Weekje Schiermonnikoog met de JNM

Gestart door Thijs Fijen, oktober 24, 2005, 20:01:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Thijs Fijen

Ik had gelukkig mijn vader zo gek gekregen dat hij mij zou brengen naar lauwersoog. En dat scheelt veel. Zeker als je weet dat het voor mij met het openbaar vervoer 6 uur en heel veel geld kost, en met de auto 3 uur en helemaal niks (voor mij :P). Maar op een voorwaarde dat ik dan wel 2 uur tevroeg bij de boot was. Maar dat was geen probleem omdat ik dacht dan kan ik nog mooi even vogelen bij het Lauwersmeer. Maar dat ging helaas niet door omdat ik mijn spullen nergens kon laten.

Pas op de boot zag ik de eerste medevogelaars. Samen hadden we eerst binnen in gezeten, maar na een tijdje kun je de drang om te gaan vogelen niet meer bedwingen, en moet je even naar het zonnedek. Zon was er zeker, maar wind ook. Het was zo'n windkracht 5 oostenwind. Daar ontmoette ik mijn oude vrienden van andere kampen.

Van de boot afgekomen was het verzamelen van de deelnemers, en kregen we een eigen bus aangeboden van Hotel Bernstorff die ons naar de kampeerboerderij de Branding bracht. Erg luxe dus, een eigen bus. Nadat we de spullen op de boerderij hadden gedumpt en onze bedden hadden opgemaakt, gingen we naar het dorp om de fietsen op te halen. Toen konden we ons echt niet meer inhouden en gingen we heel erg snel naar Klein Zwitserland om bosjes te kloppen. Oftewel die ene Bladkoning eruit kloppen. Helaas niet gelukt. Toen was het gewoon weer even genieten van de natuur en de vogelkennis weer oprakelen met geluidjes. Iedereen was wel erg moe dus vroeg naar bedje toe.

De volgende dag om 7 uur op om te gaan zeetrektellen. Ik had er zin in want ik ben niet zo ervaren erin dus wilde veel gaan leren. Met mijn scoop en vele anderen stonden we op het strand. En dan gaat het zo: Duiker naar links, rode boei, groene boei, schip weg... En dan komt de conclusie Roodkeelduiker en dat allemaal in een paar seconden. Maar na een tijdje raak je er gewend aan en haal je er een Parelduiker uit. Toen het schip aan ons voorbij voer, vlogen de Alken en Zeekoeten op. Die hadden we nog niet eens opgemerkt. Alles erg mooi en veel geleerd.
Ik mocht toen met iemand anders een excursie leiden en gingen we naar de monnik om daar bladkoningen te vissen. Er werd een tjiftjaf gezien en ik ging die eens goed bekijken. Ik zag hem in een flits als een Tjiftjaf met goed zichtbare wenkbrauwstreep en een vage lichtere vleugelstreep. Toen vloog ie weg. Later nog heel even gezien, maar het bleef een raadsel. Gelukkig vloog er nog wel een Bladkoning uit de bosjes op. Na het rondje gemaakt te hebben stond er een ander groepje aan het begin. Die hadden 2 Bladkoningen daar gehoort. Helaas die dus gemist. Toen maar naar Klein Zwitserland, waar we een Boomkruiper hoorde. Op schier moet je die checken dus dat deden we. Meteen viel de witte wenkbrauwstreep op en de witte flanken. Toen werden we al meteen gek. Hij kwam nog dichterbij zitten, toen op een moment zagen we het uitgesneden vierkantje op de vleugel, toen wisten we het helemaal zeker. Taigaboomkruiper. Die dag was voor de rest niet heel speciaal, maar natuurlijk wel heel mooi met overal Koperwieken die je letterlijk om je oren vliegen.

De volgende dag stond Willemsduin op de planning. Om dat het zuidoosten wind was geen zeetrektellen omdat het aflandige wind was. Maar goed Willemsduin. Willemsduin is het oostelijkste puntje van Schiermonnikoog, dus als het oostenwind is dan vliegen alle vogels naar die duin om daar uit te rusten. Dus de verwachting was hoog. Maar eerst moesten we nog 2 uur tegen de wind in over de kwelder fietsen. Onderweg enkele Geelgorzen en Oeverpiepers.
De bosjes op Willemsduin bestaan uit Duindoorns dus het kloppen is zeer pijnlijk. Maar eerst klap je een paar keer in je handen en vliegen er overal Koperwieken weg, en je blijft maar klappen, en de Koperwieken blijven wegvliegen. Af en toe zit er een Kramsvogel tussen en Merels. Maar de leuke vogels vielen tegen. Toen gingen we maar eten, en toen zagen we 3 Buizerds over de kwelder vliegen. Een daarvan had een knalwitte staart met zwarte eindband. Toen hij ging zitten zagen we een donkere buik en konden we de poten niet zien door alle veren. Iedereen weet wat het dan is. Ruigpootbuizerd, een juveniel omdat hij een lichte kop had. Toen maar met de wind mee terug over het strand naar het dorp, om een Bladkoning te scoren. Erg mooi gezien.

Donderdag begon de dag heerlijk met een Bladkoning in het dorp, luid roepend. Ook op ongeveer dezelfde plek een Ransuil. Toen naar de Westerplas die helemaal vol zat met Pijlstaarten, wat zijn ze toch mooi  :wub:. Ook zaten er slobeenden en smienten. Ook zaten er 13 kleine witte vlekjes, oftewel Kleine Zilverreigers. De ganzen waren al goed aangekomen, en er zou een Kleine Rietgans tussen zitten. Die konden we gelukkig snel vinden. Die dag was ook snel voorbij omdat het om een uur of 4 ging regenen.

Vrijdag voor mij de laatste dag, was het de dag van de Big Day. Voor de meeste wel bekend, maar ik zal het toch even uitleggen. Bij Big Day is het de bedoeling dat er op 1 dag (of in ieder geval een van te voren afgesproken tijd zoveel mogelijk vogelsoorten te zien. We begonnen met een rondje de Monnik, waar we de eerste soortjes konden scoren. Onderweg naar de duinen waar we zouden zeetrektellen hoorden we staartmeesjes. En toen ik keek zag ik een witte dot in een struik zitten. Ik dus omdraaien en checken met de anderen. Ik zag 2 Witkopstaarmezen en een 3e die iets minder zeker was. Maar voor een Big Day was die soort waardeloos omdat het een ondersoort is. Aan zee de vaste soorten gescoord als Roodkeelduiker, Zwarte zee-eend, Alken, Zeekoeten en de soorten die over de kwelder vliegen. Toen via het dorp, naar de westerplas, toen het wad en de jachthaven naar de polder. Van de polder wisten we dat er tussen de ganzen een Witbuik, Zwarte Rotgans, Kleine Rietgans en Dwerggans zat. De Kleine Rietgans hadden we ongeveer in 10 seconde, en de Dwerggans hadden we letterlijk in 3 seconden. Dat was even makkelijk scoren. De dag sloot ik af met 8!!! IJsgorzen tp op het Westerstrand. Een hele mooie waarneming.

Het weekje was zeer geslaagd. En als toetje ben ik zondags nog naar Budel-Schoot geweest om naar de Ringsnaveleend te bekijken. Die overigens ook heel erg mooi was.
Thijs Fijen

Johan op den Dries

Leuk verslag Thijs! Heka Schier is er helemaal in te herkennen! Wat mij het meest bij gebleven is o.a. het zeerukken, het fietsen over de kwelder, strandleeuweriken zoeken bij paal 10, de foodfights in de Branding en natuurlijk het stappen in de toxbar  :D

Johan op den Dries
Sneek

Thijs Fijen

Dat laatste ben ik nog iets te jong voor, maar het klopt precies, en de branding is nogsteeds hetzelfde als toen jij er was. Weet eigenlijk niet wanneer, maar het veranderd echt niet.

Helaas (nou ja helaas) was het de eerste dagen geen schier weer, dus dat wil zeggen het was er ontzettend zonnig, en we hebben heel de week bijna geen regen gehad, wat toch typisch is voor schier.
Maar goed, het was fantastisch

Thijs
Thijs Fijen

Johan op den Dries

CiteerMaar goed, het was fantastisch

En daar gaat het om! :duim:  
Johan op den Dries
Sneek

BWoets

CiteerEn we hebben heel de week bijna geen regen gehad, wat toch typisch is voor schier
Dat is juist heel typerend voor de Waddeneilanden Thijs.... de Waddeneilanden en de Kop van Noord-Holland zijn de droogste plaatsen van Nederland...
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Thijs Fijen

dat wist ik niet, maar de kampen die ik op schier heb meegemaakt, waren zeker niet zonder regen. en dat is toch al de 4e keer. Maar het zal ook aan het jaargetij liggen. :P
Thijs Fijen