Wat is dit???

Gestart door luco53, juni 07, 2006, 21:32:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

luco53

Ik heb deze vraag eerder gesteld in het planten-forum, maar tot nu toe geen respons.

Bijgaand heb ik een compilatie gemaakt van een tweetal foto's waarop een en ander hopelijk duidelijk genoeg is te zien in een boven- en onderaanzicht. Een derde foto toont de kieskeurige eetlust ervan. Iemand enig idee?

Alvast heel erg bedankt!

groeten,

Luc


Floppy

#1
Eerst even een vlot antwoord:
Dit zijn Gallen (een soort reactie van een plant veroorzaakt door galwesp/galmug/galmijt, afhankelijk van de soort, door het in het blad/de stengel, etc. leggen van eitjes).
De preciese veroorzaker heb ik zo direct niet bij de hand. Daarvoor moet naslag worden gepleegd. :)
Maar in elk geval weet je nu alvast wel wat het is.
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

markenleij

#2
Wanneer het zeker is dat de foto met bladnerven veroorzaakt is door wat op foto 1 en 3 te zien is, dan zijn dit volgens mij geen gallen.

han.endt

#3
Er zijn verschillende dingen te zien. Galletjes, zoals Floris zei. De vraat rechtsboven, waarbij de nerven overblijven zou heel goed vraat van (bijvoorbeeld) bladwesplarven kunnen zijn. Linksboven zijn spinsels te zien. Van een spinnetje, rupsje? De daders van de vraatsporen?

luco53

Allemaal bedankt voor het meedenken. De richting is duidelijk! Dank!

Luc

Floppy

Nog even een "nabrander".
De gallen zouden kunnen zijn veroorzaakt door de bladwesp Pontania gallarum.

TIP: Bij het fotograferen van gallen is het nuttig ook de onderzijde van het(zelfde) blad in beeld te brengen.  :)  
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland