Panorpa's uit Slovenie

Gestart door DJHiker, juli 28, 2015, 14:23:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

DJHiker

I would like to know which species this is
It concerns this observation
http://observado.org/waarneming/view/104829158
identification uncertain Panorpa cognata observed at 2015-07-05 Slovenia - Triglavski narodni park NP
Photos:










Foto 1 en 2 van hetzelfde individu (male)
Foto 3, 4 en 5 ook (female)

Hoewel ik weet dat het id'en van schorpioenvliegen een hachelijke zaak is, wil ik in dit geval toch nog een poging wagen:
Op de 2e foto van het mannetje zijn de hypovalves redelijk goed te zien: lang en recht zou ik zeggen → P. cognata?
Jammer genoeg is de vorm van de achterrand van de achterlijfsegmenten s6/7 niet zichtbaar zodat eventueel ondersteunend "bewijs" ontbreekt.

Het vrouwtje zat vlakbij en heeft een vergelijkbare vleugeltekening, wellicht dus dezelfde soort als het mannetje.

thanks in advance David Kohl
David Kohl

Arp

De "cognata-groep" in Zuid-Europa is hachelijk, maar als de versrpeidingsgegevens van FE kloppen (?), dan zou het mannetje inderdaad gewoon cognata moeten zijn.

Het vrouwtje is geen cognata en (weer op basis van de bekende soorten voor Sloveniƫ plus AT en HR) zou het dan communis moeten zijn (geen andere mij onbekende soorten).
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

DJHiker

Citaat van: Arp op juli 28, 2015, 14:45:18 PM

Het vrouwtje is geen cognata

Zie je dat aan de donkere tint van de kop?

David
David Kohl

Arp

Dat, en de vleugeltekening/adering, maar de verschillen zijn erg subtiel hier realiseer ik me ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)