Twee nimfen van wantsen

Gestart door wim52, juli 22, 2015, 13:57:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

wim52

Welke worden het?

Gr. Wim

rietvanoosten

Wim, de 2e is volgens mij Elasmucha grisea (Gewone broedwants)
http://www.britishbugs.org.uk/heteroptera/idcards/life_stages.html
nr. 1 durf ik niet aan, de kenners komen ook nog wel langs  :blink:
met vriendelijke groet, Riet

thijsdegraaf

1 lijkt heel veel op de nimfjes Elasmostethus interstinctus (berkenkielwants) in mijn tuin. Je blijft wel altijd met de zeer zeldzame dubbelganger Elasmostethus minor (kamperfoeliekielwants) zitten. Daarom wordt ook niet alles goedgekeurd denk ik.

Arp

Invoeren als waarneming(en) zodat vindplaatsgegevens bekens zijn zou dus een slok op een borrel kunnen schelen, met name wanneer er ook een waardplant bekend is. Een volwassen Elasmostethus kan vliegen en dwalen - voor een nimf is het veel waarschijnlijker dat deze op de juiste waardplant zit (of eronder, indien eruit gevallen).

Overigens denk ik dat er voor de Elasmucha qua nimf optisch ook wel een dubbelganger te verzinnen is, of zijn die makkelijk van elkaar te onderscheide?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

rietvanoosten

Citaat van: Arp op juli 23, 2015, 15:45:24 PM
Overigens denk ik dat er voor de Elasmucha qua nimf optisch ook wel een dubbelganger te verzinnen is, of zijn die makkelijk van elkaar te onderscheide?

Dan heb ik niets gezegd Arp  :angel:
met vriendelijke groet, Riet

Arp

Er stond een vraagteken bij Riet ;)

Ik kan weinig plaatjes van nimfen Elasmucha fieberi vinden, maar tenminste bij deze lijkt het tandje ook bij het 5e stadium nimf al wel herkenbaar aanwezig - als dat universeel bruikbaar is, dan zou die van Wim geen fieberi zijn ... nu nog 5e stadium nimfen ferrugata vinden  :-X
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)