klein lieveheersbeestje. Hoogstwaarschijnlijk breed kapoentje.

Gestart door thijsdegraaf, juni 22, 2015, 11:26:18 AM

Vorige topic - Volgende topic

thijsdegraaf

Ik was een Staria lunata aan het fotograferen, toen dit lieveheersbeestje ook opdook. De laatste foto geeft nu wel een aardige indruk van de afmetingen. Ik denk niet dat het te doen is. Ik heb net nog even alle kleine lhb's op stippen bekeken en daar staan de buitenlanders nog niet eens bij.
Het betreft deze waarneming http://observation.org/waarneming/view/103627471 Lieveheersbeestje spec. - Coccinellidae spec. gezien op 2015-05-27 Croatia - Splitsko-dalmatinska
Foto's:


bij voorbaat dank Thijs de Graaf

Arp

Scymnus in de hoek van apetzi - als je 'm zo invoert (apetzi onzeker) komt Jo Bogaerts 'm wel tegen
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf


thijsdegraaf

Je had het goed Arp.  :duim: :duim:

Uitleg van Jo:

Citeer
De kans is vrij groot dat het hier inderdaad een breed kapoentje betreft. Maar er is een andere soort die er bijzonder sterk op gelijkt. Scymnus femoralis. Er zijn echter wat kenmerken die er niet mee kloppen. Zo zou er een lichtere voorhoek moeten zijn. Die kan ik niet terugvinden op jouw foto. En de poten zijn meestal wat meer oranje dan bij S. apetzi.


Zekerheid kan je echter maar hebben als je de gonaden eruit haalt. Maar ik vermoed niet dat je dat hebt gedaan?
Omdat ik vermoed dat je juist bent maar er toch enige twijfel over blijft keur ik het goed met grote waarschijnlijkheid.

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)