onbekende groene gaasvlieg in Mariendal

Gestart door Mario Renden, juli 31, 2015, 15:57:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mario Renden

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://denhelder.waarneming.nl/waarneming/view/104906429
Gaasvlieg onbekend - Chrysopidae indet. gezien op 2015-07-26 Den Helder - Mariëndal
Foto's:


bij voorbaat dank Mario Renden

Arp

Hoi Mario,

Er zitten bij je gaasvliegen best leuke beestjes tussen, maar ik kan er op basis van één zo'n foto vaak net niks mee - vooral bij de kleiner bruine gaasvliegen houdt het heel snel op. Dit is een groter beest en ook een "leuke" (een keertje géén Chrysoperla carnea op Chrysopa perla), maar ik kan/wil 'm gewoon niet met zekerheid een naam geven zo want ik zie te weinig.

Mijn inzet hier zou zijn dat het wellicht Chrysotropia ciliata kan zijn, maar een paar andere durf ik gewoon niet uit te sluiten. Heb je meer foto's of is het origineel van deze groter?

En hoe groot was het beest zelf? Tip: meet een keer (de weefdichtheid) het laken van je klopscherm op ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Mario Renden

Bedankt voor de tip over de weefseldichtheid. Ik heb helaas geen andere foto's. Op basis van de weefdichtheid is het lichaam 15 mm lang en de vleugels zo'n 21 mm. De weefseldichtheid is namelijk 13 "weefsels" per centimeter.


Arp

Citaat van: Mario Renden op augustus 02, 2015, 20:30:35 PM
Ik heb helaas geen andere foto's.
Is het origineel van deze ook niet groter? Zo ja, kun je me het origineel dan misschien opsturen? arpy AAPJE home PUNT nl
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Zie de uitleg in dit topic over een mogelijke meetfout met de weefseldichtheid.

Voor deze gaasvlieg zal het neerkomen op een vleugellengte van ongeveer 21mm of juist ongeveer 15mm.

Daarmee komen dan volstrekt andere soorten in aanmerking. Ik vermoed dat het hier dus circa 15mm moet zijn.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Mario Renden

Beste administrator,

Ik heb via de lange richting van de weefsels gemeten. Ik tel dan ongeveer 13 weefsels per centimeter, en via de korte richting zouden dat er zo'n 20 zijn. Ik kom dan toch nog uit bij de afmetingen die ik heb doorgegeven.

Arp

Beste waarnemer  :rolleyes:

Hallo Mario,

Ik kan er met wat ik nu heb, afmeting en foto (dank voor het toesturen) geen gehakt van maken.

De vleugellengte duidt op iets groots, dus Nineta of misschien Ch. pallens. Meest voor de hand liggende zou dan Nineta vittata zijn, maar ik kan absoluut geen grote scapus herkennen ... de andere passen, in hun respectievelijke standaarduitvoeringen nog slechter (pallens kan zelden vrij bleek zijn met een ongevlekte kop, maar voor zover ik weet zijn zulke alleen uit Oost-Europa bekend).

Misschien zie ik iets voor de hand liggends over het hoofd. Zal binnekort eens ruggespraak houden ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)