Bekermos

Gestart door elmar prins, oktober 26, 2005, 20:37:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

elmar prins

Beste mensen,

ik zou graag een bevestiging willen hebben van de soort op de foto (of een wijziging).

Ik denk dat het allemaal Cladonia coccifera is. Klopt dat ?

Standplaats: terrestrisch in struikhei/pijpestro-vegetatie.
Kenm: grondschubben klein, plaatselijk licht/matig soredieus, bovenaan licht soredieus. Bekers rechts op foto, vooral onder sterker soredieus.


B.v.d.,

Elmar

Corryabbink

Hoi Elmar,

Met zo'n goede beschrijving kun je bijna niet mis zitten.

Het is wel heel erg oud materiaal maar....volgens mij zit je goed.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

elmar prins

Dank je wel Corry,

dat is precies wat ik wilde weten.

Overigens het materiaal is gisteren verzameld.
Ik zal proberen een betere foto te maken volgende keer.


Met vriendelijke groet,

Elmar

Corryabbink

Hoi Elmar,

De grondschubben zijn erg belangrijk. Je kunt beter denken in mm. Deze beschreef je als klein, maar wat is klein ? Bij Rood bekermos zijn ze normaal vrij groot. Waar je op moet letten bij de grondschubben is de kleur onderkant en bovenkant. Bij Rood bekermos is de onderkant wit met oranje plekken. Verder is de grootte van de sorediën op de beker erg belangrijk en het al of niet beschubt zijn. Bij oud materiaal is dit een valkuil daar er zich soms jonge grondschubben op de oude bekers vormen.

De soort waar je deze mee zou kunnen verwarren is Kopjesbekermos. Deze heeft ook grondschubben die soredieus zijn. De sorediën op de bekers zijn dan melig.
Ik had de indruk dat deze vrij grof zijn maar dat is op de foto niet goed te zien.

Met oud bedoel ik het stadium (leeftijd) van de bekers. Je kunt beter jonger materiaal bekijken.

Mijn eerste indruk was Rood bekermos maar als je nog materiaal hebt bekijk dan goed de grondschubben op kleur en de meligheid van de bekers. Poedervormig= Kopjesbekermos en korrelig= in dit geval Roodbekermos.

Corry.

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

elmar prins

Dank je  voor deze info Corry,

met vrij kleine grondschubben bedoel ik  ong. 1-2mm.
met met fijn tot matig soredieus bedoel ik grover dan melig. Ik denk echter nu wel dat matig een te grove weergave is, dus fijn. Zeker niet zoals C. grayi. En inderdaad zitten er op de oudste beker (rechts) onderaan kleine blaadjes wat geen soridiën zijn.
Ik vind ouder materiaal erbij altijd wel handig om de breedte van de beker te kunnen vasstellen, maar ik zal je opm. goed in m'n oren knopen.
De kleur van die schubjes vindt ik altijd zo moeilijk, vooral men het heeft over grijs of groen of alles wat daar tussen zit en dan kunnen die soorten vaak ook nog een spectrum van kleuren ergens in die buurt hebben.
C. fimbriata is dus het alternatief. Dacht eerst ook nog aan C. chloropaea, maar die heeft ook hele grove soridiën.



tja, ik zal de twee alternatieven nog eens goed bekijken met behulp van de bino. Misschien dat het dan meer duidelijkheid biedt.

Vriendelijke groet,

Elmar

Corryabbink

C. chloropphaea valt af. Grondschubben zijn niet soredieus. Bovendien zijn de bekers dan erg grof soredieus.

Ik denk dat je in dit geval toch met C. fimbriata te doen hebt.
Deze soort is in een ouder stadium erg verraderlijk

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

elmar prins

Corry,

ik denk dat je gelijk hebt. Ik heb alles nog eens goed bekeken en dan is het toch C. fimbriata. De grondschubben waren meestens nog kleiner dan ik dacht en max. 2 mm maar meestal veel kleiner. Aan de onderkant grondschubben geen oranje vlek te zien (egaal wit).

Volgens de oude veldgids-determinatietabel ga je: grondschubben < 1mm naar C. fimbriata. Dan moet tevens sprake zijn van veel minder dan een matje blaadjes. Nou hier is het echt een matje, dus dat, klopt dan weer niet, maar goed.
En dan zegt de nieuwe veldgids weer: grondschubben  tussen 4 en 8mm diameter !!??
En dan zegt de oude in de tekst weer: met een matje van blaadjes aan de voet en geen blaadjes aan de steel. Dat hebben twee exemplaren weer wel in beperkte mate, maar toch.

And that is why they drive me nuts sometimes, alhoewel ik net lees in de Nederlandse Cladionia's: schubben tot 5mm omtrek dus. En daar staat ook: onderkant podetiën variabel soredieus en bovenaan melig.
En ook onderaan soms blaadjes. Dat klopt als een bus.
Dus volgende keer maar weer dat blijkbaar goede oude werk.


En dus bedankt voor je advies, want het is de soort die jij dacht.

Op naar de volgende soorten, want er staan er hier nogal een paar op de veluwezoom, maar gelukkig ken ik er steeds meer.

Dat rood bekermos staat er ook maar herken ik alleen met apotheciën dus wie weet straks ook zonder.


Groet,

Elmar