(bos)spitsmuis spec?

Gestart door jeroenroelofsen, juli 24, 2015, 08:49:16 AM

Vorige topic - Volgende topic

jeroenroelofsen

Zit ik met onderstaande determinatie in de goede hoek?

http://waarneming.nl/waarneming/view/104695156
Bosspitsmuis spec. - Sorex araneus/coronatus gezien op 2015-07-24 Benschop - Bospark
Foto's:










Toelichting:
Gevonden in het randje van de vegetatie half op de stenen. Helaas niets mee voor lengte referentie op de foto. Gemeten m.b.v. breedte van mijn hand, geschat op ongeveer 8cm voor het lijfje.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Rob Koelman

Bosspitsmuis spec. klopt.

Zie bijvoorbeeld de duidelijk driekleurige vacht: lichte buikvacht, donkere rugvacht en een middelbruine zone daar tussen in...
Met vriendelijke groet, Rob

jeroenroelofsen

Dank je wel Rob

Vind de staart wat kort als ik kijk naar andere foto's. Is het wellicht een jong exemplaar?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Rob Koelman

Citaat van: jeroenroelofsen op juli 24, 2015, 11:23:31 AMVind de staart wat kort als ik kijk naar andere foto's. Is het wellicht een jong exemplaar?

De staart is inderdaad wat aan de korte kant voor de soort  Ziet er verder wel onbeschadigd uit (géén afgebroken uiteinde o.i.d.). De staartlengte is bij bosspitsmuizen gewoon erg variabel (heeft niets met leeftijd te maken)...
Met vriendelijke groet, Rob

jeroenroelofsen

Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)