. Zijn woelmuizen niet de enigen met zo'n staart? Waarom is het volgens jou geen soort woelmuis?

Gr, Steven

Oenanthe

Een siezel in Zwitserland? Ik dacht dat siezels beperkt waren tot steppe en dat is ongeveer het tegendeel van bergachtig Zwitserland.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Rob Koelman

Citaat van: Oenanthe op augustus 04, 2015, 13:21:53 PMEen siezel in Zwitserland? Ik dacht dat siezels beperkt waren tot steppe en dat is ongeveer het tegendeel van bergachtig Zwitserland.

Had nog niet naar verspreiding van siesel in Europa gekeken. Qua vindplaats kan deze soort inderdaad niet. Die zit verder naar het oosten. De locaties waar ik ze zelf in Europa heb gezien waren overigens niet altijd specifiek steppe te noemen. Drogere, kruidenrijke graslanden lijkt mij juister als omschrijving van biotoop.

Nu siesel qua verspreiding afvalt weet ik het verder ook niet. Het dier op de foto lijkt te groot voor een reguliere woelmuis. Een zeer forse aardmuis (zo'n 50-60 grams exemplaar) zou misschien nog kunnen als de hermelijn een klein vrouwtje betreft.
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

Ik zou (woel)rat zeker niet durven uit te sluiten, staarten kunnen ergens tussen komen of op andere manieren ingekort zijn.
Douwe van der Ploeg

tekenaar

heeft molmuis een evenlange staart als woelrat? Voor mij komt dit beeld overeen met de molmuizen waar mijn katten af en toe mee thuis komen (Slovenie).
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Rob Koelman

Citaat van: Douwe van der Ploeg op augustus 04, 2015, 19:04:13 PMIk zou (woel)rat zeker niet durven uit te sluiten, staarten kunnen ergens tussen komen of op andere manieren ingekort zijn.

Citaat van: tekenaar op augustus 04, 2015, 19:43:44 PMheeft molmuis een evenlange staart als woelrat? Voor mij komt dit beeld overeen met de molmuizen waar mijn katten af en toe mee thuis komen (Slovenie).

De staart van de muis op de foto lijkt intact, met een normale, spitse punt. Molmuis heeft voor zover mij bekend wel een iets kortere staart dan woelrat, maar niet zo kort als het dier op de foto. Juveniele woelratten hebben een duidelijk kortere staart dan adulte dieren, maar alleen als ze nog erg klein zijn...
Met vriendelijke groet, Rob