Welke wants is it?

Gestart door Patricia Doornkamp, juli 24, 2015, 15:34:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

Patricia Doornkamp

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/104706754
Wants onbekend - Heteroptera indet. gezien op 2015-07-24 Driebergen-Rijsenburg - Driebergsebos
Foto's:


bij voorbaat dank Patricia Doornkamp

thijsdegraaf

Jonge nimf Coreus marginatus, zuringrandwants.  :)

Arp

oehhhhh .... weten we dat zeker?

Ik vind deze erg licht van kleur en de tandjes op het abdomen (vooral lang de randen) relatief erg klein ...  :-X

Zou het niet wat veel leukers kunnen zijn? Hebben we een goede referentie voor de nimfjes Syromastus rhombeus? Even zoeken hoor ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

Oei ... inderdaad wat haastig.   :-[

Arp

Kan best dat het toch Coreus is Thijs, maar ik werd even achterdochtig door de lichte kleur - de meeste kiekjes van hele kleine Coreus die ik de laatste tijd uit eitjes groot heb zien worden waren donkerder. Dat gezegd: Misschien zit deze kort voor een vervelling en de begin- en eindkleur van een stadium kunnen behoorlijk uit elkaar liggen (naar mate het beestje "oprekt" wordt de kleur overall lichter.

Ik zie weinig Syromastus van grofweg dit stadium, maar de weinige plaatjes die ik ervan vind lijken toch subtiel anders. Eén van de sterkste aanwijzingen tegen is misschien wel de kleur van de tuberkels/wratjes op het hele lijf: Bij Syromastus-nimfen lijken die steeds wit, bij Coreus zwart (zoals hier).

Dus al met al zal dit toch eerder een wat opgerekte eind-van-het-huidige-stadium Coreus zijn ... sorry voor de FUD  :rolleyes:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

gardensafari

Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

thijsdegraaf

Ik vond hem er ook iets anders uitzien, dus ik had wel wat zorgvuldiger mogen zijn en er wat meer TIJD  ;)  in mogen stoppen.


jck

Leuk - ik had er van de week eentje dat zo licht was dat ik dacht dat ie heel spannend kon zijn. Afin, na heel veel plaatjes kijken vond ik hem toch een zuringwants. Als je ver inzoomt op de originele foto, kan je zelfs het begin van de twee tandjes tussen de voelerbases zien. Hij is nog niet ingevoerd.

James