nimf schildwants - Eurygaster

Gestart door thijsdegraaf, augustus 01, 2015, 14:07:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

thijsdegraaf

Gesleept met net in de tuin. Daardoor weet ik niet op welke plant. Ik zal wel wat over het hoofd zien, maar ik zie nog niet van welke schildwants het is. Ik zet hem toch maar meteen op het forum en zoek straks wel verder, omdat ik hem in een potje heb met allerlei soorten blaadjes om hem op te kweken. Dan is het toch wel handig om te weten op welke planten hij leeft.Het betreft deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/104940210 Wants onbekend - Heteroptera indet. gezien op 2015-08-01 Bergen (NH)
Foto's:

Toelichting: Gesleept met net.
bij voorbaat dank Thijs de Graaf

Ik zal regelmatig een foto toevoegen van mijn kweekgebeuren.

Foto 10-8-2015.



Foto 14-8-2015. Hij lijkt nu veel op de nimf, die ik in de duinen heb gefotografeerd.


Het vervellingshuidje lag al even in de pot, met het verversen van het eten heb ik het eruitgehaald.


Twee foto's 19-8-2015. Het tweede vervellingshuidje uit de pot gevist.


tweede vervellingshuidje.


19-8: detail kop



Laatste foto's gemaakt op 30-8-2015. Daarna is hij weer in de tuin vrijgelaten.

[/size]

Arp

#1
Andere familie  ;) ;D

P.S. ... misschien toch eens een waarneming van maken ... http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=291035.msg1671646#msg1671646

Ik heb die witte dingen uit de eerste foto destijds op wilde aardbeitjes gevonden en ze daarmee ook groter gekregen. Officieel zijn Eurygaster-soorten gek op grassen enzo, maar deze leek dus niet zo kieskeurig. Heb in Frankrijk ook wel een keer een nimfje op braam of iets dergelijks gevonden en opgekweekt met een mix van willekeurige planten en besjes.

Oh ja: En de gouden tip van o.a. Frank Marquard op insektenfotos.de - gepelde zonnenbloempitten: altijd goed.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

Daar had ik nooit aan gedacht Arp. Bedankt. Ook voor de tips. Ik ben er blij mee.
Ik ken ze van een plek in de duinen ongeveer 4 km van huis. maar ik heb ze nog nooit in de tuin gezien. In de duinen zie ik ze ook op braam. Die heb ik ook in de tuin.
Hier mijn duinnimf. Die had ik wel meteen herkend, omdat ik wist dat ze daar zaten.



Ik ga z'n plantenmenu in het potje aanpassen. Ik heb hem voorlopig op spec. gezet, maar het zal wel een testudinaria worden.

Arp

Hab van die oude kiekjes van mij nu inderdaad toch maar even een waarneming gemaakt. Baggerslechte plaatjes maar vooral die ukken die ik op de aardbei vond zijn toch wel aardig ter referentie - ik herkende daar destijds ook niet meteen Eurygaster in  :rolleyes:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

Mooie fototo's Arp! Blij, dat jij hem ook niet meteen herkende. Toch dom, dat ik niet bij die familie had gekeken. Dan ga je ervan uit, dat het van een van de bekende wantsen uit de tuin moet zijn en vergeet je verder te kijken.
Ik heb het potje leeg gehaald. Hij had keurig de grasbloem uitgekozen van alles wat in de pot zat. Ik heb er een paar grasaren in gedaan en een framboos uit de tuin. Ik moet oppassen, dat ik er niet te veel in doe, want dan vind ik hem niet meer terug.
Hier zat hij op toen ik hem eruit haalde.

thijsdegraaf

#5
Een weekje later. Volgens mij doet hij het goed. Ik heb net zijn potje verschoond. (bang voor schimmels en zo) Zet er even een foto bij. De framboos was geen succes. Hij zat er niet op en hij begon er al snel minder lekker uit te zien. Uitgebloeide grasbloemen doen het goed.


Ik heb de foto hier weggehaald en bij de eerste foto gezet en er nog een foto van 14-8 bijgezet.. Hij doet het nog steeds voortreffelijk.


thijsdegraaf

Het gaat nog steeds goed met mijn nimf. Hij heeft aan de grasaren voldoende voedsel. Hij is al twee keer verveld. Ik zet zo nu en dan foto's bij de andere foto's bovenaan.

Arp

Gaat leuk Thijs - laatste stadium inmiddels. Maak je een paar goede platen van de neus? Volgens mij is daar namelijk niet aan te zien of het testudinaria of maura wordt (bij jou neem ik aan test.), maar het is wel leuk om daar gewoon zoveel mogelijk uitgekweekt referentiemateriaal voor te hebben.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

De foto viel me ook wat tegen, dus ik heb nog wat foto's gemaakt, maar toen verdween net de zon. Ik denk, dat ik het morgen nog eens probeer. Ik wil hem nu met rust laten. Het laatste stadium dus Arp. Ik verbaas me er nog steeds over, dat ik ze in de tuin heb.

thijsdegraaf

Ik heb er toch een detailfoto van een van de foto's, die ik daarna had gemaakt eronder geplakt.

thijsdegraaf

Hij is volwassen!! Ik voel me net een trotse ouder.  :)  Ik heb nog wat foto's toegevoegd. Hij is nu weer tuinbewoner geworden.

rietvanoosten

met vriendelijke groet, Riet

thijsdegraaf


Arp

Toppie Thijs  :duim: Ik blijf de neus van de (oudere) nimfen minder "diagnostisch" vinden dan van de adulten  :rolleyes:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

#14
Ja dat viel mij ook op. Wel leuk om het helemaal te volgen. Zoiets moet ik vaker doen. Opvallend is ook, dat hij zich veel makkelijker liet fotograferen, dan zijn 'wilde' soortgenoten.