Braam in het Wierdense veld

Gestart door Melchior van Tweel, augustus 02, 2015, 08:16:42 AM

Vorige topic - Volgende topic

Melchior van Tweel

Hallo allemaal,

Onderstaande braam heb ik gevonden in het Wierdense veld. Ik zou graag willen weten welke soort dit is omdat deze in een vegetatieopname staat. Ik heb zelf geprobeerd deze te determineren, maar kom er niet uit omdat er (nog) geen rijpe vruchten aan zitten (en dan loop je al snel vast). Kan iemand me helpen? Ik heb eventueel herbariummateriaal in mijn plantenpers zitten.

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/104971226
Braam spec - Rubus spec. gezien op 2015-07-31 Nijverdal - Wierdense Veld
Foto's:










Toelichting:
Veldwerk Wierdense veld, Opname 11, BB:5. Geprobeerd te determineren, maar niet gelukt omdat er geen rijpe vruchten aan zitten.

Bij voorbaat dank

Melchior van Tweel
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

peterv

De splitsing op (kleur van) rijpe vruchten is toch niet zo'n probleem als er nog geen rijpe vruchten zijn? Rode vruchten heb je alleen bij steenbraam, frambozen, wijnbes en dergelijke. Deze plant zal je vast niet in die hoek zoeken. Al het andere wordt automatisch zwart of blauwachtig (ook al zijn ze nu nog groen). Kom je er dan wel uit?
Peter Venema

Melchior van Tweel

Nu geprobeerd te determineren met de sleutel op de site rubus-nederland.nl. Daarmee kom ik op Rubus laevicaulis. Plaatjes lijken goed te kloppen. Zou dat kunnen?
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

peterv

Nee, het is geen R.laevicaulis. Zo op de 1e indruk zou ik denken aan plicatus of affinis waarbij de 1e het meest aannemelijk is. De foto's zijn niet optimaal voor determinatie maar met jouw herbariummateriaal moet het nu lukken denk ik.
Peter Venema

Melchior van Tweel

Aha, ik had voor kort gesteelde onderste zijblaadjes moeten kiezen. Rubus plicatus dus. Ik leer elke dag weer bij. Bedankt!
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Rense Haveman

Ja, ik zou ook zeker plicatus hebben gekozen.
Groet! Rense

havikskruiden!