Woelrat/Molmuis projecten

Gestart door maurice_tijm, juni 12, 2013, 17:03:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

maurice_tijm

Hoi


Ik zou het graag weer even over de gewone woelrat Arvicola amphibius: heel Nederland) en molmuis (A. scherman: midden en zuid-limburg) willen hebben. Ik zou graag zien dat er wat meer bekend wordt over beide soorten in NL en wil daar ook aan meehelpen.

1. Kan de gewone woelrat allereerst een invoerfunctie krijgen op Waarneming? Op die manier kan iedereen zijn waargenomen woelratten buiten Limburg beter kwijt/ kan er makkelijker iets met deze waarnemingen gedaan worden? En is het verhaal niet meer verwarrend voor iedereen die voor het eerst een Woelrat invoert.

2. Kan de molmuis ook een invoerfunctie krijgen? Op die manier kan er over onzekere waarnemingen worden gediscussieerd (schedels in braakballen enzo) en kan iedereen over de soort leren. Hij is immers al sinds 2005 erkend in NL. De zoogdieradmins checken gewoon of niemand een Molmuis buiten zijn verspreidingsgebied invoert.

3. Is er al iemand bezig om meer over de molmuis in NL te weten te komen? Ik zou diegene best willen helpen.

4. De verspreiding van beide woelratten in de zoogdieratlas komt waarschijnlijk niet overeen met de werkelijkheid: Braakbal onderzoek en inloopvallen leveren relatief te weinig waarnemingen op. Zou het niet leuk zijn een inventarisatie methode/handleiding te ontwikkelen voor de woelrat? Waarmee de wel en niet gebruikte habitats beter bekend worden? Zoiets als: het afstrepen van sommige gebieden per provincie qua habitat, het zoeken van graafsporen per boot of waadpak en het daarna plaatsen van pitfall traps voor het vast stellen met zekerheid?
Naar ik begrijp zijn sommige holen met zekerheid als die van woelrat aan te wijzen (perfect rond, in de slootkant, zonder zandhoop aan de buitenkant). Ook een samenwerking met muskusrattenvangers zou interessant zijn.

Ik vind dit 2 prachtige zoogdieren, met duidelijke sporen, dagactief, hoog knuffelgehalte, geen lullig formaat en goed passend bij het Nederlandse landschap: tijd om meer mee te doen!



Rene Janssen

Dag Maurice,

Ik weet dat Wesley Overman er iets mee aan het doen is, ook qua DNA en het bekijken van schedels. De verschillen in schedelmaten zijn echter alles behalve makkelijk! En wat zou maken dat de lijn in Midden-Limburg ligt? Zou het mogelijk niet ook zo zijn als bij de ondergrondse woelmuis?


René

PS: Ik ga eens overleggen met mijn mede-zoogdieradminnen wat hier aan te doen. Je voorstel vindt ik zeker niet slecht, eigenlijk best wel goed zelfs!
René Janssen

maurice_tijm

#2
Hoi Rene,


Bedankt, dan moet ik dus allereerst bij Wesley Overman zijn. Schedels zijn dus lastig te onderscheiden. Ik ga eens zoeken of iemand wat definitiefs geschreven heeft over het verschil in staartlengte. Ik had de soortendiversiteit aan zoogdieren in Nederland graag andersom gezien: alle zoogdieren in n-holland ipv in limburg.


Die vespreiding tot en met Midden Limburg heb ik van een quote van jou op dit forum en de website van de zoogdiervereniging. Bedoel je wat betreft de ondergrondse woelmuis dat de verspreiding van de Molmuis ook wel eens het zuiden van Brabant zou kunnen bestrijken?


Ik zou dus ook graag meer te weten komen over de Woelrat buiten Limburg: Of deze Gewone Woelrat echt zo water gebonden is en of hij bv beschoeing langs sloten tolereert. Hij lijkt ook voor te komen langs intensieve graslanden zonder slootkantvegetatie toch?


Een oproep om dode woelratten te verzamelen is misschien ook een idee.


Rob Koelman

#3
In bepaalde studies wordt gesuggereerd dat de molmuis aan de hand van schedelmaten makkelijk te onderscheiden zou zijn van de woelrat. De molmuis zou een duidelijke kortere schedel hebben dan de woelrat. Dat onderscheid blijkt nu opeens weer niet zo duidelijk. Er is nogal wat overlap in maten.

De exacte verspreiding van de molmuis in Nederland (en aangrenzende gebieden in Duitsland en België) is nog onvoldoende bekend. Voor zover momenteel bekend komt de molmuis in Nederland NIET voor buiten Zuid-Limburg. In Zuid-Limburg zelf komen vermoedelijk zowel gewone woelrat als molmuis voor.

Voordat de molmuis als aparte soort werd benoemd was er voor dit taxon (toen nog ondersoort van de woelrat) weinig belangstelling. Nu het een aparte soort is is dat - gelukkig - veranderd. Maar er is nog veel onbekend over de molmuis. Vandaar dat de Zoogdiervereniging wat meer aandacht aan de soort gaat besteden, o.a. in de vorm van een stageonderzoek later dit jaar.

Gewone woelratten kunnen op redelijk grote afstand van water voorkomen, hoewel de oeverzones van waterlopen en plassen wel de meest typische biotoop zijn voor de soort.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

maurice_tijm

Bedankt Rob, duidelijk.


Leuk dat er nu meer aandacht voor deze soorten komt, ben benieuwd naar de uitkomsten van die stage straks.


Ik zal eens kijken hoe er in Utrecht meer kilometerhokken met de gewone woelrat te vullen zijn.




Yeronimo

Is er al wat meer nieuws over het woelrat complex? Ik vind het momenteel voor waarnemers behoorlijk verwarrend gezien er in de soortbeschrijving van Arvicola amphibius/scherman nog geschreven wordt over ondersoorten. Het is een behoorlijk karwij om erachter te komen hoe de vork in de steel zit, en dan nog heb je het gevoel dat je iets mist.

Zou allereerst de soortbeschrijving niet aangepast kunnen worden naar iets actueels. Arvicola amphibius en Arvicola scherman benoemen als twee verschillende soorten in die tekst die nog niet met zekerheid op uiterlijke kenmerken uit elkaar gehaald kunnen worden. Dan weet de waarnemer waar die aan toe is  :blink:
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Rene Janssen

Dag Jeroen,


Goed dat je het nog eens aanhaalt. Wouter Teunissen en ik gaan er na 10 augustus werk van maken.




René
René Janssen