Grote spitskop?

Gestart door xenion, augustus 03, 2015, 23:34:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

xenion

Vanavond hoorde ik in een tuin een voor mij onbekend hoog zoemend geluid. Geluiden vergelijkend kom ik bij Grote spitskop (Ruspolia nitidula) uit, het zou wel heel bijzonder zijn als die het is.
Durft iemand dit te bevestigen? http://waarneming.nl/sound/view/38690
De sprinkhaan heb ik niet kunnen vinden, kwam alleen een Boomsprinkhaan tegen.
Groeten,
Martin

RoyKleukers

Dag Martin,


Dit klinkt inderdaad als grote spitskop. Ik twijfel alleen over de greppelsprinkhaan. Die kan ook 's avonds wel zingen. Ik heb ook Baudewijn Ode gevraagd wat hij ervan vindt. Zou leuk zijn als je het beest zou kunnen vinden.


Vorig jaar was er overigens ook een waarneming van een zingende grote spitskop in een tuin in Utrecht. Waar heb jij de waarneming gedaan?


Groeten,

Roy
EIS-coordinator sprinkhanen

Wim Bakker

Oeps, ik had er al een Greppelsprinkhaan van gemaakt. Ik draai het even terug...
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

jaapbouwman

Heeft er inderdaad wel wat van weg maar lees ik nou goed dat het beest in een boom zat. Dat is niet helemaal de plek waar je een Ruspolia zou verwachten.

Wim Bakker

Hierbij de spectra van het origineel, de grote spitskop en de greppelsprinkhaan. Kies maar...
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

jaapbouwman

mmm lastig hoor, toch maar gaan kijken denk ik

Robert Brunink

#6
Ik heb ook even geluisterd, wat dit is natuurlijk wel interessant.  ;D
Greppelsprinkhanen zitten rondom mijn woonplaats erg veel, dus dat geluid kan ik wel dromen, maar deze klinkt echt anders. Het geluid over de speakers klinkt een stuk hoger in frequentie, waardoor die minder melodieus in de oren klinkt.
Ik zou ook zeggen Grote Spitskop, maar ja, ik heb verder geen ervaring met deze soort. De Grote Spitskop is zich toch niet stiekem in Nederland aan het vestigen? Zou mooi zijn! :duim:

xenion


De waarneming is in Vorden, Achterhoek gedaan. Rond kwart voor 11 's avonds begon het ineens aan een stuk te zingen voor een aantal minuten lang, af en toe met een korte tik zoals in de opname ook te horen is.
Voor wat het waard is: op de opname lijkt het geluid erg zacht, maar het was een redelijk hard en erg duidelijk geluid, het beest zat meters verder dan ik in eerste instantie dacht. Maar het zat blijkbaar in een boom waardoor ik het niet heb kunnen vinden.
Greppelsprinkhaan had ik niet aan gedacht, die zit hier ook wel in de buurt (vooral langs de IJssel), ik durf die nu eigenlijk ook niet goed meer uit te sluiten (die heb ik dit jaar nog niet gehoord).
Ik heb de originele opname als bijlage toegevoegd, misschien dat die iets meer informatie bevat dan de geconverteerde MP3.
Groeten,
Martin

tekenaar

Ik twijfel eerlijk gezegd. Die hoge tik past wel bij grote spitskop, maar het geluid is steeds onderbroken. Grote spitskop zingt meer aan een stik door, zoals grote groene sabelsprinkhaan. Mogelijk deed hij dat voor of nadat de opname was gemaakt?

Een boom is ook geen normaal habitat voor grote spitskop: dat is meer een soort van kniehoog gras.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

RoyKleukers

Volgens Baudewijn is het duidelijk een grote spitskop! Dus graag opsporen (en vangen!). Groeten,

Roy
EIS-coordinator sprinkhanen

Robert Brunink

Zijn er toevallig geen cicades die eenzelfde geluid produceren?

xenion

Paul, gemiddeld kwam die tik minder vaak voorbij dan in de opname te horen is.

Roy, leuk dat Baudewijn het bevestigt! Bedankt! Tot nu toe heeft hij zich nog niet opnieuw laten horen, zou het opsporen wel makkelijker maken...
Groeten,
Martin

Wim Bakker

Citaat van: RobertZijn er toevallig geen cicades die eenzelfde geluid produceren?

Good point. Ik heb ergens geluiden van cicades en zal ze later eens checken.
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Wim Bakker

Cicadetta montana en Cicadetta brevipennis komen enigszins in de buurt maar klinken anders en het spectrum ziet er anders uit...
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Robert Brunink

Dan moet Martin hem toch maar op gaan sporen!  ;)