Wie moet ik nou geloven?

Gestart door jfbouwmeester, juli 20, 2015, 13:14:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

jfbouwmeester

Krijg ik onderstaande berichten onder ogen. Het te lezen deel geeft andere informatie dan ik gewend bent. Het te beluisteren deel is in het Fries dus daar versta ik tien procent van,

http://climategate.nl/2015/04/23/kievit-kan-weidegang-koeien-als-kiespijn-missen-in-vossensnackbarsweidevogelreservaten/

Ook dreigen natuurgebieden nu te worden gebruikt, als manier om de natuurorganisaties in stand te houden, in plaats van andersom.


Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Leon Olsthoorn

Het stuk is in ieder geval op een vervelende manier geschreven. Spelfouten en een subjectieve, insinuerende manier van schrijven ("Campagnebedrijf Vogelbescherming Nederland", "campagnefirma Wereld Natuur Fonds", "het 'boer zoekt vrouw'-kuddegevoel van slecht geinformeerd TV-publiek" enz.) geven mij de kriebels en maken het moeilijk het stuk helemaal uit te lezen. Ik lees graag opiniërende artikelen uit allerlei hoeken om uiteindelijk te proberen een eigen genuanceerd beeld te vormen, maar als mensen mij op zo'n manier de waarheid proberen te verkondigen dan ga ik steigeren.


Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Arjan Broekhuizen

Hier nog zo'n discussie over weidevogels; het afschaffen van het melkquotum zou negatief zijn voor de weidevogelstand. Dat vindt de Vogelbescherming in ieder geval. LTO is het hier niet mee eens. Die vinden weer dat vossen en steenmarters schuldig zijn aan de afname van weidevogels.
http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=222557&cat=1
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

Johan Helmus

#3
Volgens mij is de grootschalige landbouw nog altijd de hoofdschuldige wat de achteruitgang van de weidevogels (en vele andere soorten zoals insecten en planten) betreft. Daar kun je vossen, buizerds en steenmarters moeilijk de schuld van geven. Kennelijk is het lastig om de hand in eigen boezem te steken voor de LTO. Zeker als de huidige grootschalige landbouw zo lucratief is.

Een aantal weken gelden trof ik tijdens een rondje fietsen ook maaiwerkzaamheden in een weiland. Er vlogen meerdere alarmerende kieviten rond, en ik zag een aantal kuikens rondrennen in het gemillimeterde gras. Die overgebleven kuikens zijn zonder enige beschutting een makkelijke prooi voor predatoren, maar is dat dan de schuld van die predatoren? En ik vermoed dat er een veelvoud aan kuikens is omgekomen onder de maaimachines. En dan wijst de LTO vervolgens naar steenmarters...
Groeten, Johan Helmus