Denk een zenegroenbladroller, klopt dit?

Gestart door Ramon Hulsbosch, juli 21, 2015, 16:41:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ramon Hulsbosch

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/104589250
Zenegroenbladroller - Endothenia ustulana gezien op 2015-07-20 Berkelaar
Foto's:




bij voorbaat dank Ramon Hulsbosch

Carlo Schaefer

#1
Beste Ramon,

Deze vlinder heeft inderdaad erg veel weg van een zenegroenbladroller. Ik kan zo op het eerste ook geen andere gelijkende soort vinden. Hij is al een keer eerder in je omgeving gevangen, dus zou het kunnen.

Misschien komt er nog een admin langs om je waarneming te bekijken.

Gr Carlo
Met vriendelijk groet,

Carlo Schaefer

JohnvR

Hij voldoet aan de kenmerken, maar toch lastig voor een zekere determinatie.

Ramon Hulsbosch

Dag Carlo en John,

Bedankt voor de reactie.

Groet Ramon

Elachista

Citaat van: JohnvR op juli 29, 2015, 23:29:57 PM
Hij voldoet aan de kenmerken, maar toch lastig voor een zekere determinatie.

Zeker nu E. ustulana bezig is met een uitbreiding zijn we iets te gemakzuchtig geworden in het wegzetten van ustulana's denk ik. De soort is erg gelijkend aan E. pullana en daar zijn bar weinig plaatjes van (op internet).
Groet,
Tymo

Ramon Hulsbosch

Dag Tymo,

Is het verschil tussen beide dan alleen mogelijk op genitaal preparaat? Of kunnen ze ook via een foto gedetermineerd worden, zo niet bewaar ik ze de volgende keer.

Groet Ramon Hulsbosch

Elachista

Ik zie wel veel exemplaren die op genitaal zijn bekeken, o.a. artikel in Phegea en Lepiforum. Het lijkt er op dat pullana minder weerschijn, blauw en oranjetinten heeft. Daarentegen zie ik veel lijntjes aan de onderrand, waar ook een wat gele kleur aanwezig is. Dat heb ik niet bij ustulana's gezien.
Jouw exemplaar oogt niet als een typische ustulana, meer ook door de vleugelvorm (al zie ik daar bij opgespannen vlinders geen verschil tussen).
Je kan denk ik het beste nog eens proberen close-ups te maken, waar nodig van een ander exemplaar. Die kan je evt. een paar dagen in de koelkast vasthouden, is er dan nog twijfel dan kunnen we kijken hoe verder.

Voorwaarde is denk ik het volgende:
- je foto moet echt goed zijn, bovenstaande "niet-closeup foto's" zijn dus niet goed te beoordelen;
- het dier komt niet uit een tuin met kruipend zenegroen (sommige mensen vinden ze altijd bij deze plant, er zijn een aantal waarnemers die steevast al ustulana in de tuin hebben, E. pullana heeft duidelijk andere waardplanten - voor zover die bekend zijn, want het dier is érg zeldzaam in heel Europa);
- je dier moet vers/onversleten zijn.
Groet,
Tymo

rrrrr

Ik lift even onbeleefd mee op dit topic.
Zie
http://waarneming.nl/waarneming/view/104211957
Ik heb deze waarneming op zeker ingevoerd gezien de locatie (zelfde als voorgaande jaren, ruim voorzien van kruipend zenegroen) en de goedkeur die daarop kwam.
Dien ik deze waarneming op onzeker te zetten gezien bovenstaande opmerkingen?

Rob

Ramon Hulsbosch

25 juli 2013 is hij hier hemelsbreed 500 meter vandaan ook eens ooit gevangen en goedgekeurd. Ik weet uiteraard niet hoever ze van hun waardplant weggaan. Ik heb de foto's wat ingezoomd, misschien bied dit iets meer duidelijkheid.

Elachista

Rob, jouw exx zijn zeker ustulana. Die dieren zijn mooi blauw qua weerschijn ook. Als ik google op pullana dan kom ik tot de conclusie dat er wel foute foto's staan, o.a. die van de Cockayne collection (blauwe achtergrond, opgezet dier) is ustulana.


Je laatste foto's Ramon zou ik een vermeende pullana willen noemen. Misschien zie je het zelf ook, maar het matcht niet met de ustulana's, ook door het vele grijs. Ik vraag me nu wel af of dit ook niet (hetzij een donkere) nigricostana zou kunnen zijn. Dit Britse beest heeft er ook vies veel van weg!
http://2.bp.blogspot.com/-yAJJ9XnTZoo/VM6J7PuXY_I/AAAAAAAAFHs/NWKyEMnZ47Q/s1600/1102%2BEndothenia%2Bnigricostana%2B130614%2B1.JPG
Groet,
Tymo

rrrrr

#10
OK, danks.
Zijn deze foto's goed genoeg voor ML.nl? (niet teveel flits?)
Indien OK: dan stuur ik wel een serie op vol formaat.

Rob

Elachista

Groet,
Tymo

rrrrr

Inmiddels al per e-mail kontakt gehad met John en die heeft een aantal wensen kenbaar gemaakt.
Ze komen er aan.

Rob