Hoe kun je vlinders het beste fotograferen (vragen en antwoorden)

Gestart door Marion5, juli 17, 2015, 15:58:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marion5

Voor de mensen die van nature wat minder handig zijn (zoals ik  :angel:) en voor aankomende
vlinderaars is het handig om wat tips /advies te krijgen van de mensen "uit het veld",
die zich er vaak helemaal niet van bewust zijn dat ze toch heel wat handige trucjes hebben
verzameld in de loop der jaren.

Zo vind ik het lastig om in het donker bij de buitenlamp te fotograferen. Maar omdat er vaak vlinders
bij mijn buitenlamp zitten ,ben ik meestal bezig met een zaklamp in de andere hand. Doen
jullie dat dan ook? Ook bij het laken? Als ik het niet doe, flitsen + zaklamp erbij, worden mijn foto's te
donker. Een hoge ISO zonder statief was bij mij ook geen succes....dat beweegt te veel.
Ik fotografeer ook vaak vrij hoog (plafond veranda, soms op een trapje).
En flitsen op een donkere paal is ook moeilijk als je daar iets ziet zitten.

Dit zijn al heel wat problemen, misschien heeft iemand een tip voor mij.

Groetjes,
Marion

belle

Je problemen komen me bekend voor! Toch lukt het me tegenwoordig redelijk om 'bewijsplaatjes' te schieten, geen echte fraaie foto's. Mijn ervaring is dat de flits juist vaak zorgt voor overbelichting en teveel glinstering. Ik zet de flits meestal op de laagste stand (-2) en ook de belichting vaak nog op -1. Het scherpstellen is vaak het grootste probleem althans met mijn compactcamera (Canon powershot SX30 IS). Dan gebruik ik soms een zaklamp erbij. Scherpstellen gaat iets beter met de spiegelreflex die je handmatig kunt scherpstellen, maar ook dan moet je wel iets kunnen zien. Dus bv. bij buitenlamp, of binnen bij verlichting of met zaklamp. Soms gebruik ik een soort schermpje voor de flits om minder glinstering te krijgen, maar dan moet je wel weer de belichting aanpassen. Kwestie van stug blijven proberen op verschillende standen.

http://observado.org/waarneming/view/86614604?_popup=1

http://observado.org/waarneming/view/103345881?_popup=1
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

bas waanders

Ik ken het probleem van Vliegende herten , die nét rond zonsondergang actief worden . In het donker focussen gaat niet , flits voldoet niet en dus ? Ik heb een jaar geleden een ringlicht ( geen flits ) aangeschaft . Een dubbele ring van LED's . De ring is opgebouwd uit vier segmenten en de helderheid is instelbaar . en aparte accu of batterijhouder is wel nodig .Voor mijn doel precies het juiste : het geeft voldoende licht , ook om rond te wandelen en past precies over de 100mm macro . Wel op letten dat het over je objectief past , het is ontworpen voor microscopie . zie ook :
http://www.unitronusa.com/products/led-illumination

Elachista

1. Setting
Micro's zijn 'vliegerig' en dat betekent dat je ze snel kwijtraakt. Fotografeer je in een vensterbank, dan is de kans groot dat ze tegen het glas vliegen en je kan ze op deze wijze terug vangen. Onthoud dat micro's overdag heel onrustig zijn als ze gestoord worden.
Als je met licht en laken vangt dan kan je prima op je onderlaken fotograferen. Leg daar een paar bladeren neer en zet de rustig geworden bladrollers enz. van je laken over op het blad. Het heldere UV licht is ideaal om bij te fotograferen.

2. Ondergrond
Kies bij voorkeur een ondergrond die niet te veel licht reflecteert, dus geen gladde bladeren, liefst ietsjes ruw, of neem schors. Kies een stuk hout of schors, liefst groen (of een andere lichte kleur) die kan dienen als achtergrondkleur van je object. Leg je het blad te ver weg van je vlinder, dan wordt deze verduisterd en krijg je een zwarte achtergrond.

Blaadjes en stokjes kan je perfect vastzetten met een brede wasknijper of een lijmklem.

3. Licht(bron)
Als je een flits gebruikt, zorg er dan voor dat deze de hele omgeving verlicht. Vaak komt het meeste licht op het object en overbelichting kan ontstaan. Verspreid je het licht over de hele omgeving dan is de kans groot dat zowel de omgeving áls de vlinder helder is. Een stuk eenvoudig wit A4 papier doet al wonderen. Zelfs tissues, plastic bakjes of fragmenten hiervan zijn bruikbaar. Als je handig bent dan monteer/tape je deze op de camera, anderzijds kan je het met één hand vasthouden.



4. Scherpte
Hoe lager je diafragma F (in combinatie met een lage ISO ca. <400) hoe meer scherpte. Nadeel is je veelal maar één deel van de vlinder scherp hebt en dus heel secuur de juiste hoek moet kiezen (en eventueel meerdere beelden moeten stacken). Is je F pak en beet hoger dan 10, dan kan je de vlinder in zijn geheel scherp krijgen, maar des te minder schubben e.d. tot uiting komen. In alle gevallen geldt: fotografeer het dier loodrecht vanaf de zijkant of bovenkant. Doe je dit niet, dan zijn bijv. franjes en kopjes onscherp.

Hoe hoger de ISO hoe meer ruis ("pixelig"). Je kan de meeste instellingen wijzigen bij de stand M (Manual) bij de iets meer geavanceerde instellingen.




5. Trillingen voorkomen
Veel camera's hebben stabilisatoren maar zelfs zonder dat kan je heel wat trillingen voorkomen. Een statief is soms onhandig in de praktijk, maar het kan je zeker helpen. Een toiletrol of vuist, of wat je maar kunt bedenken, dit is iets waar je je camera op kunt rusten.
De meeste problemen met trillingen voorkom je door te zorgen voor voldoende licht.

Als je sluitertijd erg laag is (veelal aangeduid met 1/100 enz.) dan is de kans op bewogen beelden groter. Zet je deze lager dan 1/30 bij een niet zo goede flits/niet zo veel licht, dan wordt het fotograferen problematischer. Ga je boven de 1/200 zitten, dan zal dat resulteren in vrij donkere foto's.
Uiteindelijk staat dit niet op zich: het is ook afhankelijk van hoe je de ISO en F hebt ingesteld.

Ben je echt iemand die uit de hand wil fotograferen en je kan je hand niet stil houden? Je kan dan je ISO opschroeven maar houd er dan rekening mee dat de kwaliteit rap achteruit gaat.

6. Formaat
Aangezien veel micro's klein zijn....kies voor een hoge resolutie. Je kan dan beter een dier croppen/uitknippen, dan wanneer dit niet meer lukt omdat je foto's schiet op pak en beet 1600 pixels breedte (of zelfs kleiner). Je foto's moeten toch wel 2000 pixels breed zijn, of nog breder!

7. Apparatuur
Zelf vind ik het niet uitmaken wat voor moderne camera je gebruikt bij dieren tot ca. 1 cm groot. Wil je kleinere dieren fotograferen, gebruik dan een vouwloupe of voorzetlensje, anderzijds zijn er tal van macrolenzen (voor spiegelreflexcamera's) en dan kan je denken aan 90mm of 100mm, veel 1:1 lenzen zijn prima.
Onthoud dat je als fotograaf het verschil maakt. Je kan een dure fiets hebben, of een goedkope...maar als je geen conditie hebt dan ga je op beide fietsen heus niet snel  :police:

Voorbeeld
Je kan eenvoudig een eigen 'studio' opzetten door bijv. een plastic bakje te nemen met hierin de ondergrond, je micro en je flitst tegen een A4 recht in het bakje. Het licht wordt "gevangen" in het bakje en ketst deels terug, je object inclusief de achtergrond wordt hierdoor lichter. Gaat je beestje aan de wandel, dan kan je hem makkelijk terugvinden.



Zomaar een opzetje met mogelijkheden! Graag aanvullingen.

Lakenfoto's doe ik niet zo veel, maar dat is in principe makkelijker (vind ik).
Groet,
Tymo

gbeersma

De basis van alle fotografie is het waarnemen. Ben je niet in staat om een vlindertje te vinden dan kun je er ook geen foto van maken. Net als het fotograferen zelf kun je dit oefenen. Hoe je het best te werk kunt gaan als je wat gevonden hebt is sterk afhankelijk van de apparatuur die je hebt. De kwaliteit van de foto wordt voornamelijk bepaald door de kwaliteit van de lens en - er vanuit gaande dat je digitaal fotografeert - door het aantal pixels per foto. Hoe groter dit aantal pixels hoe beter, je kunt dan bijvoorbeeld een klein deel van je foto uitsnijden en dat deel is dan nog altijd groot genoeg voor bijv. de 800 pixels die voor waarneming.nl wenselijk is.

Wat camera's betreft is een spiegelreflex verreweg het best omdat je dan lenzen kunt wisselen of tussen de camera en de lens tussenringen kunt zetten. Deze ringen kun je tussen de camerabody en het objectief zetten. De voorwerpsafstand wordt hierdoor veel kleiner, en het kleine onderwerpje beeldvullender. Zo'n ring kun je gebruiken op een standaardlens, maar ook (beter) op een macrolens, en zelf gebruik ik ze ook regelmatig op andere lenzen (bijvoorbeeld op een 400 mm. tele-objectief om van relatief grote afstand een libel of een hagedis te kunnen fotograferen). Doordat er geen glas in de ringen zit treedt er ook geen kwaliteitsverlies op door slecht geslepen lenzen. Wel is er veel lichtverlies, dus je komt uit op lange sluitertijden, op de toevoeging van extra licht of het instellen van een hogere ISOwaarde. Zelf gebruik ik een niet te fel ingestelde ringflitser voor zo goed als al mijn insectenfoto's. De flitsbuizen zitten daarbij rondom je objectief, heel dicht bij je onderwerp waardoor de lens zelf nooit een schaduw op het onderwerp kan laten vallen. Door de bovenste flitsbuizen sterker te laten flitsen dan de onderste kun je je foto toch een natuurlijke uitstraling geven.

Ik heb zelf nooit insecten gevangen en gebruik een laken dus alleen om onder te slapen (ik heb niets tegen vlinderonderzoek door lakens te gebruiken maar vind het zelf interessanter om vlindertjes in de vrije natuur te zoeken). Wat ik in elk geval zou doen bij het fotograferen van een vlindertje op een wit laken is een zekere overbelichting instellen. Hoe beeldvullender het insect is, hoe minder overbelichting je nodig hebt. Je kunt natuurlijk altijd op de computer de belichting nog aanpassen, maar probeer de basis zo goed mogelijk aan te leveren, dat komt de kwaliteit altijd ten goede. Fotografeer je vlindertjes die in het donker op een werkende buitenlamp zitten dan zul je dus nog meer moeten overbelichten. Flitslicht lijkt me verreweg het beste, maar nood breekt wet, en als je geen flitser hebt dan gebruik je een lange belichtingstijd. Dat kan uiteraard alleen als het beest goed genoeg stil zit en jijzelf ook (statief gebruiken dus). Een hoge ISO-waarde kan ook helpen (na afloop wel weer terugzetten, hoe lager de ISO-waarde hoe beter de foto).

Hoe je ook fotografeert, probeer zo veel mogelijk uit. Heb je een geheugen dat net zo slecht is als dat van mij, schrijf dan veel op. Tegenwoordig kun je bij veel camera's ook na afloop nog zien hoe je diafragma ingesteld stond etc., dus dan valt het schrijfwerk mee. Heb je de mogelijkheid om een aantal foto's van een beestje te maken, doe dat dan. Fotografeer het insect in elk geval recht van boven en recht van opzij, want dan heb je veel kenmerken te pakken. Met recht van opzij bedoel ik ook precies recht van opzij, zodat de kop en de staart even ver van de camera af zijn en allebei scherp op de foto komen. Als de belichting het toelaat om te diafragmeren (diafragma met een getal van bijv. 13 of hoger) kun je voorkomen dat slechts een heel klein deel scherp wordt en de rest onscherp. Let wel: esthetisch kan het veel mooier zijn om bijv. de kop scherp te hebben en de rest te laten vervagen, maar voor het tonen van waarnemingen is het natuurlijk beter zo veel mogelijk details te kunnen zien.

Ik vang nooit insecten en fotografeer ze dus in de vrije natuur of als ze toevallig in mijn huis zitten. Thuis gebruik ik een statief, buiten is dat vaak niet mogelijk zonder het insect te verstoren doordat je takjes aanraakt met je statiefpoten. Daarom is een flitser ook zo handig, je hebt dan in principe geen statief nodig omdat de tijd van belichting erg kort is.

Altijd bereid om vragen op fotografisch gebied te beantwoorden.

Groetjes, Gerard Beersma
www.gerardbeersma.nl


Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Marion5

Bedankt Tjitske, Bas, Tymo en Gerard  :duim:

Heel leerzaam! Bedankt voor de uitgebreide uitleg.
Ik fotografeer het meeste in mijn eigen tuin en vooral bij de buitenlampen.
Soms op het laken (onder de veranda, geen last van de regen en wind daar).
Een papiertje om de flits helpt ook al veel. De andere tips ga ik uitproberen.

Groetjes,
Marion

rrrrr

Ik maak de meeste foto's met een flitser.
DSLR met b.v. 105mm macrolens.
Spiegelreflex camera op handmatig, 1/160 sec., f/20 - f/29 (afhankelijk van de afstand: dichterbij met hoger getal).
Om "flitsfoto's" te vermijden gebruik ik een kleine softbox op een systeemfiltser b.v. deze:
http://www.cameranu.nl/nl/p577162/lastolite-ezybox-speedlite-plus
Mooi voor portretfotografie, maar bij kleine beestjes werkt het ook prima...
Geeft mooi zacht licht en de schaduwwerking lijkt op die van normaal daglicht.
Dat oogt wel zo natuurlijk.
Verder: als je vlinder op een wit laken zit wil de camera de belichting naar 18% grijs trekken.
Overbelichten is dan een pré.
0.7-1 stop in de plus (op de flitser bij handmatige instelling op de camera) kan vaak wel. Het witte laken wordt dan weer weer wit i.p.v. zachtgrijs.
Een diffusor pakt ook nog wel wat licht, dus ook daar kan wel "geplust" worden.
Kwestie van proberen.
Een cropcamera (b.v. een Nikon DX camera D7200) geeft meer scherptediepte bij dezelfde brandpuntsafstand dan een full-frame camera. Dus als je alles van voor tot achter scherp wilt hebben is een cropcamera niet iets vergevingsgezinder dan een full-frame (b.v. Nikon FX, D810 om maar iets te noemen).
Om nog maar te zwijgen van compactcamera's met nog kleinere sensors.....

Rob

Marion5

Hallo Rob,

Jij ook bedankt voor de uitgebreide toelichting!
Ik heb een Nikon spiegelreflex D5200 18-105.
Maar hij is me eigenlijk te ingewikkeld  :rolleyes:
Ik gebruik hem vnl. voor het fotograferen van nachtvlinders.
Ik flits ook meestal, daardoor ging mijn vorige camera Sony 330 stuk.
Het draadje was kapot naar het opklapdingetje. En dan is zoiets niet goedkoop te vervangen.
Maar eigenlijk was die camera veel stabieler en gemakkelijker in het gebruik dan deze.
Deze is veel gevoeliger voor beweging en andere dingen.
Ik kan nu wel iets verder weg fotograferen van de wat grotere vlinder. Vroeger
moest ik daarvoor vaak op een stoel of trapje staan, terwijl ik ook hoogtevrees heb.
In plaats van de softbox gebruik ik nu een stukje pergamanopapier dat ik met een plakkertje
om het opklapflitsje heb vastgemaakt. Dat geeft al betere foto's.
Het kan best zijn dat ik over een paar jaar over ga op een compactcamera, als deze is overleden.
Maar bedankt voor je tips, ik ga ze eens uitproberen.

Groetjes,
Marion

rrrrr

In principe loop je het risico dat het papier op het flitsertje vastbrandt.
Zal niet direkt zo'n vaart lopen, maar snel achter elkaar flitsen geeft best wel wat warmte.
Daar is een simpele én goedkope oplossing voor:
http://www.cameranu.nl/nl/p361524/jjc-flash-bounce-fc-2
Past keurig op een D5200 en maakt het licht veel zachter.
Makkie.

Rob

marijn

Leuk topic! Ik ga zelf meteen een diffuser maken of kopen..


Marion,
De Nikon D5200 is een geweldige camera, daar ligt het niet aan! (de 18-105mm-lens is helaas wel een wat mindere keus, maar daar gaat het nu niet over)

Ik zou hem als volgt instellen voor nachtvlinders in het algemeen (deels al aangegeven in de andere reacties):

- Zet de AUTO-ISO uit (mogelijk moet je hiervoor het menu induiken)
- Zet de ISO-waarde op 100 of 200
- Zet de camera in stand A
- Draai met het wieltje het diafragma (F-getal) naar 8 tot 22. Dit is geheel afhankelijk van de afstand tot de vlinder, hoe dichter je erop zit, hoe hoger je hem moet zetten, maar hou hem liefst zo laag mogelijk, probeer maar eens wat uit.
- Klap de flits omhoog met het knopje daarvoor
- Gebruik liefst een diffuser (papier, plastic of een van de al door anderen voorgestelde producten) op enige afstand voor de flitser wanneer je de foto maakt.
- Bij een heel donkere achtergrond zul je wat moeten onderbelichten als de vlinder te licht op de foto blijkt te komen, en omgekeerd moet je overbelichten bij een heel lichte achtergrond.

Plus sowieso:
- Zet de autofocus op AF-S
- Zorg dat de AF alleen op het middelste scherpstelpunt scherpstelt
- Zorg dat de AF-hulpverlichting aanstaat
- Stel goed scherp op de vlinder ;)

Zoek evt. in de handleiding op hoe je bovenstaande doet, als dit ingewikkeld klinkt.
Marijn Prins

Marion5

@Rob:  bedankt voor de Flashbounce-tip! Ik gebruik eerst nog mijn pergamanorol, dat lijkt vrij
goed te gaan, zit ruim om de flits heen. En anders is de Flashbounce een goede oplossing  :duim:

@Marijn: bedankt voor je uitgebreide uitleg!
Ik heb mijn camera nu op deze manier ingesteld. De AUTO-ISO stond al uit ontdekte ik en ik fotografeer nu in stand A.
(Ik fotografeerde tot nu toe in stand P (was mij zo voorgedaan in de winkel....en ik ken verder niemand die er verstand van heeft...)
Had ik maar eerder het forum gevraagd  :-\)
Hij staat nu ook op AF-S en AF-hulpverlichting (ik herinner me nu dat de Sony in het donker wèl bijlichtte, en dat was inderdaad veel handiger).
Ik ga het vanavond uitproberen bij de buitenlamp en als dat een beetje gaat, zal ik kijken naar de over- en onderbelichting.

Groetjes,
Marion

Marion5

Resultaat van gisteravond, er zat alleen een Grauwe Monnik naast de buitenlamp en nog wat grasmotjes.
En vanochtend o.a.een Rode knopbladroller.
Ik ben best tevreden met het resultaat, zie foto's. Nu nog bij het laken proberen binnenkort.
En ik ga nog eens oefenen met een loep bij een micro in een bakje à la Tymo.

Gr. Marion

P.S. Ik hoop dat er nog meer vragenstellers komen! Daar leren we allemaal van!

rrrrr

#12
Ik heb de onderstaande foto gemaakt met een 150mm macrolens van Sigma op een full frame camera.
F/25, 1/60sec., ISO 125, diafragmavoorkeur (meestal stel ik handmatig in, maar deze keer even niet voor de verandering), uit de hand.
Op de camera een reportageflitser met een softbox met WIT interieur ( http://www.cameranu.nl/nl/p577162/lastolite-ezybox-speedlite-plus) voor de betere doortekening.
Waar ik "vroeger" nog wel eens last had van oplichtende delen als gevolg van de flits, zie je dat hier niet meer terug (zie voor één van mijn foto's van dezelfde soort: http://www.microlepidoptera.nl/soorten/species.php?speciescode=230550&p=2)
Nu heb je mooi zacht licht en alles goed uitgelicht.
Nadeel is wel dat je met zo'n softboxje van 22x22cm niet zomaar het struweel induikt....
Het is al met al een behoorlijk grote contraptie geworden.
Maar het werkt wel!
Rob


rrrrr

Ik was er wel blij mee.
Het verschil met 7 jaar geleden vind ik toch behoorlijk groot.
Zo gaandeweg misschien toch iets opgestoken  ;D
Jammer dat er bij microlepidoptera.nl geen foto's meer geplaatst kunnen worden vanwege technische problemen.
Ik had deze foto aangeboden (b.v. als vervanging voor de eerste plaat) maar ik begrijp dat dat nu weinig zin meer heeft.

Rob

JohnvR


Sjors

Blijkbaar werkt (bijna) alles naar behoren bij microlepidoptera.nl
Goed nieuws en mooie duidelijke foto's  :duim:
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

rrrrr

#17
Danks John.
Prima dat e.e.a. weer werkt.
Misschien is het dan verstandig om de automatische reply op fotoaanbiedingen aan microlepidoptera.nl aan te passen.
Dat is blijkbaar achterhaald.

Ik ben inmiddels bezig om al mijn (vlinder)waarnemingen opnieuw op de plaat te zetten omdat ik vind dat het beter kan. Ben benieuwd of dat gaat lukken :rolleye:
Zal wel wat tijd kosten, maar dat houdt je van de straat moet je maar denken.......

Ook nog een betere plaat van de italiaanse kaneelsikkelmot  aangeboden aan ml.nl.

Groeten,
Rob

rrrrr

@Marion n.a.v. de eerste testfoto's van 21-7:
Als je de interne flitser gebruikt, dan zal de invloed van het omgevingslicht minder zijn.
Meestal zet ik daarom de witbalans op flitslicht (bliksempje) (dus niet meer op de automaat vertrouwen).
Dan krijg je meer de kleuren zoals ze in het echt zijn.
Het is een kwestie van proberen. Even kijken wat het beste kleurenresultaat geeft.

En als er een vlinder OP de buitenlamp zit kun je tot wel een +1 stop belichtingskompensatie toepassen.
Dat pas je aan met het knopje rechts naast de ontspanknop met daarop een +/- teken.
Dat knopje indrukken en aan instelwieltje draaien.
Je ziet dan in de display wel een + of een - met een getal verschijnen.

Het idee daarachter:
Die lamp is veel te licht en voor de foto even bijzaak.
Je "vertelt" de camera dat je het niet eens bent met zijn automatische belichting (weer die 18% grijs) want die pakt voor de vlinder veel te donker uit.
Je wilt de vlinder goed belicht hebben.
Het resultaat van die +1 (of 0.7, of 0.3, of.......) is dat je vlinder helderder/lichter wordt en de lamp overbelicht.
Ook hier even proberen wat het beste resultaat geeft.

O ja:
Niet vergeten ná de sessie de instellingen weer terug te zetten, want die waarde blijft staan......en dan zijn plotseling alle foto's overbelicht of zelfs bewogen omdat de sluitertijd instort....
Rob

Marion5

Hallo Rob,

Ik heb nu de witbalans op bliksempje gezet, dat was nog niet zo, ik ben benieuwd.
De rest met het  instelwieltje en extra - in het donker en meer + bij het laken en de brandende buitenlamp.
pas ik al toe. Inderdaad beetje uitproberen. Maar ik vind mijn foto's nu (incl. foto's hierboven!)toch al
scherper dan eerst, want dat was eigenlijk erg slecht (of nog slechter  ;))
Dus ik ben erg blij met jullie tips  :duim:

Het enige wat ik nog erg lastig vind is om mijn handen zo rustig mogelijk te houden. Zo probeer ik zoveel
mogelijk ergens op te leunen, of met een klein bamboestokje in de hand etc.
Soms denk ik dat ik een interessante Coleophora zie, maar in die ene seconde lukt mij dit alles niet en
kun je helaas alleen zien dat het een Coleophora is, maar welke....? Ze zijn ook zo klein!

Groetjes,
Marion

Leon Olsthoorn

#20
Beste Marion,

Het stilhouden van mijn handen werkt bij mij het best als ik de camera met twee handen vast hou en met mijn handen ook zo veel mogelijk mijn gezicht ondersteun. De autofocus gebruik ik nooit, vooral micro's zijn zo klein dat de autofocus nooit precies genoeg is, de manuele focus gebruiken en dan met je hoofd (en dus de camera) naar voor of achter bewegen tot alles scherp genoeg is vind ik beter werken. De witbalans maakt niet uit als je in .raw fotografeert, dan kun je de witbalans achteraf aanpassen.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Yeronimo

De tip van Tymo is enorm nuttig. Sinds hij me het heeft laten zien fotograaf ik veel vlinders op dezelfde manier. Voornamelijk bij de micro's is het erg makkelijk om de tekening goed over te laten komen en daardoor maakt het, het determineren ook makkelijker. Ik fotografeer met een Canon EOS 1000d met Sigma 50mm 1:2.8 DG macro lens en zie hier wat resultaten van deze zomer;











Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

rrrrr

#22
Wat ook nog kan als je een stevig object in de buurt hebt (muur, paal of zoiets):
-linkerhand schuin vóór je lichaam langs afsteunen tegen/op het vaste object.
Je kreëert daarmee een vaste afstand tot het vlindertje middels je arm.
-camera (in rechterhand) op je linkerarm leggen (je staat dan een beetje "kruislings") en met je rechterhand de ontspanknop bedienen.
Voordeel: je staat stabiel (in feite ben jij nu een statief geworden) en daardoor is het scherpstellen makkelijker te kontroleren.
of:
In een lage positie (zitten/hurken):
Knie omhoog en de camera (of arm) op de knie afsteunen (zelfde idee als boven).
of:
Zelf tegen een stabiel object leunen (met schouder, heup, rug....).
of:
Als je staat: zijdelings ingedraaid, spreidstand met je benen.
Linker elleboog in de zij, de camera ondersteunen met je linker hand en de camera afsteunen tegen je (voor)hoofd voor extra stabiliteit.
Ziet er misschien niet uit (mijn vrouw schiet geregeld in de lach als ze mij bezig ziet), maar het werkt wel.

Let wel: als je je borstkas inzet als steunpunt voor je elleboog, dan kan je ademhaling (uitzetten van de borstkas) zorgen voor een wisselende afstand tot het vlindertje en je zet daarmee de AF aan het werk. Om dat te voorkomen: even niet ademhalen........(serieus!).
Ik ben dan ook regelmatig in ademnood bij het fotograferen van micro's  :rolleye:

En dan maar hopen dat je het vlindertje niet verjaagd hebt.......

Ik laat meestal alles over aan de autofocus en schiet een paar plaatjes extra voor het geval de AF er net naast zit. Per slot van rekening kun je makkelijker de bitjes weggooien dan vroeger een misser riskeren (met een filmrolletje bedoel ik).
Een stabiele opstelling (niet alleen je arm, maar je hele lichaam) is de beste garantie voor een goede foto.

Rob

henkvanwoerden

#23
In de eerdere items heel veel goede tips. Afhankelijk van de hoogte van het te fotograferen object is het zoeken van een goed steunpunt van belang b.v. je elleboog op je knie of nog lager de camera liggend op de (grote) fototas die ik altijd bij me heb. Ik fotografeer sinds enige maanden met een Olympus OM-D en (vrijwel) altijd met automatische, continue, scherpstelling en spotmeting, dat werkt bij deze camera prima maar dat geldt niet voor alle merken, weet ik uit ervaring. Buiten altijd zonder statief. Bijgaande foto, vorige week uit de hand, steunend op de knie. Macrolens (werkend als)120 mm, diafragma 6,3, sluiter 1/125, ISO 200, licht bewolkt. (in de volle zon valt meestal tegen) Kortst mogelijke afstand van deze lens tot onderwerp ca. 19 cm, 1 : 1. Als er aanleiding voor is, (bv. paddestoelen) lig ik soms languit op de grond. Ik heb altijd een stuk dun plastic (bv. doorgeknipte vuilniszak) bij me voor het geval dat het nat of modderig is. Op de foto Sympetrum striolatum, Bruinrode heidelibel.


Thuis in de tuin bij stilzittende objecten werk ik bijna altijd met statief. Maar hoe je het ook wendt of keert, het blijf een kwestie van veel geduld en een beetje geluk.
Met vriendelijke groet,

Henk.

rrrrr

Ik weet niet waar iedereen woont, maar als er mensen zijn die in Friesland op vakantie zijn de komende paar weken:
Is het misschien een idee om de koppen eens bij elkaar te steken in b.v. een natuurgebied zoals de Alde Feanen bij Eernewoude (Google maps: Dominee Bolleman van der Veenweg, Earnewâld) (parkeerterrein bij de gaswinput), veel ooievaars, libellen/juffers.
Of De Deelen, aan de Hooivaartsweg bij Tijnje (iets ten noordoosten van Heerenveen) en dan ervaringen en tips uit te wisselen met de camera(s) in de hand?
Geen strak georganiseerd uitje, maar gewoon een gezellige bijeenkomst voor wie er zin in heeft.
Ik gooi zo maar een losse flodder in "de groep".......

Rob

Leon Olsthoorn

Ik ben helaas gisteren teruggekomen uit Friesland, misschien volgend jaar!
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Elachista

Citaat van: rrrrr op juli 27, 2015, 08:42:01 AM
Prima dat e.e.a. weer werkt.
Misschien is het dan verstandig om de automatische reply op fotoaanbiedingen aan microlepidoptera.nl aan te passen.
Dat is blijkbaar achterhaald.

De autoreply is nog wel van toepassing, ik kan de mailtjes lang niet altijd beantwoorden. Mooie foto's krijgen voorrang en ik zet ze online.
Soms krijg ik ook een bulk foto's binnen, of foto's van (erg) algemene dieren, dat kan ik niet altijd beantwoorden en plaatsen.

Gelukkig zijn er mensen als John die af en toe wat foto's uploaden (serieuze fotografen mogen dat ook zelf doen, dan heb je een accountje nodig!)
Groet,
Tymo

Elachista

Citaat van: rrrrr op juli 30, 2015, 17:39:39 PM
Ik weet niet waar iedereen woont, maar als er mensen zijn die in Friesland op vakantie zijn de komende paar weken:

Ik ben altijd voor! Ik mis sowieso wel een beetje het groepsgebeuren vanuit W.nl. Ik heb toch vele jaren excursies georganiseerd (zomerexcursie en bladmijnen) maar eigenlijk zijn er altijd dezelfde mensen die komen opdagen, veelal de bekende admins van hier (ook leuk, maar ik ben ook wel benieuwd naar wat meer koppies!  :angel: )
Groet,
Tymo

rrrrr

Tja Tymo,
Even afwachten of er belangstelling is.......
Er zijn vast genoeg fotografen.
Het hoeft zich natuurlijk niet te beperken tot micro's. Alles wat met een macrolens gepakt kan worden valt binnen de doelgroep lijkt mij.
Planten, libellen/juffers........

Ik hoop dat de technische problemen bij ML.nl toch nog opgelost kunnen worden.
Je weet nooit wat je kan mislopen......
En ter info:
Inmiddels weer 3 foto's voor soortaanbod naar ML.nl de deur uit.
Adaina microdactyla
Ditula angustiorana
Spilonota ocellana
Rob

gbeersma

Ik ben nu ongeveer een jaar waarnemingen aan het invoeren en roep vaak ook de hulp van het forum in. Het lijkt me erg leuk om nu eens kennis te maken met de mensen waar ik middels het forum al geregeld contact mee heb. Dus als ik enigszins kan zal ik zeker mee gaan.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?