Gekleurde bergsprinkhaan?

Gestart door e.walstra, juli 17, 2015, 22:59:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

e.walstra

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://observation.org/waarneming/view/104329629
Sprinkhaan onbekend - Orthoptera indet. gezien op 2015-06-29 France - Châtillon-en-Diois
Foto's:


bij voorbaat dank Erwin Walstra

jaapbouwman

Beste Edwin

Dit is Podisma pedestris.

Groet!

e.walstra


wieneb

Ik heb hier ook naar gekeken en ik vond het nogal ingewikkeld. Hoe weet je dat het geen Podisma dechambrei of Podisma amedegnatoae is?
Groeten,
Wiene Bakker

jaapbouwman

Oh ja die heb je ook nog. Heb er onvoldoende naar gekeken om die 2 uit te sluiten.

Groet

florisbrekelmans

Hoi,


Op basis van de lengte van de vleugels en de locatie kan P. dechambrei (of P. podisma subsp. dechambrei of hoe hij tegenwoordig dan ook wordt benoemd) worden uitgesloten. De locatie ligt zo'n beetje op (of boven?) de noordgrens van de verspreiding van amedegnatoae. Ik weet niet goed op basis van welke op de foto zichtbare kenmerken beide mannetjes uit elkaar gehouden kunnen worden. Heb je toevallig ook een vrouwtje gefotografeerd? Bij amedeg staan bovenop de rug op elke segment donkere vlekjes aan weerszijden van het midden, die ontbreken bij pedestris.


Zie voor pedestris vrouw: http://observado.org/waarneming/view/96311878
Zie voor amedegnatoae vrouw: http://observado.org/waarneming/view/61875985


Zie voor achtergrondinformatie bijvoorbeeld Defaut (http://bernard.defaut.perso.sfr.fr/pdf/1_Taxonomie/Defaut_2010h_Podisma_pedestris_MOE15.pdf) en Fontana & Pozzebon (http://zoologie.umh.ac.be/asef/pdf/2007_43_01%5Ccompact%5CFontana_2007_ASEF_43_1_009_026_compact.pdf).


Zal nog eens verder speuren naar betrouwbare determinatiekenmerken voor de mannetjes en zal mijn eigen foto's er nog eens op naslaan. Vooralsnog even op onzekere pedestris zetten?




Groet,


Floris




florisbrekelmans

Poehee, hoe meer je er over leest hoe lastiger het wordt.


Het ziet er naar uit dat de populaties op in ieder geval de Mont Ventoux en Montagne de Lure aan amedegnatoae toegeschreven kunnen worden. Deze strekt vervolgens noordwaarts tot de zuidkant van de Drome. De soort komt naast de toppen van genoemde bergen (ongeveer 1800 m.) voor tot op relatief lage hoogtes (400 meter).


Podisma (al dan niet subsp.) dechambrei wordt voornamelijk gevonden in het uiterste zuidoosten van Frankrijk (Alpes Maritimes). Daar is een smalle contactzone met Podisma pedestris waar hybridisatie tussen beide soorten plaatsvindt. Dechambrei is echter volgens de eerder aangehaalde artikelen van Defaut en Fontana ook aan de zuidkant van de Drome aangetroffen, niet ver van de vindplaats van Erwin.


Opvallend aan de vindplaats van Erwin, ik ga ervan uit dat de stip op de juiste plek staat, is de hoogte: ongeveer 500 meter. Op die hoogte wordt pedestris hoogst zelden aangetroffen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld amedegnatoae.


Oftewel, op basis van de (bekende en betrouwbare?) verspreidingsgegevens zouden alle drie de soorten hier kunnen voorkomen. Doorslaggevende kenmerken in de voortplantingsorganen zijn op de foto niet te zien. Verzamelen is belangrijk dus.


Dan toch maar op Podisma spec? Krijgt ongetwijfeld nog een vervolg en ik ga verder speuren.




Groet,


Floris


(mijn waarnemingen van Ventoux en Lure heb ik net gewijzigd naar amedegnatoae, destijds stond die soort nog niet in de naamlijst van observado. Tevens nog enkele foto's toegevoegd)


florisbrekelmans

En zo heb je een avondvullend Podisma programma  :-\


Hierboven noemde ik dat P. dechambrei voorkomt in de Drome. Dat staat althans zo in Defaut (2010), maar dat staat niet correct in dat artikel. De waarnemingen die hij in de tekst vermeldt onder dechambrei (pagina 13 linksbovenaan; waarnemingen van Fontana), behoren toe aan amedegnatoae. Foutje in het artikel dus, in de overzichtskaart achterin staat het wel goed. Oftewel: dechambrei kan in het gebied van de waarneming van Erwin toch worden uitgesloten. 


Fontana & Pozzebon noemen enkele onderscheidende kenmerken tussen pedestris en amedegnatoae. Naast enige verschillen in lengte en verhouding van het pronotum (naast op de foto niet zichbare kenmerken van bij subgenitaalplaat en penis), geven zij aan dat een doorsnede van het pronotum bij pedestris min of meer hoekig is, en bol bij amedegnatoae. Voor wat het waard is heb ik enkele foto's van beide soorten van waarneming.nl onder elkaar gezet en het principe van de doorsnede van het pronotum geschetst. Met enige fantasie is dat inderdaad zichtbaar bij de Ventoux exemplaren, maar minder bij het Lure exemplaar.


Helpt dit ons bij de waarneming van Erwin? Dit exemplaar lijkt eerder een hoekig halsschild te hebben (vooral achterste gedeelte) dan afgerond, wat zou pleiten voor pedestris. Maar, het exemplaar komt hier (op een camping nota bene) wel erg laag (518 meter) voor.


Ik laat het hierbij. Pedestris of amedegnatoae, we zullen het wellicht nooit weten.
(tenzij Erwin met een vrouwtje op de proppen komt of het dier stiekem toch heeft verzameld).


Groet!


Floris






e.walstra

Beste mensen,

Ik lees net jullie uitleggen en beargumentatie (wat mij wel moeite kost  :rolleyes:) maar ik heb
geen foto van een vrouwtje (zou haar waarschijnlijk niet een herkennen). Ook heb ik het dier niet verzameld.
Ik zal de waarneming op spec zetten en de volgende keer als ik in dit gebied ben betere foto`s maken van deze soort sprinkhanen  :duim:. Mijn hobby lag bij vogels, zoogdieren, vlinders en libellen, maar daar kunnen sprinkhanen nog wel bij denk ik  ;D

Bedankt voor jullie inzet

Groeten Erwin

wieneb

Dat is een mooi antwoord Floris :duim:.
Ik las in dat artikel van Fontana en Pozzebon dat het op de foto zichtbare kenmerk " the relative length of prozona and metazona" een onderscheidende eigenschap is, maar als je dan verder kijkt in het artikel, dan blijkt er behoorlijke overlap te zijn. Ook die andere kenmerken vind ik maar lastig.
Groeten,
Wiene Bakker

arnoniehof

Hallo,

Ik was deze dag mee met Erwin en de locatie klopt niet. Deze sprinkhaan is gefotografeerd op een plateau nog boven de Col de Rousset en schat de hoogte in tussen de 1400 en 1600 meter.

Hierbij de juiste locatie:

http://observado.org/waarneming/view/104522520

Wellicht handig om te weten ter info van de juiste soortnaam
vriendelijke groet,
Arno uit Feanwalden

Levenslijst 319
Nieuwe soorten 2020: Kwartelkoning, Ross gans, Oosterse tortel, Terekruiter, Kuifleeuwerik, Roodkeelpieper

arnoniehof

Tevens had ik op deze dag op ca 1250 meter dit exemplaar. Een andere soort?
http://observado.org/waarneming/view/104522718
vriendelijke groet,
Arno uit Feanwalden

Levenslijst 319
Nieuwe soorten 2020: Kwartelkoning, Ross gans, Oosterse tortel, Terekruiter, Kuifleeuwerik, Roodkeelpieper

jaapbouwman

Goed werk Floris. Die foto van die andere soort is een Laddersprinkhaan.

groet!

arnoniehof

Bedankt Jaap, die heb ik aangepast.

Nu de vindplaats van de sprinkhaan 1000 meter hoger is, veranderd dit de zaak voor de soortnaam?
vriendelijke groet,
Arno uit Feanwalden

Levenslijst 319
Nieuwe soorten 2020: Kwartelkoning, Ross gans, Oosterse tortel, Terekruiter, Kuifleeuwerik, Roodkeelpieper

florisbrekelmans

Een zekere determinatie wordt lastig, maar met deze extra info en de habitus vind ik pedestris zeker aannemelijk.

Groet,
Floris