Insect (schade) en pompoen/kalebas

Gestart door RonN, juli 27, 2015, 17:08:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

RonN

Ik zit met een probleem.
Mijn kalebassen en pompoenen hebben last van stekerij door een insect.
Vorig jaar had ik het ook al zeer extreem aan het einde van het jaar.
De pompoenen zijn voor consumptie maar ik ben bang dat als ik niks doe de oogst gaat mislukken.

Nu mijn vraag; hoe kan ik erachter komen wat het insect is die de schade veroorzaakt?
Immers, insect gevonden, oplossing binnen bereik.
Iemand een idee hoe ik het insect zou kunnen vangen?
Het lijkt me een lopend insect aangezien er echt een bron is vanwaar het begint.
Ik heb niet aan een foto gedacht maar kan dat morgen wel regelen.

Verder ook al op het internet gezocht maar nergens een foto of gerelateerd stuk kunnen vinden.
Alvast bedankt.

Groet,

Ron

RonN

Bij deze een foto van de (steek)schade.

Ik hoop dat iemand wat weet hierover!
Groet,

Ron

henkvanwoerden

Met vriendelijke groet,

Henk.

KoenVerhoogt

Moeilijk om te zeggen.... ik kan op geen enkel insect komen dat dit doet (maar natuurlijk ken ik bij lange na niet alles  :P). Weet je zeker dat het schade door een insect is? (Is van de foto niet super goed te zien). Kan het niet van een fungi komen? Of gewoon schade door bijvoorbeeld hagelstenen...

EDIT: je kan ook proberen een al beschadigde pompoen even open te snijden om te kijken of er iets in zit, of dat de schade alleen oppervlakkig zit.
Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
6237 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250[/url

RonN

Dag Koen,

Vorig jaar had ik het ook al, maar extremer dan dit jaar tot nog toe.(toen niet in de pompoenen, voorliefde kalebassen?)
het zijn oppervlakkige steken, verder viel vorig jaar op dat vanuit een 'bron' het langzaamaan zich uitbreid naar andere planten.
Het is een veld van ongeveer 50 vierkante meter.
Tot nog toe zit het op een stuk van ongeveer 4 vierkante meter in een paar kalebassen en een enkele pompoen.
De laatste dagen niet meer geworden qua steken en uitbreiding van het gebied. (ivm het slechte weer??)
Aangestoken pompoenen/kalebassen groeien wel door maar rotten sneller was de ervaring vorig jaar.
Ik heb het net al afgeschuimd, maar het blijkt iets te zijn dat niet (veel) voorkomt.

Hagel is het niet, dan zou de rest ook zeker aangetast moeten zijn, ook geen hagel gehad nog overigens.
Bedankt voor je reactie!

Groet,

Ron

Arp

Een paar jaar geleden heb ik in een uitverkoop bijna gratis wat boekjes over plantenziekten op de kop getikt - De groen gids, Knaurs Gartendoktor en één of ander uit het Engels naar het Duits vertaalde uitgave. Daar heb ik nu eens even in gebladerd maar weinig specifieks voor Pompoem/Kalebas gevonden en wat er instond lijkt hier niet op  :-\

Wat me wel opvalt is dat het qua vorm erg lijkt op wat bij appelbomen bekend staat als "stip". Bij appels wordt dat veroorzaakt door kalkgebrek in de bodem, dus niks insecten of slakken o.i.d.

Nou is het nogal een "long shot" van pompoen naar appel, maar misschien zijn dingen als uitputting van de bodem toch wel iets om rekening mee te houden en/of zelfs actief te onderzoeken. Ik ben geen tuinder, maar het lijkt me helemaal geen raar plan om een stuk of wat vooralsnog onbeschadigde vruchten in te pakken in een zak van knuttengaas ofzo, met voldoende ruimte tussen vrucht en zak, zodat je kunt vaststellen of de oorzaak buiten of binnen de plant ligt.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

RonN

Vorig jaar heb ik sommige kalebassen afgedekt met wat loof, grappige is dat deze verder bijna niet werden aangetast, de ander wel.
De grond kan niet echt slecht zijn, is ook nog bemest en de bewerkte grond heeft ook nog winterbemesting op gestaan aan diverse soorten( grond werd eerder gebruikt voor de kuil)
Planten staan er verder ook tiptop bij.
Verder ben ik me heel erg bewust van wat bemesting kan doen in gewenste vorm maar ook wanneer het ongewenst is (ook dat kan)
Ben hovenier in hart en nieren, vandaar ;)
Pompoen is overigens geen moeilijke plant in die zin, met appelbomen ed. kom je inderdaad meer problemen tegen onderweg maar lijkt me i dit geval geen overeenkomst te geven.

Ik heb vandaag weer gekeken, geen extra schade(gelukkig)
Ben benieuwd wat er de komende tijd gaat gebeuren, ik post hier de info als ik meer weet.
Groet,

Ron